سونوگرافی آنومالی چه چیزی نشان می دهد؟

سونوگرافی آنومالی برای چیست

در این مطلب درباره دلایل و چرایی های سونوگرافی آنومالی به شما توضیح می دهیم. ابتدا بهتر است مطلب سونوگرافی آنومالی چیست را بخوانید تا اطلاعات کافی در این باره را به دست بیاورید.

مسئول سونوگرافی چه چیزهایی را در این سونوگرافی بررسی می‌کند؟

مسئول سونوگرافی تمام اعضاء و ارگان‌های بدن فرزندتان را بررسی کرده و اندازه‌گیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

طی جلسۀ سونوگرافی او موارد زیر را بررسی می‌کند:

• شکل و ساختار سر و مغز بچه. در این مرحله، ناراحتی‌های شدید مغزی که به ندرت روی می‌دهند قابل تشخیص و مشاهده هستند.

• صورت بچه و بررسی وجود احتمالی شکاف در لب یا همان مشکل لب‌شکری بودن. در سونوگرافی مشاهدۀ کام شکافته که در دهان کودک قرار دارد شوار است و اغلب قابل بررسی نیست.

• بررسی طولی، عرضی و سطح مقطع ستون فقرات بچه تا اطمینان حاصل شود که تمام استخوان‌ها منظم قرار گرفته‌اند و اینکه پوست، ستون فقرات را در قسمت پشت پوشش داده است.

• دیوارۀ شکمی بچه تا اطمینان حاصل گردد که این دیواره تمام ارگان‌های داخلی را در قسمت جلوی بدن پوشش داده است.

سونوگرافی آنومالی برای چیست
سونوگرافی آنومالی برای چیست

• قلب بچه. دو بطن بالایی (آرتریا) و دو بطن پایینی باید از لحاظ اندازه با هم برابر باشند. با هر تپش قلب دریچه‌ها باید باز و بسته شوند. مسئول سونوگرفی برایتان در تصویر، رگ‌های اصلی که به قلب فرزندتان وارد و از آن خارج می‌شوند را توضیح می‌دهد.

• شکم بچه. بچه مقداری از مایع آمنیوتیکی که در آن شناور است را می‌خورد و این مایع در شکم بچه به شکل حبابی سیاه‌رنگ دیده می‌شود.

سونوگرافی آنومالی برای چیست

• کلیه‌های بچه. مسئول سونوگرافی بررسی می‌کند که کودک دو کلیه داشته باشد و اوره (ادرار) به‌راحتی به داخل مثانه‌اش جریان پیدا کند. اگر مثانۀ فرزندتان خالی است باید در حین سونوگرافی پر گردد تا دیدن و تشخیص آن در تصویر ساده‌تر صورت گیرد. باید بدانید که الان چند ماهی هست که فرزندتان حدودا هر نیم‌ساعت یکبار ادرار می‌کند!

• بازوها، ران‌ها، دست‌ها و پاهای بچه. مسئول سونوگرافی انگشت‌های دست و پای فرزندتان را نگاه و بررسی می‌کند.

• جفت، بند ناف، مایع آمونیاتیکی

جفت ممکن است بر روی دیوارۀ جلویی رحم باشد (قدامی) یا بر روی دیوارۀ پشتی (خلفی)، معمولا نزدیک به بالا (ته رحم). اگر جفت نزدیک به بالا باشد، معمولا در گزارش سونوگرافی شما با عنوان فوندال توصیف شده است.

اگر جفت پایین آمده و به گردن رحم تان (دهانۀ رحم تان) رسیده یا آن را بپوشاند به عنوان جفت پایین توصیف خواهد شد. اگر جفت در پایین رحم تان قرار گرفته باشد، شما سونوگرافی دیگری در سه ماهۀ سوم برای چک کردن جایگاهش خواهید داشت. تا آن زمان، احتمال دارد که جفت از دهانۀ رحم دور شود.

ممکن است که بتوان سه رگ (دو سرخرگ و یک سیاهرگ) را در بند ناف شمرد، اما مسئول سونوگرافی شما ممکن است این کار را انجام ندهد. چنین کاری معمول نیست. با این حال، او چک می کند که ببیند آیا مایع آمونیاکی به اندازۀ کافی وجود دارد تا جنین بتواند آزادانه در آن حرکت کند.

در حین سونوگرافی، مسئول سونوگرافی قسمتهای مختلف بدن کودک تان را اندازه گیری می کند تا از رشد نرمال جنین اطمینان حاصل گردد. به این منظور اغلب این بخش های بدن اندازه گیری می شوند:

• دور سر (HC)

• دور شکم (AC)

• طول استخوان ران (FL)

اندازه گیری ها باید بسته به تاریخ زایمان تان، با آنچه که برای کودک شما انتظار می رود مطابقت داشته باشد. تاریخ زایمان در سونوگرافی تعیین تاریخ بارداری مشخص می شود. اگر سونوگرافی انومالی اولین سونوگرافی شماست، از آن برای استخراج تاریخ زایمان هم استفاده می شود.

چه ناهنجاری هایی به واسطۀ سونوگرافی قابل تشخیص هستند؟

مسئولان سونوگرافی فهرست مشخصی از موارد و شرایطی دارند که در حین سونوگرافی باید آنها را مشاهده و بررسی کنند. برخی از این موارد زمانی قابل درمان هستند که کودک متولد شود. گرچه به ندرت ، ممکن است یک مشکل به حدی جدی باشد که کودک زنده نماند.

اگر شرایط قابل درمان باشد، این سونوگرافی به تیم بیمارستان کمک خواهد کرد که پیشاپیش از مشکل خبر داشته و بنابراین مطمئن باشند که کودک شما از بدو تولد، مراقبت های لازم را دریافت خواهد کرد.

برخی از شرایط به نسبت برخی دیگر، آسانتر تشخیص داده می شوند و مشاهده و تشخیص برخی از شرایط به سختی صورت می گیرد. بیشتر شرایطی که در فهرست زیر وجود دارند بسیار نادر هستند. در اینجا فهرستی از این شرایط به همراه درصد مشاهدۀ آن ها توسط مسئولان سونوگرافی ارائه شده است:

عدم وجود بالای سر (آنانسفالی): 98 درصد

لب شکری یا شکاف کام: 75 درصد

سونوگرافی آنومالی برای چیست

نقص دیوارۀ شکمی جائی که روده و کبد بروز می کنند (اگزومفالوس): 80 درصد

نقص در دیوارۀ شکمی ، جایی که روده ها بیرون می زنند (گاستروشزی/ gastroschisis) = نود و هشت درصد

نداشتن یا کوتاهی بیش از حد اعضاء (دیسپلازی جنین / lethal dysplasia) = شصت درصد

نقص در ستون فقرات (Spina Bifida) = نود درصد

مشکلات کلیوی مهم (نداشتن کلیه یا داشتن کلیۀ نابه هنجار): 84 درصد

حفره در ماهیچۀ جداکنندۀ سینه و شکم (فتق دیافراگمی / Diaphragmatic Hernia) = شصت درصد

ناهنجاری های کروموزومی نظیر سندروم ادواردز (Edward’s Syndrome) یا سندروم پاتو (Patau’s Syndrome) = نود و پنج درصد

مشکلات قلبی مهم (نقص در بطن ها، دریچه ها و رگ ها): 50 درصد

برخی از مشکلات از جمله مشکلات قلبی و انسداد روده ممکن است تا اواخر بارداری هم دیده نشوند.

انجام سونوگرافی آنومالی احتمال جلوگیری از همۀ این شرایط را افزایش می دهد و اغلب کودکان سالم به دنیا می آیند.

سونوگرافی آنومالی برای چیست

اگر در سونوگرافی ام علائم و مشکلی خاص دیده شود، چه می شود؟

بیشتر مشکلات که به تکرار سونوگرافی نیاز دارند زیاد جدی نیستند. حدود 15 درصد از سونوگرافی های مجدد به یکی از دلایل زیر انجام می شوند:

مهم ترین دلیل این است که مسئول سونوگرافی همۀ چیزهایی که باید می دیده را ندیده است. این ممکن است به دلیل قرار داشتن جنین در وضعیتی نامناسب یا وزن بالای مادر باشد. در این صورت سونوگرافی باید در هفتۀ 23 تکرار شود.

اگر مسئول سونوگرافی شما مشکلی بیابد یا به آن مشکوک شود، مستقیما به شما می گوید. در اینصورت به شما توصیه می شود که بین سه تا پنج روز برای انجام سونوگرافی مجدد به یک متخصص پریناتالوژی مراجعه کنید.

سونوگرافی آنومالی برای چیست
سونوگرافی آنومالی برای چیست

اگر متخصص فکر کند که کودک تان مشکل قلبی دارد، از شما می خواهد که یک سونوگرافی اکوی جنینی بدهید. سونوگرافی اکوی جنینی نگاهی با جزئیات بیشتر به قلب کودک شما می اندازد.

اگر هر کدام از سونوگرافی ها نشانگر مشکلی جدی باشند، باید تحت حمایت و مشاورۀ واحدهای مختلف به سوی گزینه های مختلفی که می توانید داشته باشید، راهنمایی شوید. اگرچه مشکلات جدی بسیار نادرند، اما برخی از خانواده ها در نهایت خود را با سخت ترین تصمیم روبه رو می بینند: اینکه آیا بارداری را ادامه دهند یا نه.

سایر مشکلات به این معنی است که کودک شما پس از تولد یا حتی زمانی که هنوز در رحم شماست به جراحی یا درمان نیاز دارد. در این مورد افراد زیادی از شما حمایت خواهند کرد، افرادی نظیر ماماها، متخصصین زنان و زایمان و متخصصین نوزادان و فیزیوتراپ ها.

مترجم: ملوک دانشمند

بهترین سونوگرافی تهران

4.3 6 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات