سردرد در دوران بارداری – بخش دوم

علائم سردرد در دوران بارداری چیست؟

اگر قبل از بارداری سردرد یا میگرن داشته اید ، احتمالاً می دانید که سردرد بد چه حسی دارد. مراقب علائم رایج سردرد در دوران بارداری باشید.

با سردردهای تنشی ، احساس درد کسل کننده و همچنین برخی از اوقات درد ضربان دار در یک یا دو طرف سر را احساس خواهید کرد.

میگرن با علائم بدتری همراه است ، از جمله درد شدیدتر ، کوبیدن شدید سر ، حالت تهوع و استفراغ. برخی از زنان مبتلا به میگرن حساسیت به نور و صدا را نیز تجربه می کنند و متوجه می شوند که در صورت حرکت یا تغییر موقعیت ، درد بدتر می شود.

بهترین روش درمان سردرد در دوران بارداری چیست؟

اگر امیدوارید که سردرد را به طور طبیعی متوقف کنید ، اقدامات بی خطر بارداری زیادی وجود دارد که می توانید برای مقابله با علائم خود (و شاید جلوگیری از آن) بر اساس انواع سردرد رایج ، انجام دهید:

برای سردردهای تنشی و میگرنی

برای چند دقیقه در یک اتاق تاریک و ساکت دراز بکشید یا اگر در محل کار خود هستید ، چشمان خود را ببندید و پاها را بالا ببرید. همچنین می توانید یک کیسه یخ یا کمپرس سرد در پشت گردن خود به مدت 20 دقیقه در هنگام آرامش قرار دهید. تنفس عمیق و مراقبه آرام دو روش هوشمند دیگر برای آرامش شما است.

برای سردردهای سینوسی

گرفتگی بینی در بارداری بسیار رایج است ، بنابراین استنشاق بخار را برای رفع گرفتگی و مرطوب کنندگی هوا برای افزودن رطوبت به هوا امتحان کنید. کمپرس گرم و سرد را روی نقطه درد بچرخانید ، هر بار 30 ثانیه را به طور متناوب و در کل 10 دقیقه و چهار بار در روز انجام دهید. نوشیدن مایعات زیاد ، به ویژه چای گیاهی یا آبغوره ، می تواند به رفع گرفتگی معده کمک کند. از دکتر سوال کنید که آیا می توانید به عفونت سینوسی مبتلا شده باشید یا خیر و در صورت وجود داروی ضد احتقان بینی می توانید از آن استفاده کنید.

برای همه سردردها

در حالی که در دوران بارداری نباید از ایبوپروفن یا Aleve استفاده کنید ، استامینوفن (Tylenol) می تواند موجب تسکین شود و استفاده گاه به گاه آن برای بارداری بی خطر است. همیشه با پزشک خود دوز مناسب را بررسی کنید و هرگز هیچ دارویی (از جمله داروهای بدون نسخه مانند آسپیرین ، مکمل های گیاهی و نسخه های پزشکی) را بدون نظر پزشک مصرف نکنید .

آیا می توانم از سردردهای بارداری جلوگیری کنم؟

در حالی که برخی از سردردها احتمالاً اجتناب ناپذیر هستند ، چند مرحله اکنون ممکن است به جلوگیری از بروز آنها در آینده کمک کند. این نکات را بررسی کنید تا بتوانید به طور بالقوه جلوی یک سردرد پیش رو را که در آن وجود دارد متوقف کنید:

به طور منظم غذا بخورید.

کنار گذاشتن وعده ها، منجر به کاهش قند خون می شود که می تواند سردرد ایجاد کند. راه حل: تنقلات سالم سبوس دار ، گرانولای مغذی را در میز یا اتومبیل خود نگه دارید.

خوب بخوابید.

استراحت کافی به خصوص در سه ماهه اول و سوم مهم است ، اما زیاد نخوابید زیرا این امر می تواند باعث درد سر شما شود.

یک دفتر غذایی داشته باشید.

شکلات ، پنیر ، لبنیات ، گوشت های فرآوری شده و سایر غذاها می توانند سردرد ایجاد کنند ، بنابراین آنچه را که می خورید بخاطر داشته باشید تا به پیوندهای مربوط به الگوی درد خود پی ببرید. سپس مقصرهای احتمالی را از رژیم خود حذف کنید.

آرام آرام قهوه را ترک کنید

کاهش سریع کافئین در دوران بارداری می تواند منجر به سردرد شود. پس کم کم شروع به حذف مصرف کافئین کنید.

مقداری هوا بگیرید.

از فضاهای گرم و گرفتگی و بوهای شدید خودداری کنید (نسبت به آنها بیش از هر زمان دیگری حساس هستید). به صورت لایه لایه لباس بپوشید چند بار در روز هوای تازه بگیرید یا حداقل پنجره ای باز کنید.

روشنایی را تغییر دهید.

نور فلورسنت و فضاهای کاری بدون پنجره می توانند باعث سردرد شوند ، بنابراین برای کنترل محیط خود هر اقدامی که می توانید انجام دهید یا حداقل به طور منظم استراحت کنید.

به دنبال آرامش و سکوت باشید.

سر و صدا می تواند شما را دچار سردرد کند ، خصوصا اگر نسبت به صداهای بلند حساسیت بیشتری دارید ، اگر شغل شما پر سر و صدا است ، سعی کنید به یک مکان ساکت تر بروید.

مراقب وضعیت بدنی خود باشید

سعی کنید در حین انجام سرتان را پایین نیاورید و خم نشوید.

جایگزین

برای جلوگیری از ایجاد استرس در سردرد ، در یک کلاس یوگا قبل از تولد شرکت کنید ، مدیتیشن کنید یا برخی از تمرینات تنفسی را انجام دهید، هر چیزی که به شما در آرامش کمک کند یا درمان های پزشکی جایگزین از جمله طب سوزنی ، طب فشاری ، آب درمانی یا ماساژ قبل از تولد را امتحان کنید.

چه زمانی باید در مورد سردردهای دوران بارداری با پزشک تماس بگیرم؟

بسیاری از خانم ها ، حتی کسانی که قبلاً سردردهای روزمره زیادی را تجربه نکرده اند ، در دوران بارداری دچار این مشکلات می شوند. اکثریت قریب به اتفاق سردردهای بارداری “اولیه” هستند، به این معنی که سر شما درد می کند ، اما هیچ چیز جدی یا نگرانی وجود ندارد.

اما اگر سردردهای شما بیش از دو یا سه ساعت ادامه دارد یا علائم دیگری دارید (تب ، اختلالات بینایی ، افزایش ناگهانی وزن یا پف صورت یا دستان خود) ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

در موارد نادر ، به اصطلاح “سردردهای ثانویه” علامت چیز دیگری است که در بدن شما اتفاق می افتد ، مانند فشار خون بالا یا عوامل خطر برای پره اکلامپسی .

مقابله با سردردها در دوران بارداری می تواند کمی وقت و حوصله نیاز داشته باشد. اما وقتی دانستید که چه عواملی باعث آنها شده است و چگونه می توانید عوامل محرک را متوقف کنید ، سر درد شما باید به حالت قبل از بارداری بازگردد.

سردرد در دوران بارداری – بخش اول

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات