سونوگرافی ترانس‌ واژینال (Transvaginal) چیست؟ – بخش دوم

روش انجام سونوگرافی واژینال

در ابتدا پیشنهاد میکنیم بخش اول این مقاله را با عنوان ” سونوگرافی ترانس‌ واژینال (Transvaginal) چیست؟ – بخش اول ” مطالعه نمایید.

طی فرایند سونوگرافی ترانس‌ واژینال چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی زمان انجام فرایند فرا برسد، باید روی تخت سونوگرافی به پشت دراز بکشید و زانوهای‌تان را خم کنید. تخت ممکن است که جایگاه مخصوص برای قرار دادن پا داشته باشد و ممکن است نداشته باشد.

پزشک دستگاه مبدل سونوگرافی را با یک کاندوم و ژل لیز کننده می‌پوشاند و سپس آن را وارد واژن می‌کند. چنانچه به لاستیک (لاتکس) حساسیت دارید، مسئول سونوگرافی را در جریان قرار دهید تا از روکش غیر لاستیکی استفاده کند.

ممکن است هنگامی که پزشک مبدل را وارد واژن می‌سازد کمی احساس فشار کنید. این حس دقیقا همانند فشاری است که هنگام انجام پاپ اسمیر (Pap smear) و وارد شدن اسپکولوم (آینه طبی جهت انجام معاینات داخلی speculum) به واژن احساس می‌کنید.

روش انجام سونوگرافی واژینال
روش انجام سونوگرافی واژینال

زمانیکه مبدل وارد واژن شد، امواج صوتی به ارگان‌های داخلی برخورد می‌کنند و بازتاب می‌یابند و تصاویری از داخل دستگاه تناسلی روی صفحه‌ی نمایشگر ایجاد می‌کنند.

سپس پزشک یا مسئول سونوگرافی دستگاه مبدل را همانطور که درون واژن قرار دارد، به آرامی می‌چرخاند. این کار سبب می‌شود تا تصویر کامل‌تری از دستگاه تناسلی بدست بیاید. همچنین ممکن است که پزشک سونوگرافی سالین انفوزیون (SIS) تجویز کند؛ نوع خاصی از سونوگرافی ترانس‌ واژینال که در آن، قبل از انجام سونوگرافی مقداری آب نمک استریل وارد رحم می‌گردد تا به شناسایی ناهنجاری‌های موجود در رحم کمک کند.

روش انجام سونوگرافی واژینال

محلول آب نمک سبب می‌گردد تا رحم کمی کش بیاید و ارتجاع پیدا کند و در نتیجه تصاویر بدست آمده در این روش نسبت به سونوگرافی معمولی، دقیق‌تر هستند و جزئیات بیشتری را نشان می‌دهند.

با این حال، سونوگرافی سالین انفوزیون روی زنان باردار یا زنان مبتلا به عفونت انجام نمی‌گیرد؛ در این موارد تنها از سونوگرافی ترانس‌ واژینال معمولی استفاده می‌شود.

عوامل خطر این سونوگرافی چیست؟

تاکنون هیچ عامل خطرسازی در خصوص سونوگرافی ترانس‌ واژینال مشاهده نشده است. چون در انجام این سونوگرافی از پرتوافشانی استفاده نمی‌شود، این روش عکس‌برداری هم برای زن باردار و هم جنین بی‌خطر است.

زمانی که دستگاه مبدل به درون واژن وارد می‌شود، احساس فشار و گاهی احساس ناراحتی می‌کنید. این درد و ناراحتی خیلی مختصر است و بعد از انجام فرایند از بین می‌رود. اما اگر در حین سونوگرافی، درد و ناراحتی بیش از اندازه داشتید حتما پزشک یا مسئول سونوگرافی را در جریان قرار دهید.

سونوگرافی ترانس‌ واژینال (Transvaginal) چیست؟ – بخش اول

نتایج این سونوگرافی چه چیزی را نشان می‌دهد؟

اگر پزشک متخصص‌تان خودش سونوگرافی را انجام دهد، می‌توانید بلافاصله نتیجه را دریافت کنید. اگر متخصص سونوگرافی این کار را انجام دهد، تصاویر سونوگرافی ذخیره شده و سپس توسط متخصص رادیولوژی تحلیل می‌شوند و نتایج برای پزشک‌تان فرستاده می‌شود.

سونوگرافی ترانس‌ واژینال به شناسایی و تشخیص مسائل متعددی نظیر موارد زیر کمک می‌کند:

• سرطان دستگاه تناسلی

• بارداری معمولی

• کیست

• فیبروم (fibroids)

• عفونت لگنی

• بارداری خارج از رحم

• سقط جنین

• جفت سرراهی (placenta previa) وضعیتی که در آن جفت در حین بارداری در قسمت پایینی با دهانه‌ی رحم قرار می‌گیرد و در برخی موارد نیاز به مداخله‌ی پزشکی دارد.

در مورد نتایج سونوگرافی و روش‌های درمانیِ احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

روش انجام سونوگرافی واژینال
روش انجام سونوگرافی واژینال

دورنمای کلی

در واقع می‌توان گفت که سونوگرافی ترانس‌واژینال هیچ خطری در پی ندارد فقط ممکن است در حین انجام آن کمی احساس ناراحتی داشته باشید. این سونوگرافی بین 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد و نتایج آن معمولا ظرف مدت 24 ساعت آماده می‌شود.

اگر در حین سونوگرافی پزشک نتواند به تصویر واضحی دست پیدا کند ممکن است از شما خواسته شود تا دوباره مراجعه و سونوگرافی را تکرار کنید. گاهی اوقات با توجه به علائم و نشانه های مشاهده شده در شما، قبل از انجام سونوگرافی ترانس‌واژینال، سونوگرافی شکمی یا لگنی صورت می‌گیرد.

اگر انجام سونوگرافی ترانس‌ واژینال برای‌تان دشوار باشد و نتوانید آن را تحمل کنید، ممکن است پزشک سونوگرافی شکمی انجام دهد؛ برای این کار، پزشک مقداری ژل روی شکم‌تان می‌مالد و با استفاده از دستگاهی کوچکی که در دست دارد، دستگاه تناسلی را مشاهده می‌کند.

برای عکس‌برداری و بررسی لگن کودکان نیز از همین رویکرد استفاده می‌شود.

مترجم: ملوک دانشمند

3.3 6 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام اصلا درد ندارد نگران نباشید من امروز انجام دادم