راهکارهایی برای تقویت تخمک زنان

تقویت تخمک زنان

اگر در سن 35 سالگی یا بالاتر هستید؛ طبیعی است که نگران کیفیت تخمک های تولید شده در بدن خود باشید. برای بهبود کیفیت تخمک خود می توانید کارهای زیادی انجام دهید؛ از مکمل های ویتامین و غذاهای گیاهی گرفته تا تغییرات در شیوه زندگی ، چندین روش تجویز شده برای بهبود سلامت تولید مثل وجود دارد! ترفندهای ساده در شیوه زندگی شما می تواند تأثیر شگرفی در توانایی بارداری شما داشته باشد.

در اینجا چند روش برای بهبود کیفیت تخمک برای باردار شدن آورده شده است:

1. از کافئین، الکل و سیگار خودداری کنید

سیگار هرگز برای سلامتی مناسب نبوده است، اما در مورد خاص سلامت باروری باعث از بین رفتن تخمک ها در تخمدان ها می شوند و مواد شیمیایی موجود در سیگار DNA را در تخمک جهش می دهند و شخص را ناتوان برای باروری می کنند. افزون بر این، الکل باعث کاهش میل جنسی شما می شود و بر چرخه قاعدگی و کیفیت تخمک شما تأثیر می گذارد. اگر هر روز کافئین را به مقدار زیادی مصرف می کنید، ممکن است مدت زمان طولانی تر از حد معمول برای تصفیه نیاز باشد و حتی ممکن است با خطر سقط جنین روبرو شوید.

2. استرس خود را مدیریت کنید

استرس باعث تولید هورمون هایی مانند کورتیزول و پرولاکتین می شود که می توانند تخمک گذاری و تولید تخمک را مختل کنند. تمام تلاش خود را برای مدیریت استرس های زندگی (خانه ، محل کار، بچه های دیگر و غیره) کنید و انرژی خود را بر روی افکار و فعالیت های مثبت مانند شنا، پیاده روی، نرمش، یوگا، مدیتیشن و غیره متمرکز کنید. شیوه زندگی برای کاهش هرگونه استرس باید تنظیم شود.

تقویت تخمک زنان

3. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک درمان طبیعی برای سلامتی تخمک در زنان، رژیم غذایی پر از سبزیجات با برگ سبز، میوه، آجیل و ماهی و گوشت سالم است تا به آنها در سالم ماندن و تقویت باروری کمک کند. با این حال، از غذای سرخ شده، غذای فرآوری شده یا گوشت خودداری کنید و نمک و قند اضافه کنید.

4- به یک شاخص توده بدنی سالم و طبیعی (BMI) برسید

اضافه وزن مانع فرآیندهای تولید مثل و افزایش استرس اکسیداتیو می شود. این می تواند منجر به مشکلات باروری شود زیرا تعادل هورمونی را تغییر می دهد و تخمک گذاری را مختل می کند. یک زن در حالت ایده آل باید بین 18.9 تا 24.5 سال دارای شاخص توده بدنی باشد. برای نمونه، خانمی که قد 167 سانتی متر دارد، باید بین 52 تا 70 کیلوگرم وزن داشته باشد. سعی کنید با خوردن غذاهای مناسب و ورزش کردن به طور مرتب، وزن سالم خود را حفظ کنید.

5- گردش خون سالم را حفظ کنید

گردش خون سالم برای اندام های تولید مثل جهت عملکرد تخمدان ها لازم است زیرا خون غنی از اکسیژن در تولید سالم تخمک کمک می کند. کم آبی بدن می تواند جریان خون را کاهش دهد، بنابراین مقدار کافی آب بنوشید. یوگا یک تمرین بسیار خوب برای افزایش گردش خون است؛ برخی از فعالیت های یوگا به افزایش باروری کمک می کنند می توانید با داشتن یک مربی حرفه ای از این موارد مطلع شوید.

6. مکمل ها را مصرف کنید

تقویت تخمک زنان

تقویت تخمک زنان

توصیه می شود برای تقویت باروری از مکمل های ویتامین استفاده کنید. به زنانی که سعی در بارداری دارند توصیه می شود قبل از بارداری و حتی بعد از آن مکمل های اسید فولیک مصرف کنند. توصیه می شود که از پزشک متخصص زنان و زایمان خود بخواهید تا مکمل هایی که برای شما مناسب هستند تجویز کند. به عنوان مثال، کوآنزیم Q10 یک مکملی است که اغلب توصیه می شود و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند ، اما لطفاً ابتدا نظر پزشک خود را جویا شوید و از مصرف خودسرانه پرهیز کنید.

7. از ماساژ باروری استفاده کنید

ماساژ روی شکم نوعی درمان است که جریان خون به رحم و تخمدان ها را افزایش می دهد، بنابراین جریان خون تازه اکسیژن یافته و خون قدیمی را از بین می برد. یک درمانگر را پیدا کنید که در زمینه ماساژ باروری تخصص دارد و از روز بعد از پایان دوره خود، ماساژ را شروع کرده و تا دوره ماهیانه بعد ادامه دهید. توصیه می شود حداقل چهار ماساژ در هفته داشته باشید.

8- تخمک های خود را منجمد کنید

برخی از خانمها ممکن است دیرتر از حد معمول ازدواج کنند و قصد بارداری داشته باشند. اما باردار شدن از یک دوره ی سنی کمی سخت است. از این رو، اگر برنامه ای برای به تأخیر انداختن بارداری دارید، بهترین راه برای اطمینان از عدم باروری شما، فریز کردن تخمک های خود است. شکی نیست که با افزایش سن باروری، اثرات نامطلوبی بر توانایی بارداری فرد ایجاد می شود، اما تخمک های یخ زده ساعت بیولوژیکی را نادیده می گیرند و تخمک فریز شده باعث افزایش شانس بارداری در آینده می شوند!

تقویت تخمک زنان

تقویت تخمک زنان

9- طب سوزنی را امتحان کنید

این یک تکنیک باستانی است که هزاران سال چینی ها از آن سود برده اند و در پزشکی غربی نیز پذیرش خود را آغاز کرده است. فواید آن در کمک به بهبود کیفیت تخمک کاملاً مشهور است و بیمارانی که تحت لقاح آزمایشگاهی IVF قرار می گیرند، اغلب برای جلسات طب سوزنی مراجعه می کنند. طب سوزنی باعث کاهش استرس می شود و از این طریق می تواند تولید تخمک های سالم را تحریک کند.

10. یک صبحانه کاملتر بخورید

این مورد به ویژه برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بسیار مهم است. یک مطالعه نشان می دهد که کالری دریافتی روزانه در هنگام صبحانه می تواند به کاهش تستوسترون و انسولین کمک کند و شرایط و علائم بیماری را کنترل کند. مقادیر بالای انسولین و تستوسترون به ویژه در مورد باروری مانعی برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS است. بنابراین، حتماً یک وعده کامل از مواد مغذی را در وعده غذایی صبحانه خود بگنجانید! کربوهیدرات های پیچیده ای مثل گندم کامل، گندم، جو دوسر و غیره بخورید و مقدار زیادی چربی و پروتئین خوب به غذای خود اضافه کنید. این به کنترل سطح انسولین کمک می کند، شما را برای مدت طولانی پر نگه می دارد و باعث تقویت باروری و سلامت تولید مثل می شود.

3.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات