12 گام برای داشتن دوران بارداری سالم – بخش دوم

12 گام برای داشتن دوران بارداری سالم – بخش اول

انجام منظم تمرین های ورزشی

یک برنامه ورزشی خوب می تواند به شما قدرت و استقامت لازم را برای تحمل اضافه وزنی که در دوران بارداری به دست می آورید بدهد و از بروز درد جلوگیری کرده یا تحمل آن را برای شما آسان تر سازد. ورزش کردن سبب بهبود گردش خون در پاها شده و در مقابله با دردهای زایمان به شما کمک خواهد کرد. با انجام منظم تمرین های ورزشی در دوران بارداری، راحت تر می توان پس از زایمان به تناسب اندام قبلی خود دست یافت.

افزون بر این موارد، ورزش کردن یک راه بسیار خوب برای کاهش استرس است. برخی از تحقیقات نشان می دهند که داشتن فعالیت بدنی می تواند سطح سروتونین را در مغز افزایش دهد. افزایش سروتونین سبب بهتر شدن حالات روحی می شود.

توجه داشته باشید که نباید به خودتان زیاد سخت بگیرید. هرگز اجازه ندهید بدنتان بیش از حد گرم شده یا دچار کم آبی بشود. (همچنین باید از رفتن به استخرهای گرم و سونا در دوران بارداری اجتناب کنید.)

داشتن استراحت کافی

معمولا در سه ماهه اول و سوم بارداری، احساس خستگی بیشتری خواهید داشت. به زبان بدن خود گوش فرا دهید و تا جای ممکن استراحت کنید. در صورتی که نمی توانید در میانه ی روز بخوابید، کمی به خودتان استراحت بدهید. اگر نمی توانید بخوابید، حداقل پاهای خود را کمی بلندتر قرار داده و کتاب یا مجله بخوانید.

تکنیک های آرام بخش مانند یوگا، حرکات کششی، تنفس عمیق و ماساژ، همگی از روش های خوبی برای مقابله با استرس و داشتن خوابی راحت هستند.

خودداری از مصرف الکل

از مصرف الکل در دوران بارداری اجتناب کنید. هرگونه الکلی که مصرف می کنید، از طریق جریان خون و با عبور از جفت به صورت مستقیم به جنین می رسد. سطح بالای الکل در خون جنین می تواند سبب مرگ او بشود.

حتی مصرف مقدار اندکی الکل می تواند شانس تولد نوزادی با وزن کم را افزایش داده و منجر به مشکلاتی در یادگیری، گفتار، بازه ی زمانی توجه و زبان شده و خطر بیش فعالی را افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهند که حتی مصرف مقدار اندکی الکل در هفته، احتمال رفتارهای پرخاشگرانه و بزهکاری را در دوران کودکی افزایش می دهد.

در زنانی که در دوران بارداری خود در روز، بیش از دو وعده الکل مصرف می کنند، احتمال تولد نوزادی با سندرم جنینی الکل (FAS) زیاد است. نوزادانی که با این سندرم متولد می شوند، دچار عقب ماندگی های رشدی و ذهنی، مشکلات رفتاری و نقص هایی در صورت و قلب می شوند.

همچنین مصرف الکل، خطر سقط جنین و مرده زایی را افزایش می دهد. بنابراین از مصرف نوشیدنی های الکلی بپرهیزید و به جای آن نوشیدنی های غیر الکلی مصرف کنید. در صورتی که در ترک الکل مشکل دارید، با مراقب سلامت خود در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کند.

ترک مصرف مواد مخدر

هر ماده ای که شما مصرف می کنید، به جریان خون جنین نیز وارد می شود. برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف ماری جوانا ممکن است مانع رشد جنین شود و همچنین ممکن است منجر به بروز علایم ترک (علایمی مانند لرزش) در دوران نوزادی بشود.

مصرف کوکائین نیز بسیار خطرناک است و مانع جریان خون به سمت رحم شده و ممکن است منجر به سقط جنین، مشکلات رشدی، قطع جفت یا زایمان زودرس بشود. همچنین ممکن است جنین مرده به دنیا بیاید یا مشکلات رفتاری، رشدی یا نقایص مادرزادی داشته باشد.

مصرف دیگر مواد مخدر نیز می توانند بسیار خطرناک باشند.

12 گام برای داشتن دوران بارداری سالم – بخش اول

12 گام برای داشتن دوران بارداری سالم – بخش سوم

بهترین سونوگرافی شرق تهران

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات