درمان سرطان سینه – بخش اول

درمان سرطان سینه

امروزه روش‌های نوینی برای درمان سرطان سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از میان این شیوه‌های درمانی جدید می‌توان به فرایند درمانی خنک کردن پوست سر (scalp cooling therapy) اشاره کرد که ریزش مو در اثر شیمی‌ درمانی را کاهش می‌دهد؛ همچنین در آزمایشات بالینی، واکسن‌ها و ایمونوتراپی‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از بازگشت مجدد تومور در بیماران با ریسک بالا، جلوگیری کند.

پرتو افشانی با اشعۀ پروتون نیز از دیگر روش‌های درمانی است که برای درمان سرطان سینه در مراحل اولیه یا سرطان‌های پیشرفتۀ موضعی به‌کار می‌رود. راه‌های درمانی دیگری نیز برای مقابله با سرطان سه‌گانۀ منفی و زیر مجموعه‌های آن ارائه شده‌اند.

پزشک با در نظر گرفتن نوع سرطان، مرحلۀ پیشرفت، شدت بیماری و اندازه اش و حساسیت یا عدم حساسیت سلول‌های سرطانی‌تان به هورمون، مناسب‌ترین راه درمانی را به شما پیشنهاد خواهد کرد. پزشک در انتخاب روش درمانی، شرایط کلی شما، وضعیت سلامتی و ترجیحات خودتان را نیز مد نظر قرار می‌دهد.

درمان سرطان سینه
درمان سرطان سینه

اغلب زنان برای درمان سرطان سینه، تن به جراحی می‌دهند و بسیاری از آنان بعد از جراحی نیز تحت درمان‌های گوناگون نظیر شیمی‌ درمانی، هورمون‌ درمانی یا پرتو درمانی باقی می‌مانند. در بعضی موارد، شیمی‌درمانی پیش از انجام عمل جراحی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توصیه می‌شود که برای درمان سرطان سینه، یک مرکز درمانی مجهز با کادر پزشکی مجرب را انتخاب کنید. کادر پزشکی درمان سرطان سینه، پزشک متخصص داخلی، جراح سرطان پستان، متخصص ژنتیک، اونکولوژیست (متخصص درمان سرطان)، پرستار، پاتولوژیست (متخصص بافت‌برداری)، فیزیوتراپ، جراح زیبایی، روانشناس، متخصص پرتو درمانی و رادیولوژیست را شامل می‌شود.

همانطور که گفته شد روش‌های درمانی گوناگونی برای درمان سرطان سینه وجود دارد و ممکن است در انتخاب میان آنها و تصمیم پیچیده‌ای که مجبور به اتخاذ آن می‌شوید احساس کلافگی کنید. توصیه می‌شود تصمیم‌تان هر چه که هست، با پزشکان دیگر هم مشورت کنید و نظر آنها را نیز جویا شوید. همچین می‌توانید با زنان دیگری که روندی مشابه را پشت سر گذاشته‌اند مشورت داشته باشید.

جراحی سرطان سینه

جراحی‌هایی که برای درمان سرطان سینه به کار می‌روند، عبارتند از:

• برداشتن بافت سرطانی از سینه (لامپکتومی/ lumpectomy)

درمان سرطان سینه
درمان سرطان سینه

طی انجام لامپکتومی که به آن جراحی حفظ پستان (breast-conserving surgery) یا خارج کردن تومور با حاشیۀ مطمئن (wide local excision) هم گفته می‌شود، جراح، تومور و حاشیۀ کوچکی از بافت سالم اطراف آن را برمی‌دارد و از سینه خارج می کند.

انجام لامپکتومی برای خارج کردن تومورهای کوچک، توصیه می‌شود. برخی بیماران که تومورهای بزرگ‌تری دارند ابتدا تحت شیمی‌ درمانی قرار می‌گیرند تا تومور به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل شود و سپس با لامپکتومی کاملا برداشته شود.

• برداشتن کل سینه (ماستکتومی/ mastectomy)

درمان سرطان سینه
درمان سرطان سینه

ماستکتومی به عمل جراحی مشخصی گفته می‌شود که در آن تمام بافت سینه برداشته می شود. در اغلب عمل‌های جراحی ماستکتومی تمام بافت سینه _لبول‌ها، مجرای شیر، بافت چربی و مقداری از پوست و نیز نوک پستان و محدودۀ پررنگ اطراف نوک آن (areola)_ برداشته می‌شود.

تکنیک‌های جدید جراحی در برخی موارد می‌تواند به حفظ ظاهر سینه کمک کند. برای نمونه، جراحی ماستکتومی با حفظ پوست (Skin-sparing mastectomy) و جراحی ماستکتومی با حفظ نوک سینه (nipple-sparing mastectomy)، دو شیوۀ جدید جراحی هستند که این روزها برای سرطان سینه زیاد به‌ کار برده می‌شوند.

• برداشتن تعداد معدودی از گره‌های لنفاوی (بیوپسی گره‌های لنفاوی).

درمان سرطان سینه
درمان سرطان سینه

برای تعیین اینکه آیا سرطان به گره‌های لنفاوی رسیده است یا نه، جراح نقش برداشتن گره‌های لنفاوی را برای‌تان توضیح می‌دهد که برای رفع تومور اول باید برخی از این گره‌ها از سینه تخلیه شوند.

چنانچه در گره‌های لنفاوی تخلیه شده، سرطان مشاهده نشود، احتمال این‌که گره‌های دیگری که هنوز در سینه باقی مانده‌اند به سرطان مبتلا باشند بسیار کم است و در نتیجه دیگر به تخلیۀ گره‌های لنفاوی بیشتر نیازی نیست.

• برداشتن تعداد بیشتری از گره‌های لنفاوی (برش گره‌های لنفاوی زیربغل).

چنانچه در گره‌های لنفاوی تخلیه شده از سینه، سرطان مشاهده شود، جراح برای‌تان توضیح می‌دهد که لازم است تا گره‌های لنفاوی بیشتری را از ناحیۀ زیربغل‌تان تخلیه کرده و بردارد.

سرطان سینه چیست؟

عوامل ابتلا به سرطان سینه

راهکارهای پیشگیری از سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه

• برداشتن هر دو سینه.

برخی از زنانی که یکی از سینه‌های‌شان مبتلا به سرطان است، اگر به دلیل سوابق خانوادگی و ارثی-ژنتیکی، میزان خطر ابتلای سینۀ دیگرشان (سینۀ سالم) به سرطان زیاد باشد، انتخاب می‌کنند که سینۀ سالم را به‌واسطۀ عمل جراحی بردارند؛ به این عمل ماستکتومی پیشگیرانۀ مقابل (contralateral prophylactic mastectomy) گفته می‌شود.

در میان اغلب مبتلایان به سرطان سینه، سرطان به سینۀ دیگرکشیده نمی‌شود. اما بهتر است که در مورد خطر احتمالی ابتلا به سرطان سینه و نیز فواید و معایب این نوع جراحی با پزشک خود مشورت کنید.

اختلالاتی که جراحی سرطان سینه در پی دارد، بر حسب نوع عمل جراحی، متفاوت است. این گونه جراحی‌ها اغلب ممکن است ، درد، خونریزی، عفونت و آماس بازو یا لن‌فادم (lymphedema) را به‌دنبال داشته باشند.

ممکن است بعد از جراحی سرطان سینه تصمیم به بازسازی سینۀ خود داشته باشید. در خصوص راه‌های ممکن برای این کار و ترجیحات خودتان با جراح متخصص مشورت کنید.

بهتر است که قبل از جراحی سرطان سینه با جراح زیبایی مشورت کنید. بازسازی سینه می‌تواند از طریق کاشت سینه (سلیکونی یا آب) صورت بگیرد یا از بافت خود سینه برای ترمیم و بازسازی آن استفاده شود. چنین اقداماتی را می‌توان در حین عمل ماستکتومی یا اگر مایل باشید، در فواصل زمانی بعدی انجام داد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات