درمان زردی نوزادان

اگر سطوح متوسط تا زیاد بیلی روبین در نوزاد شناسایی شود، ممکن است توصیه شود که نوزاد در معرض نور خورشید یا نوع دیگری از فتوتراپی در خانه قرار گیرد. این کار به تجزیه آنزیم بیلی روبین کمک می کند و دفع آن را برای بدن آسان تر می کند.

امروزه پزشکان به دلیل خطر قابل توجه آفتاب سوختگی در نوزادان (با قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید)، بیشتر درمان با فتوتراپی (نوزاد تحت نور ویژه ای قرار می گیرد)، پتوی بیلی یا بیلی پد را ارائه می دهند.

همچنین ممکن است توصیه به شیردهی مکرر شود. این امر با تحریک حرکات روده باعث از بین رفتن بیلی روبین اضافی در بدن می شود و کمک می کند تا این آنزیم به شکل مدفوع زرد رنگ (مایل به قهوه ای) دفع شود.

در شدیدترین نوع زردی، زمانی که سطح بیلی روبین به طور غیر طبیعی بالا باشد، آنزیم می تواند در مغز تجمع یابد. زردی شدیدی که درمان نشود، باعث یک بیماری بسیار نادر به نام کرنیکتروس (یرقان مغذی) می شود و این عارضه می تواند منجر به آسیب دائمی مغز شود.

برخی از بیمارستان ها اقدامات بیشتری برای کنترل سطوح بیلی روبین در خون نوزادان از طریق آزمایش خون و ویزیت ها انجام می دهند. با این کار از بروز موارد بسیار غیر معمول کرنیکتروس جلوگیری می شود.

اگر زردی نوزاد شدید باشد، به درمان هایی برای کاهش سطح بیلی روبین در خون نیاز دارد. درمان زردی نوزادان شامل موارد زیر است:

درمان فتوتراپی (نور درمانی یا بیلی لایت): در طی این روش لباس نوزاد در آورده می شود و او تنها پوشک و محافظ چشم می پوشد و زیر نور ویژه ای قرار می گیرد (لامپ ها بی ضرر هستند). گاهی لازم است نوزاد برای نور درمانی در بیمارستان بستری شود.

مکمل شیر مادر با شیر خشک: این کار به صورت موردی و به توصیه پزشک اطفال انجام می شود و گاهی می تواند به کاهش سطح بیلی روبین کمک کند و از نیاز به فوتوتراپی جلوگیری کند.

درمان زردی نوزاد

تعویض گلبول قرمز: در صورتی که نوزاد به روش های درمان زردی پاسخ ندهد و سطح بیلی روبین او به طور غیر طبیعی بالا باشد، این درمان انجام می شود. در طی این روش مقداری از خون نوزاد از طریق دستگاه، با خون اهداکننده تازه یا پلاسما جایگزین می شود. این روش درمانی به ندرت استفاده می شود.

ایمونوگلوبولین داخل وریدی (IVIg): این محصول از آنتی بادی هایی تشکیل شده که می تواند به صورت داخل وریدی (از طریق ورید) به نوزاد تزریق شود. این روش درمانی نیز به ندرت استفاده می شود.

چه مدت طول می کشد تا زردی نوزاد از بین برود؟

زردی خفیف نوزاد معمولا در عرض 1 هفته تا 10 روز از بین می رود، اگرچه در نوزادان نارس برای مدت طولانی تری باقی می ماند.

زردی نوزادی که شیر مادر می خورد، می تواند 1 ماه یا گاهی بیشتر طول بکشد. زردی نوزادی که با شیر خشک تغذیه می شود، معمولا در عرض 2 هفته رفع می شود، ولی اگر 3 هفته یا بیشتر طول کشید، حتما با پزشک تماس بگیرید.

درمان زردی نوزاد

درمان زردی نوزاد

عوامل خطر زردی در نوزادان

اگرچه بیشتر نوزادان زردی خفیف دارند، ولی برخی در معرض خطر بیشتری از جمله موارد زیر هستند:

– نوزادان نارس (قبل از ۳۷ هفته) یا آن هایی که با وزن کم متولد می شوند.

– نوزادانی که بلافاصله پس از زایمان وزن زیادی از دست می دهند یا در اثر زایمان بد زیر پوست سرشان کبودی و خونریزی دارند.

– نوزادانی که از نژاد آسیای شرقی یا مدیترانه ای هستند.

– نوزادانی که والدین یا خواهر و برادر آن ها سطح بیلی روبین بالا داشته اند و نور درمانی دریافت کرده اند.

– نوزادانی که به خوبی از شیر مادر تغذیه نمی کنند (به دلیل چفت شدن ضعیف دهان، شیر کم و غیره)

در صورتی که نوزاد شیر مادر می خورد، هر 2 تا 3 ساعت یا حدودا 8 تا 12 بار در روز به نوزاد خود شیر دهید. تغذیه با شیر مادر اغلب به پایین نگه داشتن سطح بیلی روبین نوزاد کمک می کند. اگر در شیردهی مشکل دارید، از پزشک، پرستار یا متخصص شیردهی کمک بگیرید.

درمان زردی نوزاد

چگونه می توان از زردی نوزاد پیشگیری کرد؟

هیچ روشی برای پیشگیری از شایع ترین نوع زردی نوزادان وجود ندارد. این عارضه در بیشتر موارد به این دلیل اتفاق می افتد که کبد نوزاد برای خلاص شدن از شر بیلی روبین موجود در جریان خون، به قدر کافی توسعه نیافته است.

خطر زردی نوزاد را می توان با کمک موارد زیر کاهش داد:

– تزریق آمپول روگام (Rho-GAM)، در دوران بارداری در صورتی که گروه خونی مادر Rh منفی باشد و بار دوم در ۷۲ ساعت اول پس از زایمان در صورتی که Rh نوزاد مثبت باشد

– شیر دادن به نوزاد حداقل ۸ تا ۱۲ بار در روز، تغذیه کافی کمک می‌کند تا حرکات روده نوزاد منظم شود و بیلی روبین از بدن او خارج شود.
مهم است که مراقب علائم زردی باشید و در صورتی که احتمال می دهید نوزادتان مبتلا به زردی است، فورا با پزشک اطفال صحبت کنید. البته در بیشتر نوزادان، زردی بیماری قابل درمان، قابل کنترل و خفیف است که احتمالا در عرض چند هفته برطرف می شود.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات