درمان های خانگی علائم کیست تخمدان – بخش اول

درمان خانگی کیست تخمدان

کیست های تخمدان، توده های غیرسرطانی هستند که درون تخمدان رشد می کنند. بسیاری از کیست ها هیچ علایمی ندارند، اما برخی دیگر می توانند همراه با درد باشند یا پریودی زن را دشوار کنند.

زنانی که مشکوک به کیست تخمدان هستند باید قبل از انجام هرگونه روش های درمان خانگی به پزشک مراجعه کنند، زیرا تشخیص علت کیست ضروری است.

درد شدید ناشی از کیست تخمدان ممکن است نشان دهنده پارگی یا آسیب تخمدان یا لوله رحمی باشد. پارگی کیست می تواند یک حالت اورژانسی را بوجود بیاورد.

این مقاله، به انواع روش های خانگی، رسیدگی های پزشکی و زمان مراجعه به پزشک برای درمان علائم کیست تخمدان پرداخته است.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان علائم خاصی ندارد، اما گاهی اوقات همراه با درد است. در صورت بروز درد، تکنیک های آرام سازی می تواند به بهبود علائم فرد کمک کند.

کیست تخمدان کیسه هایی پر از مایعات هستند که در تخمدان زن رشد می کنند و نسبتاً شایع و معمولاً بی خطر هستند. بسیاری از زنان به هیچ وجه علائمی ندارند و تقریباً یک سوم زنان در طول چرخه قاعدگی شان حداقل یک کیست تخمدان را تجربه می کنند.

درمان خانگی کیست تخمدان

درمان خانگی کیست تخمدان

دو نوع رایج کیست تخمدان:

– کیست کورپوس لوتئوم:

این نوع کیست در جسم زرد ایجاد می شود، جسم زرد توده سلولی است که پس از آزاد شدن تخمک از فولیکول در طول تخمک گذاری، فولیکول خالی را پر می کند و در آن باقی می ماند . این کیست ها ممکن است خونریزی کرده و باعث درد شوند.

– کیست فولیکول:

این کیست از رشد یک فولیکول ایحاد می شود، فولیکول جایی است که در طی تخمک گذاری تخمک آزاد می کند.

هیچ یک از این نوع کیست ها معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند و معمولاً خود به خود از بین می روند.

نوع دیگر کیست تخمدان، تومور خوش خیم است که به کندی رشد می کند و به ندرت می تواند سرطان زا باشد.

زنان مبتلا به بیماری به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) اغلب دارای کیست های فولیکولی متعدد هستند. PCOS یک سندرمی است که باعث ایجاد کیست های کوچک چندتایی در تخمدان می شود و علت آن اختلالات هورمونی است. تخمک گذاری در برخی از زنان مبتلا سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام نمی شود یا به ندرت رخ می دهد.

گاهی اوقات این کیست ها آنقدر بزرگ می شوند که منجر به پیچ خوردگی تخمدان می شود و می تواند به تخمدان یا لوله رحمی آسیب برساند یا حتی باعث خونریزی کشنده شود. این نوع کیست برای جلوگیری از آسیب دائمی به تخمدان به درمان اورژانسی نیاز دارد. پزشک در صورتی که یک تخمدان بیش از حد آسیب دیده باشد، ممکن است مجبور به خارج کردن آن شود.

هشت درمان خانگی کیست تخمدان

در صورتی که ابعاد کیست فرد خیلی بزرگ یا سرعت رشد آن سریع باشد، او باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد تا مشخص شود کیست او خود به خود برطرف می شود یا خیر.

پزشک ممکن است در طی چند ماه سونوگرافی های متعددی را برای کنترل کیست و اطمینان از برطرف شدن یا بزرگتر نشدن آن انجام دهد.

روش های درمانی در منزل نمی تواند باعث از بین رفتن کیست شود. تنها هدف درمان خانگی کیست، برطرف کردن علائم و کنترل درد آن است. به عنوان مثال، بسیاری از زنان مبتلا به کیست تخمدان درد شدیدتری در طول دوره قاعدگی خود تجربه می کنند، بنابراین درمان خانگی کیست تخمدان برای کنترل درد پریودی مفید است.

درمان خانگی کیست تخمدان

درمان خانگی کیست تخمدان

برخی از موثرترین راه های درمانی کیست تخمدان عبارتند از:

1. داروی بدون نسخه

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن می تواند درد ناشی از کیست تخمدان و همچنین دل دردهای قاعدگی را درمان کند.

زنانی که با مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی دردشان تسکین نمی یابد، باید با پزشک خود تماس بگیرند، زیرا درد شدید ممکن است منجر به یک عارضه وخیم شود.

در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای مسکن مختلفی را تجویز کند، مانند قرص کدامول که حاوی استامینوفن کدئین است.

2. ماساژ

درد کیست تخمدان می تواند منجر به کشیدگی ماهیچه ها شود. این کشش به خصوص در طی دوره قاعدگی می تواند اذیت کننده باشد. ماساژ قسمت پایین کمر، ران، باسن و شکم به شل شدن عضلات سفت و کاهش درد کمک می کند.

3. ورزش و تمرینات کششی

ورزش و تمرینات کششی نیز می تواند به کاهش درد علائم کیست تخمدان کمک کند. ورزش همچنین می تواند در برطرف کردن گرفتگی عضلانی مفید باشد. علائم کیست در برخی از زنان با انجام تمرینات سنگین مانند دویدن تسکین می یابد، در حالی که بعضی دیگر تمرینات کششی ملایم و یوگا را ترجیح می دهند.

ورزش می تواند باعث کنترل وزن مناسب بدن زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک شود. حتی اگر تمرینات منجر به کاهش وزن نشود، با تقویت عضلات درد را کاهش می دهد. ورزش همچنین مانع از رشد کیست های بعدی شده و به مقاومت بدن فرد در برابر انسولین کمک می کند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات