چه عواملی سبب بالا رفتن احتمال بروز ناهنجاری یا اختلالات ژنتیکی در بچه می شود؟

خطرات ازمایش cvs

برخی از عواملی که باید در نظر گرفته شوند، موارد زیر را شامل می گردند:

نتایج غربالگری سندروم داون

اگر غربالگری سه ماهه ی اول یا نتیجه ی سونوگرافی ان تی (نوکال ترانس‌لوسنسی/ nuchal translucency ) نشانگر آن بوده باشد که احتمال بروز سندورم داون یا ناهنجاری های کروموزومی دیگر در بچه زیاد است.

نتایج سونوگرافی

اگر نتایج سونوگرافی های اولیه حاکی از آن باشد که احتمال بروز نقوص و نارسایی های ساختاری در اثر برخی مشکلات کروموزومی، بالا است.

نتایج غربالگری ناقل

اگر خودتان و همسرتان، هر دو ناقل یک اختلال ژنتیکی مغلوب نظیر فیبروز کیستیک یا کم خونی داسی شکل باشید.

سابقه ی پزشکی مادر

اگر پیش از این سابقه ی باردار بودن بچه ای با اختلالات ژنتیکی را داشته اید، احتمال بروز مجدد چنین مسئله ای بالاتر می رود.

سابقه ی خانوادگی

اگر خودتان یا همسرتان سابقه ی ابتلا به اختلالات ژنتیکی را داشته باشید یا سابقه ی داشتن چنین مشکلاتی را در خانواده و فامیل داشته باشید و این امر بچه را در معرض ریسک بالای ابتلا به مشکلات ژنتیکی قرار دهد.

خطرات ازمایش cvs

سن مادر

برای هر کس ممکن است پیش بیاید که فرزندش به ناهنجاری کروموزومی دچار شود، اما احتمال بروز این مسئله با بالا رفتن سن مادر افزایش پیدا می کند. برای مثال، احتمال به دنیا آوردن بچه ی مبتلا به سندروم داون در سن 25 سالگی، 1 به 1200 است در حالیکه در سن 40 سالگی این احتمال به 1 به 100 افزایش پیدا می کند.

خطرات احتمالی انجام CVS چیست؟

در مورد میزان احتمال سقط جنین که consensus ممکن است به دنبال داشته باشد هنوز میان متخصصین توافق نظری وجود ندارد. با این حال اغلب برآورد می شود که احتمال بروز چنین مسئله ای بین 1 به 100 و 1 به 200 است، که این آمار نسبت به خطر احتمالی سقط جنین در اثر آمنیوسنتز بالاتر است.

اما نتایج تحقیقات اخیر حاکی از آن است که در عمل، احتمال بروز سقط جنین در اثر انجام CVS بسیار کم تر از آن چیزی است که آمار نشان می دهد. یکی از مراکز پزشکی که CVS های زیادی انجام می دهد برآورد کرده است که میزان بروز سقط جنین در اثر این تست 1 به 360 است، که این آمار با آنچه برای آمنیوسنتز بدست آمده است برابر می کند. دلیل این امر می تواند پیشرفت های حاصل شده در تصویربرداری سونوگرافی و بالا رفتن تجربیات پزشکان در انجام CVS باشد.

چون درصدی از زنان به هر حال در این مرحله از بارداری فرزند خود را به دلیل سقط جنین از دست می دهند، به درستی نمی توان مشخص کرد که این سقط جنین طبیعی بوده یا در اثر انجام تست CVS روی داده است. میزان بروز خطر احتمالی تا اندازه ی زیادی به تجربه و مهارت پزشکی بستگی دارد که این تست را انجام می دهد.

نتایج برخی تحقیقات قدیمی گویای آن است که انجام این تست ممکن است سبب بروز نقوص مادرزادی در انگشتان دست یا پای بچه شود، اما این مسئله اغلب در زنانی دیده شده است که این تست را قبل از هفته ی 9 بارداری انجام داده اند. تحقیقات اخیر نشانگر آن است که چنین مسئله ای در زنانی که این تست را از هفته ی 11 بارداری به بعد انجام می دهند، بروز نمی کند.

نمونه برداری از پرزهای جفتی (CVS) چیست؟

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات