تصاویر سونوگرافی در سه ماهه ی سوم بارداری – هفته 34 تا 40

هفته ی سی و چهارم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 32 سانتی متر

قد کامل جنین: 50 سانتی متر

وزن جنین: 2 کیلو و 250 گرم

رشد جنین: تکامل ریه های جنین ادامه دارد و وزن جنین نیز همچنان در حال افزایش است.

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: در این تصویر، دهان جنین باز است و احتمال دارد که در حال نوشیدن مایع آمنیوتیک یا فرو بردن آن به داخل ریه ها باشد که این کار به تکامل سیستم تنفسی جنین کمک می کند.

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

هفته ی سی و پنجم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 33.5 سانتی متر

قد کامل جنین: 51 سانتی متر

وزن جنین: 2 کیلو و 400 گرم

رشد جنین: کلیه های جنین تکامل یافته اند و کبد او در حال کار است. افزایش وزن جنین همچنان ادامه دارد.

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: این نمای نزدیک از گوش جنین، نشان می دهد که اعضای صورت او به طور کامل رشد کرده اند. در حال حاضر چهره ی جنین شباهت زیادی به چهره ی یک نوزاد دارد. عملکرد اعضای مختلف جنین هم کامل تر شده اند. او به تمرین حرکات تنفسی خود ادامه داده و مایع آمنیوتیک را به داخل ریه ها برده و از آن ها خارج می کند تا به تکامل ریه ها کمک کند.

هفته ی سی و ششم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 34 سانتی متر

قد کامل جنین: 53 سانتی متر

وزن جنین: 2 کیلو و 700 گرم

رشد جنین: افزایش وزن جنین همچنان ادامه دارد.

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: چهره ی جنین به چهره ی انسانی که چند هفته ی بعد او را از نزدیک مشاهده خواهید کرد، بسیار شبیه شده است. در هفته های باقی مانده از بارداری، هر هفته حدود 250 گرم به وزن جنین اضافه خواهد شد.

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

هفته ی سی و هفتم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 36 سانتی متر

قد کامل جنین: 53 سانتی متر

وزن جنین: 3 کیلو

رشد جنین: تکامل جنین شما در داخل رحم پایان یافته است.

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: ممکن است پزشک برای اطلاع از وضعیت جنین، انجام برخی از آزمایش ها را برای شما تجویز کند. یکی از فاکتورهایی که می تواند سلامت جنین را تایید کند، اندازه ی مایع آمنیوتیک است. اندازه گیری مایع آمنیوتیک بخشی از آزمایش بیوفیزیکال پروفایل است که در این آزمایش حرکات مختلف جنین هم بررسی می شود. در این تصویر، در هر کدام از چهار ناحیه ی رحم، عمیق ترین نقطه ی کیسه ی حاوی مایع آمنیوتیک، اندازه گیری شده است. همانگونه که مشاهده می کنید، فضای اطراف جنین در داخل کیسه، بسیار کم شده است.

هفته ی سی و هشتم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 36 سانتی متر

قد کامل جنین: 53 سانتی متر

وزن جنین: 3 کیلو و 100 گرم

رشد جنین: سیستم های اصلی بدن جنین در حال کار کردن هستند و او به تمرین های تنفسی خود در داخل رحم ادمه می دهد. با کمتر شدن فضای اطراف جنین، حرکات او کم تر خواهد شد.

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: در طول چند هفته ی گذشته، جنین فضای کمتری را برای حرکت کردن داشته است. او که تا چند هفته قبل، به طور مرتب لگد و مشت می زد، در حال حاضر فضای کافی برای این کارها را ندارد. در صورتی که شما یا پزشک شما، در رابطه با تکامل جنین نگران هستید، می توانید از انجام یک سونوگرافی برای بررسی وضعیت او استفاده کنید. این تصویر، نتایج بررسی ضربان قلب جنین را در داخل رحم نشان می دهد. در تصاویر بالا، تپیدن قلب جنین نشان داده شده است، در تصاویر پایین، اندازه گیری های نشان داده شده، ضربان قلب جنین را پیگیری و تعیین کرده اند تا از طبیعی بودن آن اطمینان حاصل شود.

هفته ی سی و نهم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 37 سانتی متر

قد کامل جنین: 55 سانتی متر

وزن جنین: 3 کیلو و 200 گرم

رشد جنین: زمان زایمان بسیار نزدیک است.

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: در این تصویر، قسمتی از صورت جنین نشان داده شده است و شما می توانید پلک های جنین را ببینید. با استفاده از سونوگرافی انجام شده در این هفته، می توان از وضعیت قرارگیری جنین در داخل رحم اطلاع یافت. برای داشتن زایمان طبیعی، بهترین وضعیت قرارگیری جنین در داخل رحم، وضعیت سر به پایین است.

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

هفته ی چهلم

قد جنین از فرق سر تا کفل: 37.5 تا 39 سانتی متر

قد کامل جنین: 55 سانتی متر

وزن جنین: 3 کیلو و 400 گرم

رشد جنین: اکنون زمان آن است که جنین به دنیا بیاید.

سونوگرافی سه ماهه سوم بارداری

آن چه که در این تصویر مشاهده می کنیم: یکی از روش های اندازه گیری وزن جنین، اندازه گیری دور شکم او با استفاده از انجام سونوگرافی است. این تصویر، مقطع عرضی از شکم جنین را نشان می دهد. بیضی کوچکی که در پشت قرار دارد، معده ی جنین است و خط منحنی سیاه رنگ، رگ خونی است که مواد مغذی را از جفت می آورد. البته جنین شما خیلی زود باید با این روش تغذیه خداحافظی کرده و با شیر تغذیه کند.

مترجم: منیره غفرانی

4.2 5 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

خانومم بردم سونوگرافی ۴ ماهگي میگن دختره ولی علائم پسر داره

سیرمراحل تکامل، زمانی که از هیچ آغاز میشودووقتی که به شکل یک موجودزنده تبدیل می شود عجیبه ودرتصورات انسان عادی نمیگنجه. خدایا قربون عظمتت، عاقبت همه رو ختم به خیرکن