تشخیص سرطان سینه

تست‌ها و روش‌هایی که برای شناسایی و تشخیص سرطان سینه به‌کار می‌روند:

• امتحان سینه

پزشک هر دو سینه و غدد لنفاوی زیر بغل‌تان را بررسی می‌کند تا ببیند که آیا غده یا ناهنجاری دیگری در آن‌ها پیدا می‌کند یا نه.

• ماموگرافی

عکس‌برداری از سینه با اشعۀ ایکس را ماموگرافی می‌نامند. از ماموگرافی اغلب برای غربالگری سرطان سینه استفاده می‌شود.

اگر در ماموگرافی غربالگری، ناهنجاری خاصی مشاهده شود، پزشک یک ماموگرافی تشخیصی برای‌تان تجویز می‌کند تا ناهنجاری مذکور را دقیق‌تر بررسی کند.

تشخیص سرطان سینه
تشخیص سرطان سینه

• سونوگرافی فراصوتی سینه

سونوگرافی فراصوتی، از امواج صدا برای عکس‌برداری از ساختارها و ارگان‌های درونی بدن استفاده می‌کند. گاهی، برای تعیین اینکه غدۀ پیدا شده در سینه، توده‌ای جامد است یا کیست پر از مایع، از سونوگرافی فراصوتی استفاده شود.

• نمونه‌برداری از سلول‌های سینه برای انجام آزمایش (بافت‌برداری/ بیوپسی)

بافت‌برداری تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان سینه است. حین بافت‌برداری، پزشک با استفاده از دستگاه سوزن‌داری که توسط تصویر‌برداری با اشعۀ ایکس یا انواع دیگر تصویر‌برداری هدایت می‌شود، از بافت داخلیِ ناحیه‌ای که به آن مشکوک است، بافت‌برداری انجام ‌می‌دهد. اغلب، یک نشانگر فلزی در محل بافت‌برداری داخل سینه، باقی گذاشته می‌شود تا ناحیۀ مورد نظر در تصویربرداری‌های بعدی به راحتی شناسایی شود.

بافت نمونه‌برداری شده برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و در آنجا متخصصین بررسی می‌کنند که آیا سلول‌های موجود در نمونۀ مورد نظر سرطانی هستند یا نه. همچنین از بررسی باف

تشخیص سرطان سینه
تشخیص سرطان سینه

ت نمونه‌برداری شده برای تعیین نوع سلول‌های دخیل در بروز سرطان سینه، میزان تهاجمی بودن سرطان (درجۀ سرطان) و اینکه آیا سلول‌های سرطانی دارای گیرندۀ هورمون یا هر نوع گیرندۀ دیگر هستند، استفاده می‌شود.

از این اطلاعات در تعیین نحوه درمان سرطان سینه بهره برده می‌شود.

 

• تصویربرداری رزونانس مغناطیسی سینه (ام‌آر‌آی/ MRI)

MRI دستگاهی است که با استفاده از امواج رادیویی و مغناطیسی از بخش‌های درونی سینه تصویربرداری می‌کند. قبل از انجام ام‌ آر‌ آی سینه، به بدن‌تان ماده‌ای رنگی تزریق می‌شود. در MRI، برخلاف دیگر انواع تصویربرداری، برای گرفتن عکس از اشعه استفاده نمی‌شود.

• بسته به وضعیت‌تان، ممکن است از آزمایشات و روش‌های دیگری در خصوصتان استفاده شود.

تحقیقات نشانگر آن است که آن دسته از مراکز پزشکی که تعداد بیشتری بیمار مبتلا به سرطان را تحت درمان خود دارند نسبت به مراکزی که با مبتلایان کمتری سر و کار دارند، نتایج بهتری به‌دست می‌آورند.

مراحل سرطان سینه

پس از اینکه پزشک تشخیص بدهد که مبتلا به سرطان سینه هستید، سعی می‌کند که مرحلۀ پیشرفت سرطان را مشخص کند. این امر کمک می‌کند تا روند جریان بیماری‌تان به‌شکلی دقیق‌تر معلوم شود و روش‌های درمانی مناسب‌تان مشخص گردد. ممکن است که اطلاعات مربوط به مرحلۀ پیشرفت سرطان تا قبل از انجام جراحی به‌طور کامل فراهم نگردد.

از آزمایشات و روش‌های زیر برای برای تعیین مرحلۀ سرطان استفاده می‌شود:

• آزمایشات گوناگون خون، نظیر شمارش سلول‌های خونی (CBC)

• انجام ماموگرافی روی سینۀ دیگر برای یافتن علائم و نشانه‌های سرطان

• ام‌ آر‌ آی (MRI) سینه

• اسکن استخوان

• توموگرافی کامپیوتری (سی‌تی اسکن/ CT scan)

• توموگرافی با گسیل پزیترون (پت اسکن/ PET scan)

تشخیص سرطان سینه

لازم به ذکر است که همۀ بیماران به تمامی این آزمایشات و رویه‌ها نیاز ندارند. پزشک با در نظر گرفتن شرایط شما و علائمی که اخیرا داشته‌اید، مناسب‌ترین آزمایشات را برای‌تان انتخاب می‌کند.

مراحل سرطان سینه از 0 تا 4 (0- IV) متغییر است؛ در این میان مرحلۀ 0 به معنی این است که سرطان غیرتهاجمی و به مجراهای شیر مربوط است. مرحلۀ چهار (IV) سرطان سینه، که سرطان سینۀ جابه‌جاشونده (metastatic breast cancer) نیز نامیده می‌شود، به آن معنی است که سرطان در دیگر بخش‌های بدن هم پخش شده است.

برای تعیین مرحلۀ پیشرفت سرطان، موارد دیگری نظیر درجۀ سرطان، حضور نشان‌گرهای توموری (تومور مارکرها) نظیر گیرنده‌های استروژن، گیرنده‌های پروژسترون و HER2 و فاکتورهای تکثیر نیز مدنظر قرار می‌گیرند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات