نحوه تزریق آمپول گونادوتروپین جفتی انسان (HCG) برای باروری – بخش سوم

نحوه تزریق HCG به صورت عضلانی

مراحل قبل را دنبال کنید، اما به جای این که پوست محل تزریق را جمع کنید، با یک دست تان پوست بالای محل تزریق را بکشید و از انگشت سبابه و شصت دست دیگر برای محکم گرفتن سرنگ استفاده کنید. همچنان پوست خود را نگه دارید بعد از خارج کردن سوزن از عضله، پوست را رها کنید و سوزن را به داخل جعبه ایمنی بندازید.

در تزریق عضلانی خون ریزی کمی بیشتر از تزریق زیرجلدی است، اما این امر کاملاً عادی است. کافی است پس از اتمام دارو پنبه الکلی را در کنار سوزن بگذارید، به آرامی سوزن را بیرون بکشید و پینه را روی محل آمپول فشار دهید تا خون ریزی متوقف شود.

نکات مفید

به دستورالعمل های موجود در بسته و هرگونه دستورالعمل اضافی که پزشک به شما می دهد توجه ویژه داشته باشید. هر بار که به خود آمپول می زنید، دستان خود را کاملاً بشویید و از یک سرنگ جدید برای استفاده انتخاب کنید.

پوست ممکن است بر اثر تزریق دچار خون ریزی، کبودی یا زخم شود. اگر تزریق با روش صحیح انجام نشود می تواند دردناک باشد. در این جا چند نکته برای تزریق راحت تر آمپول آورده شده است:

گنادوتروپین جفتی انسان (HCG)

– آمپول به مناطق دارای پیگمانتاسیون و مو یا زخمی و کبود شده تزریق نشود.

– قبل از تزریق اطمینان حاصل کنید که پوست شما کاملاً تمیز و خشک است. اجازه دهید الکل پوست شما را خشک کند تا سوزش را کاهش دهد.

– قبل از تمیز کردن پوست با پنبه الکلی ، با یک قطعه یخ به مدت چند ثانیه محل تزریق را ماساژ دهید تا بی حس شود.

– برای کاهش درد عضلات بدن را شل کنید. (“شل کردن” در حین تزریق برای اولین بار می تواند بسیار سخت باشد، اما انجام این کار درد تزریق را کمتر می کند)

– محل های تزریق را تغیر دهید تا در صورت داشتن چند تزریق از کبودی، درد و زخم جلوگیری شود. برای مثال یک روز یک طرف باسن، روز بعد طرف دیگر آن را برای تزریق انتخاب کنید. می توانید از پزشک بخواهید تا محل های مورد استفاده در بدن برای تزریق را برای شما شرح دهد.

– محلول آب استریل HCG را 15 دقیقه قبل از تزریق از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای اتاق برسد. تزریق آمپول سرد می تواند مانند میخکوب شدن هنگام خوردن چیز سرد اذیت کننده باشد.

سوزن آمپول را چگونه دور بندازیم؟

اولین قدم برای دور انداختن مناسب سوزن ها، داشتن سیفتی باکس مطمئن است. می توانید یکی از این باکس ها را از پزشک دریافت کنید. سازمان غذا و دارو برای خلاص شدن از شر سوزن و سرنگ های استفاده شده یک روند دو مرحله ای را ارائه داده است که شامل:

مرحله اول

انداختن سریع سر سوزن ها و اشیاء تیز در جعبه های ایمنی بلافاصله پس از مصرف و کسب اطمینان از این که هیج وسیله برنده و تیزی روی تخت بیمار، لباس و… به جای نمانده است. باکس ایمن را از دسترس بچه ها دور نگه دارید.

از وارونه کردن سیفتی باکس خودداری کنید و پس از پر شدن سه چهارم باکس زمان انجام مرحله دوم برای دفع آن است.

اگر قصد سفر دارید، یک سیفتی باکس مسافرتی کوچک به همراه خود داشته باشید. برای آگاهی از آخرین دستورالعمل آژانس امنیت حمل و نقل درباره حمل وسایل تیز با آژانس تماس بگیرید. برچسب مشخصات تمام داروهای خود را بر روی آن ها بزنید و به همراه نسخه پزشک با خود داشته باشید.

مرحله دوم

قوانین دفع زباله ها در سراسر ایران متفاوت است. چگونگی و محلی که سطل پسماندهای تیز خود را دفع می کنید بستگی به مکان زندگی شما دارد. برای آموختن چگونگی دفع پسماندها توسط شهرداری، به بررسی بخش بهداشت محلی یا شرکت ضایعاتی بپرهیزید. برخی از روش های مشترک دفع پسماند شامل موارد زیر است:

– سطل های ایمن یا محل های نظارت شده جمع آوری پسماند در مطب پزشکان، بیمارستان ها، داروخانه ها، بخش های بهداشتی، ایستگاه های پلیس یا ایستگاه های آتش نشانی

– برنامه ارسال برچسب واضح برای زباله ها

– محل های جمع آوری زباله های خطرناک خانگی

– خدماتی که انجمن های ساختمان برای جمع آوری زباله های ویژه مسکونی طبق برنامه منظم ارائه می دهند.

گنادوتروپین جفتی انسان (HCG)

HCG با همه سازگاری ندارد

هورمون HCG برای همه مناسب نیست. در صورت داشتن موارد زیر، از تزریق HCG خودداری کنید:

– آسم

– سرطان به ویژه پستان، تخمدان ها، رحم، پروستات، هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز

– صرع

– حساسیت HCG

– بیماری قلبی

– شرایط مرتبط با هورمون

– بیماری کلیوی

– میگرن

– بلوغ زودرس (زودرس)

– خون ریزی رحم

نکته مهم

تزریق HCG در IVF، IUI و سایر روش های درمانی باروری متداول است. در ابتدا این امر ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما تزریق آمپول به خودتان مسئله خاصی نیست و حتی به شما احساس قدرت می دهد.

مثل همیشه، هنگام مصرف HCG به راهنمایی و دستورالعمل های پزشک توجه کنید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات