تداخلات دارویی متفورمین

تداخلات دارویی متفورمین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک ، دوز داروها را شروع ، متوقف یا تغییر ندهید.

داروهای مسدود کننده بتا (مانند متوپرولول ، پروپرانولول ، قطره چشمی گلوکوم مانند تیمولول) ممکن است از ضربان قلب سریع که معمولاً در هنگام پایین آمدن قند خون (هیپوگلیسمی) احساس می کنید، جلوگیری کند. سایر علائم کاهش قند خون ، مانند سرگیجه ، گرسنگی یا تعریق ، تحت تأثیر این داروها نیستند.

بسیاری از داروها می توانند بر قند خون شما تأثیر بگذارند و کنترل آن را دشوار می کنند. قبل از شروع ، قطع یا تغییر هر دارویی ، با پزشک یا داروساز خود در مورد چگونگی تأثیر دارو بر قند خون صحبت کنید. قند خون خود را طبق دستور به طور منظم بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر علائمی از قند خون بالا یا پایین دارید، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید. (به بخش عوارض جانبی نیز مراجعه کنید.) پزشک ممکن است نیاز به تنظیم داروی دیابت ، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی داشته باشد.

تداخلات دارویی متفورمین

تداخلات دارویی متفورمین

مصرف بیش از حد دارو

اگر کسی دارو را بیشتر از دوز تعیین شده توسط پزشک خود مصرف کرده و دچار مشکلاتی مانند بی هوشی یا مشکل تنفسی شده است، باید با اورژانس تماس بگیرد .

مصرف بیش از حد می تواند باعث اسیدوز لاکتیک شود. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: خواب آلودگی شدید ، حالت تهوع، استفراغ و اسهال ، تنفس سریع ، ضربان قلب آهسته و نامنظم باشد.

یادداشت

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کنترل دیابت با داروها ، رژیم غذایی ، ورزش و معاینات منظم پزشکی ، در یک برنامه آموزش دیابت شرکت کنید.

علائم قند خون بالا و پایین و نحوه درمان قند خون پایین را بیاموزید. قند خون خود را طبق دستور به طور منظم بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

آزمایشات پزشکی مانند عملکرد کلیه ، عملکرد کبد ، قند خون ، هموگلوبین A1c ، شمارش کامل خون باید قبل از شروع مصرف این دارو و هنگام مصرف آن انجام شود. تمام قرارهای پزشکی و آزمایشگاهی را حفظ کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی متفورمین

دوز فراموش شده :

اگر یک دوز را فراموش کردید ، آن را به محض یادآوری همراه غذا مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است ، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید.

نحوه نگهداری دارو

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را در چاه توالت و فاضلاب نریزید مگر اینکه به شما دستور داده شود. اگر محصول منقضی شده یا دیگر نیازی به آن ندارید ، به درستی دور بریزید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی دور ریختن ایمن محصول خود ، با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید.

ترجمه: فاطمه حاج ابوالقاسم

2.5 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات