تب و تشنج – بخش دوم

تشنج های مکرر ناشی از تب

اولین عود پس از تشنج اولیه تب، معمولاً طی یک سال اتفاق می افتد. عواملی که خطر تشنج مکرر تب را افزایش می دهند عبارتند از:

سن جوانی

بیشترین حملات تب دار در کودکان بین 6 ماه تا 5 سال شایع است. احتمال عود با بزرگ شدن کودک کاهش می یابد.

سابقه خانوادگی

برخی از تشنج های ناشی از تب می توانند ماهیتی ژنتیکی داشته باشند.

تب مداوم

یک دوره کوتاهتر متناوب با درجه تب کم نیز می تواند باعث تشنج تب شود.

بیماری

طبق گزارش های پزشکی ، سی درصد از کودکان می توانند در طول بیماری های بعدی دچار تشنج مکرر تب شوند.

تب و تشنج در کودکان

تب و تشنج در کودکان

عوارض تشنج ناشی از تب

شایع ترین عارضه تشنج ناشی از تب خطر عود است. این می تواند رخ دهد اگر:

اولین تشنج ناشی از تب با درجه کم باشد .

مدت زمان شروع تب و تشنج کوتاه بوده باشد (چند ساعت).

کودک در زمان اولین تشنج کمتر از 9 ماه داشته .

این مهم است که از هر گونه عارضه ناشی از تشنج تب آگاه باشید تا هیچ یک از موارد خطرناک برای کودک اتفاق نیفتد. در موارد زیر باید دقت بیشتری داشته باشید:

تشنج کانونی است (به عنوان مثال ، بیش از یک قسمت از بدن را درگیر می کند)

کودک از تشنج های متعدد رنج می برد ، به عنوان مثال ، تشنج در عرض 24 ساعت عود می کند.

تشنج طولانی مدت است ، یعنی بیش از 15 دقیقه طول می کشد

تشخیص تشنج ناشی از تب

در صورت نیاز ، این معاینه شامل معاینه کامل بدنی ، از جمله معاینه عصبی یا آزمایش های آزمایشگاهی است. پزشک همچنین سابقه علائم را پیگیری می کند.

آزمایش خون / ادرار و سوراخ شدن کمر برای رد سایر علل احتمالی تشنج و تشخیص ویروس ها یا باکتری ها یا سطح بالای گلبول های سفید خون که ممکن است عفونت را نشان دهد ، انجام می شود. کمبود آب بدن (به عنوان مثال ، ناشی از استفراغ یا اسهال) و تب مربوط به مننژیت نیز می تواند باعث تشنج شود.

تشنج های پیچیده تب ممکن است نیاز به آزمایش گسترده تشخیصی داشته باشد. تست های آزمایشگاهی بی نتیجه ، معاینه فیزیکی بی نتیجه و هرگونه سو ظن غیرمعمول در مورد بیماری عصبی ، ممکن است پزشک شما را مجبور کند که تحقیقات بیشتری را درخواست کند. الکتروانسفالوگرام (EEG) یکی از این آزمایشات غیر تهاجمی اضافی است و به طور معمول پس از تشنج تب انجام می شود.

در موارد زیر ممکن است نیازی به آزمایش بیشتر نباشد:

اگر کودک رشد ذهنی عادی دارد

نتایج معاینات عصبی طبیعی است

تشنج عمومی است ، نه کانونی

تشنج بیش از 15 دقیقه طول نمی کشد

تشنج ظرف 24 ساعت عود نمی کند

درمان تب و تشنج

بیشتر تشنج های ناشی از تب طی چند دقیقه به خودی خود متوقف می شوند. اگر تشنج کودک شما بیش از چند دقیقه طول کشید یا به طور مکرر تکرار می شود ، توصیه می شود که به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

اگر تشنج به دلیل عفونت مداوم باشد یا تعیین منبع عفونت سخت باشد ، کودک شما ممکن است برای مشاهده بیشتر به بیمارستان بستری شود.

مدیریت تشنج

هنگامی که کودک دچار تشنج می شود ، والدین باید اقدامات احتیاطی خاصی را برای کنترل وضعیت انجام دهند.

کودک باید به سمت کنار خود بچرخد تا از خفگی جلوگیری کند

هرگز چیزی را به دهان خود وارد نکند

از حرکات کودک در زمان تشنج نباید جلوگیری شود

هر وسیله و اشیای تیز باید برداشته شود زیرا در هنگام تشنج ممکن است به وسیله آنها به خودش آسیب برساند

کودک خود را برای پایین آوردن تب در آب قرار ندهید.

درک و اطمینان خاطر خانواده نقش مهمی در مدیریت تشنج تب دارد. اولین تشنج می تواند برای اکثر والدین یک تجربه ترسناک باشد. درک این نکته مهم است که بعداً خطر کند ذهنی در کودک وجود نخواهد داشت.

گام بعدی ، پیروی از دستورالعمل های مربوط به درمان تشنج پیچیده تب (در صورت وجود) برای رد عفونت های اساسی زمینه ای مانند مننژیت یا انسفالیت است. این کار با ایجاد حفره در کمر ، ارزیابی بالینی یا آزمایشات آزمایشگاهی مانند EEG یا تصویربرداری عصبی انجام می شود. پزشک در صورت تشخیص بیماری جدی ، تشخیص مناسب را انجام داده و درمان لازم را توصیه می کند.

تب و تشنج در کودکان

تب و تشنج در کودکان

چگونه می توان از ابتلا به تب و تشنج در کودک خود جلوگیری کرد.

بیشتر حملات تب در چند ساعت اول تب ، در هنگام افزایش اولیه دمای بدن رخ می دهد. در چنین شرایطی می توان برای راحتی کودک به او پاراستامول ، استامینوفن یا ایبوپروفن داد. با این حال ، باید بخاطر داشت که اینها تشنج را متوقف نمی کنند.

به ندرت ، ممکن است برای جلوگیری از تشنج تب ، از داروهای ضدتشنج تجویز شده استفاده شود. با این حال ، از آنجا که این داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند ، در صورت لزوم باید از آنها اجتناب شود.

پزشک متخصص اطفال ممکن است داروهای خاصی را برای درمان کودکی که تشنج مکرر یا تشنج طولانی مدت دارد ، تجویز کند.

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی باشید؟

تشنج ناشی از تب اغلب در 24 ساعت اول تب رخ می دهد و می تواند اولین علائم بیماری کودک باشد. پس از تشنج تب ، فرزند خود را برای ارزیابی به پزشک برسانید.

حملات تب دار به دو دسته ساده یا پیچیده طبقه بندی می شوند:

تشنج ساده

این نوع تشنج شایع تر است که از چند ثانیه تا 15 دقیقه طول می کشد. تشنج ناشی از تب ساده در طی یک دوره 24 ساعته تکرار نمی شود و به طور کلی هیچ تاثیری روی قسمت خاصی از بدن ندارد.

تشنج های پیچیده

این نوع تشنج بیش از 15 دقیقه طول می کشد و در عرض 24 ساعت عود می کند. کودک ممکن است بیهوش شود و تشنج به طور معمول یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

اگر کودک شما علائمی از تشنج ناشی از تشنج پیچیده را نشان داد ، یا به نظر می رسد حرکاتش کند شده است و در تنفس مشکل دارد ، لطفاً بدون تاخیر با پزشک مشورت کنید.

علیرغم طبیعت خوش خیم تشنج ناشی از تب ، با توجه به تجربه بالینی شخصی پزشکان معالج ، بسیاری از کودکان مبتلا به تشنج تب ساده می توانند بیش از حد مورد بررسی و درمان قرار گیرند. دستورالعمل های ارائه شده در اینجا کمک به بهبود درک در مقابله با تشنج تب و اطمینان از سلامت و سلامتی کودک است.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات