بی اشتهایی و پرخوری در بارداری – بخش اول

اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری ممکن است بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر منفی بگذارد. مسائل مربوط به باروری می تواند در اواسط اختلال رخ دهد یا ممکن است سالها پس از بهبودی ایجاد شود. یک مطالعه نشان داد که زنان با سابقه بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی تقریباً دو برابر بیشتر از جمعیت عمومی هستند که برای بحث در مورد مشکلات باروری به دنبال پزشک رفته اند. با این حال ، مطالعات دیگر نشان داده است که زنان مبتلا به اختلالات خوردن لزوماً احتمال ناباروری را ندارند.

در حالی که اختلالات خوردن غالباً با زنان در ارتباط است ، مردان نیز از بی نظمی در غذا خوردن رنج می برند و در نتیجه ممکن است کاهش باروری داشته باشند.

چه ارتباطی بین اختلالات خوردن و باروری وجود دارد؟ آیا می توانید باردار شوید حتی اگر در حال حاضر با یک اختلال تغذیه ای روبرو هستید یا قبلاً با آن برخورد کرده اید؟ اگر باردار شوید چه اتفاقی می افتد؟

آیا می دانید؟

پرخوری نیز نوعی اختلال در خوردن است که می تواند منجر به چاقی و کاهش قدرت باروری شود.

انواع اختلالات خوردن

سه اختلال شایع در غذا خوردن عبارتند از: بی اشتهایی عصبی ، پرخوری عصبی و دسته سوم که به نام سایر اختلالات تغذیه یا خوردن (OSFED) شناخته می شوند و قبلاً به آن اختلال خوردن گفته نمی شد (EDNOS)

بی اشتهایی

بی اشتهایی عصبی نوعی بیماری است که در آن فرد به خود اجازه نمی دهد که به طور طبیعی غذا بخورد ، کالری را به شدت کاهش می دهد تا لاغر شود یا وزن غیرطبیعی بدن را حفظ کند. شدت بی اشتهایی توسط BMI فرد تعریف می شود. به عنوان مثال ، گفته می شود فردی با BMI 17 بی اشتهایی خفیف دارد ، در حالی که فردی با BMI 15 گفته می شود بی اشتهایی شدید دارد.

برخی از افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی به طور مداوم رژیم کم کالری بیش از حد را حفظ می کنند ، در حالی که دیگران ممکن است پرخوری های افراطی داشته باشند. به دنبال این پرخوری ها استفراغ ناشی از مصرف ملین یا انجام ورزش بیش از حد ایجاد می شود .

بولیمیا

پرخوری عصبی نوعی اختلال است که شامل اپیزودهای binging مکرر و پس از آن جبران نامناسب برای “جبران” binging است. بیشتر افراد وقتی به پرخوری فکر می کنند یا دچار استفراغ می شوند یا با روزه داری و رژیم های سخت و ورزش های سنگین سعی در خود کنترلی می کنند.

زنان و مردان مبتلا به پرخوری عصبی ممکن است کم وزن باشند اما به طور معمول وزن آنها طبیعی یا حتی کمی اضافه است. اما این بدان معنا نیست که آنها از نظر تغذیه ای سالم هستند یا مقدار مناسبی چربی و پروتئین در بدن دارند.

بی اشتهایی و پرخوری در بارداری

سایر اختلالات تغذیه ای

برخی از مردان و زنان دچار اختلال تغذیه ای هستند اما در گروه بی اشتهایی عصبی یا پرخوری قرار نمی گیرد و چالش های بهداشت روحی و جسمی رنج می برند. بیش از 50 درصد افراد مبتلا به اختلال تغذیه در این گروه قرار می گیرند که این نوع اختلالات را (OSFED) می نامند . عواقب OSFED می تواند به همان اندازه بی اشتهایی عصبی و پرخوری مضر باشد.

چگونه اختلالات خوردن بر سیستم تولید مثل تأثیر می گذارد

آنورکسیا ، بولیمیا و OSFED بر سلامت جسمی و روانی فرد تاثیرگذار هستند. عوارض احتمالی بین این سه مورد متفاوت است. در حقیقت عوارض سلامتی ناشی از اختلالات خوردن می تواند به قدری جدی باشد که بتواند کشنده باشد. به عنوان مثال ، افراد مبتلا به بی اشتهایی ممکن است مشکلات جدی قلبی را تجربه کنند. در حقیقت ، بی اشتهایی یکی از کشنده ترین اختلالات روانپزشکی قلمداد می شود.

وجه مشترک این اختلالات عبارتند از :

کاهش ذخایر چربی

کاهش ذخایر پروتئین

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن

علائم افرادی که از کمبود وزن رنج می برند:

عدم تعادل غده تیروئید (به ویژه تیروئید کم کار)

کاهش BMI یا نسبت وزن بدن در مقایسه با قد

این مسائل و مشکلات چه ارتباطی با سیستم تولید مثل دارند؟

چربی بدن و هورمونهای شما

تعادل هورمونی نیاز به وجود چربی سالم در بدن دارد. چربی بدن – همچنین به عنوان بافت چربی شناخته می شود – غالباً چربی را مضر می دانیم ، اما شما در واقع به چربی احتیاج دارید!

یکی از نقشهای زیادی که سلولهای چربی ایفا می کنند ، تولید و سنتز هورمونها است. به عنوان مثال ، اگر چربی کمی داشته باشید ، به اندازه کافی هورمون استروژن تولید نمی کنید. اگر به اندازه کافی استروژن تولید نکنید ، سیستم تولید مثل شما به خوبی کار نخواهد کرد.

سلول های چربی نیز در میزان تستوسترون نقش دارند. مردانی که چربی بدن کمی دارند ، سطح کمتری از تستوسترون تولید می کنند. این امر بر تولید اسپرم و عملکرد نعوظ تأثیر می گذارد.

بی اشتهایی و پرخوری در بارداری – بخش دوم

بی اشتهایی و پرخوری در بارداری – بخش سوم

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات