بهبودی پس از جراحی بارداری خارج از رحم

معمولا پس از 1 هفته از عمل جراحی لاپاراسکوپی حاملگی خارج رحمی، بیمار می تواند فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. ولی دوره نقاهت جراحی لاپاراتومی حدود 2 تا 6 هفته است.

بهبودی از این جراحی می تواند با عوارض زیر همراه باشد:

– درد و تورم شکم بعد از جراحی شایع است. داروهای مسکن تجویز شده خود را طبق دستور مصرف کنید.

– ممکن است یک یا چند روز پس از جراحی، حالت تهوع خفیف داشته باشید. مصرف غذاهای ملایم و سبک مانند نان تست، بیسکویت نمکی (کراکر و ترد) و سوپ مرغ مفید است.

– ممکن است 1 تا 4 هفته پس از جراحی، خونریزی واژینال داشته باشید. در حین بهبودی برای جلوگیری از عفونت، از مصرف تامپون اجتناب کنید.

مراقبت های پس از جراحی

پس از جراحی، درمان بارداری خارج رحمی لازم است که اقدام و مراقبت هایی صورت گیرد تا عوارض جراحی به حداقل برسد. از جراح خود درباره استحمام بعد از عمل سوال کنید. از لیف کشیدن روی زخم اجتناب کنید و محل برش را به آرامی بشویید، سپس با یک حوله تمیز آن را خشک کنید. از پودر یا لوسیون برای شستشوی محل یا نزدیک محل برش خودداری کنید.

پس از خشک کردن محل برش، پانسمان جدید را طبق دستور پزشک اعمال کنید.

فعالیت پس از جراحی

پس از جراحی دستورالعمل‌های خاصی به بیمار ارائه می شود، مانند موارد زیر:

– اجتناب از شنا کردن، حمام کردن یا داشتن رابطه جنسی (تا زمانی که پزشک تعیین کند).

– اجتناب از رانندگی در زمان مصرف داروهای ضد درد.

– بازگشت به سرکار 2 تا 6 هفته بعد از لاپاراتومی و 1 هفته بعد از لاپاراسکوپی.

– پرهیز از کارهای سنگین تا زمان بهبودی کامل محل برش.

حدود 1 هفته پس از جراحی باید به جراح مراجعه کرد. در طول معاینه جراح محل برش را ارزیابی می کند، بخیه های غیرقابل جذب را می کشد و عوارض جراحی را بررسی می کند.

بهبودی پس از جراحی بارداری خارج از رحم

زمان تماس با پزشک

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر با جراح خود تماس بگیرید:

– تب

– علائم عفونت محل جراحی مانند قرمزی، تورم یا ترشحات غیرطبیعی

– دردی که با دارو تسکین نیابد‌

– تشدید تورم شکم

– خونریزی شدید همراه با لخته یا ترشحات واژن

– سرگیجه یا غش

– تهوع و استفراغ مداوم

پیگیری بلند مدت پس از جراحی بارداری خارج رحمی

پس از جراحی سالپنگوستومی، پزشک هر هفته مقادیر هورمون hCG را تا زمانی که سطج آن به صفر برسد، اندازه گیری می کند. این ارزیابی تضمین می‌کند که بارداری پایان یافته و هیچ بافت حاملگی در لوله های فالوپ باقی نمانده است. پس از جراحی سالپنژکتومی احتمالا نیازی به اندازه ‌گیری سطح hCG خون نیست.

اگر علاقه مند به بچه دار شدن در آینده هستید، با پزشک خود در مورد زمان ایمن بارداری مجدد صحبت کنید. در حال حاضر، زمان مشخصی برای انتظار بارداری شدن پس از جراحی حاملگی خارج رحمی وجود ندارد.

اگر دوباره باردار شدید، به پزشک متخصص زنان خود اطلاع دهید و مراقب علائم و نشانه‌های بارداری خارج رحمی باشید. زنانی که سابقه حاملگی خارج از رحمی دارند، بیشتر در معرض تکرار این خطر هستند. بنابراین لازم است زودتر از حد معمول به پزشک مراجعه کنند تا از رشد بارداری در رحم اطمینان حاصل شود.

در نهایت، حتما برای معاینات منظم و مراقبت های پیشگیرانه به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

جراحی یا درمان های احتمالی آینده

در طی جراحی سالپنگوستومی حدود 4 تا 15 درصد موارد بافت حاملگی باقی می ماند. بافت باقی مانده ممکن است با جراحی دیگر یا مصرف داروی متوترکسات (نوعی داروی ضد سرطان) درمان شود.

مقابله با عوارض روانی بارداری خارج رحمی

تجربه نوسانات روحی و روانی پس از بارداری خارج رحمی طبیعی است. ناباوری یا شوک نسبت به سرعت روند تشخیص تا درمان، غم و اندوه از دست دادن بارداری یا اضطراب در مورد تکرار این اتفاق در آینده، همه این ها واکنش‌هایی عادی و طبیعی هستند.

دریافت کمک ازیک مشاور روانپزشک یا روانشناس می‌تواند آرامش و راهنمایی عاطفی را برای شما به ارمغان بیاورد، اگر بهبودی روانی پس از جراحی برای تان سخت است، با پزشک تماس بگیرید. در این شرایط صحبت با یک درمانگر یا مشاور بسیار مفید است.

خلاصه مطلب

جراحی حاملگی خارج از رحم مانند برق و باد می گذرد. پس از جراحی زمانی را برای استراحت و مراقبت از بدن و روان خود اختصاص دهید.

اگر نگران باروری آینده خود هستید، مثبت بیندیشید. در بیشتر موارد احتمال داشتن یک بارداری سالم پس از تجربه بارداری خارج رحمی زیاد است.

3.3 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات