بارداری و آمنیوسنتز (Amniocentesis) – بخش دوم

آمنیوسنتز چه زمانی انجام می‌گیرد؟

چنانچه بنابر توصیه‌ی پزشک نیاز به آمنیوسنتز باشد، این آزمایش بین هفته‌ی 15 و هفته‌ی 18 بارداری صورت می‌گیرد.

میزان دقت آمنیوسنتز چقدر است؟

میزان دقت آمنیوسنتز حدود 99.4% است. در برخی موارد به دلیل مشکلات فنی نظیر نمونه برداری ناکافی از مایع آمنیوتیک یا عدم رشد سلول های جمع آوری شده پس از کشت سلولی، ممکن است آمنیوسنتز به طور موفق انجام نگیرد.

آیا آمنیوسنتز خطر دارد؟

بله. این احتمال ناچیز وجود دارد که انجام آمنیوسنتز منجر به سقط جنین شود (خطری کمتر از 1%، یعنی به صورت تقریبی بین یک مورد در هر 200 مورد تا یک مورد در هر 400 مورد). وارد آمدن جراحت به بچه، عفونت مادر و زایمان زودرس از دیگر اختلالاتی هستند که آمنیوسنتز می تواند در پی داشته باشد؛ اما بروز این موارد بسیار نادر است.

آمنیوسنتز

آیا می‌توانم از انجام آمنیوسنتز خودداری کنم؟

بله. قبل از انجام آزمایش آمنیوسنتز به شما مشاوره‌ی ژنتیک داده می شود. بعد از اینکه کلیه‌ی خطرات احتمالی و فواید آمنیوسنتز برای‌تان توضیح داده شد، می توانید تصمیم بگیرید که خواهان انجام این آزمایش هستید یا نه.

هنگام انجام آمنیوسنتز چه اتفاقی می‌افتد؟

برای انجام آمنیوسنتز، ابتدا ناحیه‌ی کوچکی از شکم را توسط ماده‌ی ضدعفونی کننده تمیز می کنند. ممکن است برای کاهش ناراحتی های احتمالی از بی حسی موضعی (داروهای مسکّن) استفاده شود. پزشک ابتدا با استفاده از سونوگرافی، محل قرارگیری جنین و جفت را مشخص می‌کند. تحت هدایت تصاویر سونوگرافی، پزشک سوزن باریک و توخالی را از راه شکم وارد رحم و سپس وارد کیسه‌ی آمنیوتیک می کند؛ نقطه ای که با جنین فاصله داشته باشد. میزان بسیار کمی از مایع آمنیوتیک (کمتر از 30 میلی لیتر) از طریق سوزن از کیسه‌ی آمنیوتیک خارج می گردد و برای بررسی های آزمایشگاهی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

ممکن است طی انجام فرایند آمنیوسنتز یا چند ساعت بعد از آن، کمی احساس ناراحتی کنید یا دردهای انقباضی نظیر درد دوران قاعدگی داشته باشید.

بارداری و آمنیوسنتز (Amniocentesis) – بخش اول

آیا بعد از انجام آمنیوسنتز می توان فعالیت های نرمال خود را از سر گرفت؟

بعد از انجام آمنیوسنتز بهتر است که به خانه بروید و بقیه‌ی روز را استراحت کنید. باید از ورزش کردن و انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید بار سنگین تر از 9 کیلوگرم بلند نکنید و از برقراری رابطه‌ی جنسی خودداری کنید.

ممکن است لازم باشد تا هر 4 ساعت یکبار، دو قرص استامینوفن (تایلنولTylenol) مصرف کنید تا درد و ناراحتی پس از آزمایش را کاهش دهد. روز بعد از آزمایش، میتوانید تمام فعالیت های قبلی خود را به صورت نرمال از سر بگیرید؛ مگر اینکه پزشک، انجام برخی فعالیت ها را برایتان ممنوع کرده باشد.

آمنیوسنتز

پس از انجام آمنیوسنتز، در صورت بروز چه مواردی باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورت بروز تب، داشتن خونریزی، ترشحات واژن یا دردهای شکمی که شدیدتر از گرفتگی عضلانی باشند، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

نتیجه‌ی آزمایش آمنیوسنتز کی آماده می شود؟

نتیجه‌ی آزمایش آمنیوسنتز معمولا بین دو تا سه هفته آماده می شود. اگر نتیجه‌ی آزمایش‌تان طی سه هفته آماده نشد، با مرکز درمانی که آزمایش را در آن انجام داده اید، تماس بگیرید.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات