ایمنی مصرف تیلاپیا در دوران بارداری

در دوران بارداری هوس غذایی (ویار) می تواند شدید باشد. اگر میل به خوردن ماهی دارید، ممکن است برای تان سوال پیش بیاید که مصرف چه نوع ماهی در این دوران بی خطر است.

اگرچه ماهی برای مادر و جنین فواید زیادی دارد، ولی برخی از انواع ماهی ها باید در مقادیر محدود مصرف شوند یا حتی به طور کامل اجتناب شوند. مانند ماهی هایی که حاوی سطوح بالای جیوه هستند، از جمله کوسه، شمشیر ماهی، ماهی خال مخالی، مارلین، ماهی تن و موارد دیگر.

خوشبختانه، تیلاپیا یک ماهی ایمن و سالم برای دوران بارداری است. سازمان غذا و دارو (FDA) این ماهی را گزینه ای مناسب برای زنان باردار یا شیرده در نظر گرفته است. بنابراین مصرف 2 وعده از ماهی تیلاپا در هفته نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند، بلکه بسیار مفید است.

تیلاپیا در لیست مواد غذایی ممنوعه در دوران بارداری قرار نگرفته است. تیلاپیا جیوه کمی دارد و از نظر ارزش تغذیه ای در دوران بارداری بسیار عالی است، زیرا طعم ملایمی دارد و حاوی مقادیر بالایی از پروتئین و چند ماده معدنی مانند B12، نیاسین، سلنیوم، منیزیم و فسفر است.

در ادامه به توضیح ایمنی مصرف ماهی تیلاپیا در دوران بارداری پرداخته شده است.

مصرف ماهی تیلاپیا در دوران بارداری

تیلاپیا یک انتخاب خوب از ماهی در طول بارداری است. این ماده غذایی از جیوه کمی برخوردار است، بنابراین اگر هفته ای 2 یا 3 وعده مصرف شود، مشکلی ایجاد نمی کند. یکی از بزرگ ترین خرافات بارداری این است که زنان باردار نمی توانند ماهی بخورند، در واقع ماهی بسیاری از مواد مغذی مهم را برای مادر و جنین فراهم می کند.

هر بارداری متفاوت است، در صورت نگرانی شرایط خود را با پزشک در میان بگذارید.

آیا ماهی تیلاپیا برای جنین بی خطر است؟

مصرف تیلاپیا در حد اعتدال برای جنین و مادر بی خطر و مفید است. در حقیقت، خوردن ماهی حین بارداری برای رشد مطلوب توصیه می شود. شما باید اطمینان حاصل کنید که مصرف مقدار کل ماهی های با جیوه کم مانند تیلاپیا، ماهی روغن (کاد)، ماهی قزل آلا یا ماهی حلوا، از 3 وعده در هفته تجاوز نکند.

مزایای تیلاپیا در دوران بارداری

مصرف تیلاپیا در دوران بارداری، مزایای بسیاری از جمله موارد زیر دارد:

دارای ویتامین ها و مواد معدنی

تیلاپیا حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری برای افراد باردار است. منیزیم موجود در این ماهی می تواند به کاهش احتمال نقص هنگام تولد کمک کند.

ویتامین B12 که در تیلاپیا یافت می شود به جلوگیری از اسپینا بیفیدا (نوعی بیماری جدی که باعث می شود ستون فقرات جنین به درستی توسعه پیدا نکند) کمک می کند. سلنیوم موجود در تیلاپیا باعث کاهش خطر عوارض بارداری می شود.

دارای مقادیر بالای پروتئین

تیلاپیا منبع سالم و غنی از پروتئین است که به رشد و تکامل جنین کمک می کند. مادران در دوران بارداری باید پروتئین بیشتر از حد معمول دریافت کنند. این نوع ماهی طعم ملایمی دارد و نسبت به سایر منابع پروتئین یک انتخاب خوب است.

مصرف تیلاپیا در بارداری

کمک به رشد مغز جنین

ماهی تیلاپیا منبع غنی از اسید چرب امگا 3 (DHA) است که برای رشد و توسعه جنین، عملکرد مغز و همچنین چشم جنین بسیار مهم است. گفته شده که DHA در دوران بارداری اثر مستقیمی بر مهارت های حل مسئله در کودکان دارد.

ملاحضات امنیتی

تیلاپیا در دوران بارداری سالم و مفید است، اما چند نکات ایمنی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

در حد اعتدال تیلاپیا مصرف کنید

ماهی یکی از بهترین غذاها در دوران بارداری است، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. قرارگیری در معرض جیوه در طول بارداری از مهم ترین نگرانی ها در مورد مقدار مصرف تیلاپیا است. همه ماهی ها حاوی جیوه هستند، اما تیلاپیا دارای سطح کم جیوه است، بنابراین مصرف این ماهی در حد اعتدال بی خطر است.

در دوران بارداری می توانید در هفته با خیال راحت 113 گرم ماهی دارای سطوح کم جیوه را 2 تا 3 وعده مصرف کنید.

از ایمنی اساسی مواد غذایی اطمینان حاصل کنید

ایمنی و آماده سازی غذا همیشه اهمیت دارد، به ویژه در دوران بارداری. در صورت خرید تیلاپیای منجمد، مطمئن شوید که بسته به هیچ وجه پاره یا سوراخ نشده باشد. نباید هیچ گونه بلور یا یخ در بسته وجود داشته باشد.

هنگام آماده سازی تیلاپیای تازه و منجمد، پیش از دست زدن به ماهی دستان خود را بشویید. تخته گوشت و ظرف قابل تماس با ماهی را ضدعفونی کنید. برای قرار دادن در فریزر ماهی را خوب بسته بندی کنید و آن را از سایر مواد غذایی جدا بگذارید.

تیلاپیا را کاملا بپزید

در دوران بارداری باید از مصرف محصولات حیوانی خام یا پخته نشده خودداری شود. خوردن تیلاپیای خام یا دودی، خطر ابتلا به بیماری های ناشی غذا (مانند لیستریا) را افزایش می دهد. زنان باردار مستعد ابتلا به مسمومیت غذایی هستند، این عارضه می تواند پیامدهای جدی از جمله سقط جنین، زایمان زودرس یا مرده زایی داشته باشد.

تیلاپیا را با دمای داخلی 145 درجه سانتی گراد بپزید. ماهی وقتی به درستی پخته شود، به صورت پوسته جدا می شود و مات به نظر می رسد.

خلاصه مطلب

تیلاپیا یک غذای ایمن و مغذی برای دوران بارداری است. این ماهی مزایای بسیاری برای جنین دارد، از جمله تقویت رشد مغز و کاهش خطر نقص هنگام تولد. به یاد داشته باشید که در صورت مصرف ماهی تیلاپیا باید کاملا پخته شود.

اگر در دوران بارداری سوال یا نگرانی در مورد مصرف تیلاپیا دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات