اهمیت تقویت تخمک برای بارداری

تقویت تخمک برای بارداری

وجود تخمک سالم در تخمدانهای زن و منظم بودن چرخه قاعدگی تعیین کننده ی توانایی باروری در آینده و نگهداری جنین تا به دنیا آمدن است. اما، چگونه یک زن می تواند از سالم بودن تخمک ها اطمینان حاصل کند؟ عوامل زیادی وجود دارد که بر کیفیت و سلامتی تخمک های زن تأثیر می گذارد، از جمله رژیم غذایی و تغذیه ، میزان استرس و استراحت در زندگی روزمره، سبک زندگی اجتماعی، عوامل محیطی، هورمون ها و گردش خون در بدن. پس از بررسی این عوامل در زندگی، زن می تواند با استفاده از تغییرات ساده در شیوه زندگی، برنامه ریزی غذایی و یک رژیم غذایی سالم، به بهبود کیفیت تخمک و در نتیجه افزایش شانس بارداری خود کمک کند.

چرا کیفیت تخمک مهم است؟

سلامت تخمدان های زن بر احتمال لقاح و لانه گزینی او تأثیر می گذارد، همچنین شانس او برای نگه داشتن جنین در بارداری را تعیین می کند. 90 روز طول می کشد تا یک تخمدان آماده تخمک گذاری شود. قبل از رسیدن به بلوغ کامل، تحت تأثیر عوامل مرتبط با سلامتی، سبک زندگی، هورمون ها، استرس، رژیم غذایی و غیره قرار دارد.

تقویت تخمک برای بارداری

پیش از این اعتقاد بر این بود كه زنان با تمام تخمک های خود متولد می شوند و در طول عمر خود نمی توانند تولید بیشتری كنند. با این حال، به تازگی پژوهش ها ثابت کرده که سلول های بنیادی تخمدان ها قادر به تولید تخمک های جدید در سالهای باروری زن هستند. گفته می شود، سن بر کیفیت تخمک ها اثر می گذارد. تخمدان ها تخمک را نگه می دارند و هرچه بزرگتر می شوید ، تخمدان ها قادر به تهیه خانه ای مناسب و بهینه برای تخم ها نیستند. اما نگران نباشید ، این بدان معنا نیست که نمی توانید در دهه 30 یا 40 خود باردار شوید! این بدان معنی است که شما ممکن است به کمک پزشکی نیاز داشته باشید و باید در مورد سلامتی و سبک زندگی خود دقت بیشتری کنید.

رژیم غذایی باروری برای بهبود کیفیت تخمک در تخمدان ها

اگر سعی در باردار شدن دارید یکی از مواردی که باید بیشتر از آن مراقبت کنید رژیم غذایی و تغذیه شما است. خوردن غذاهای سالم و متعادل، به سلامت سیستم تولید مثل کمک می کند، هورمون ها را پایدار می کند و گردش خون را بهبود بخشد. در نهایت، حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل به بهبود باروری شما کمک می کند! رژیم غذایی «رنگین کمان» که شامل طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ است، یکی از بهترین راه ها برای داشتن مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی در وعده های غذایی شما است.

تقویت تخمک برای بارداری

برخی از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت باروری عبارتند از: آهن، فیبر، کربوهیدرات ها، چربی های اشباع نشده (چربی های خوب)، پروتئین گیاهی، لبنیات پرچرب و ویتامین ها و اسید فولیک. از طرف دیگر، بعضی از غذاهایی که هنگام تلاش برای بارداری باید از آنها دور بمانید عبارتند از: گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده، فست فود، قندهای مصنوعی، نوشابه های شیرین شده و نوشیدنی های انرژی زا. اگر واقعاً هوس یکی از این غذاها را دارید، پس فقط مقادیر کمی آنها را مصرف کنید!

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات