افزایش و کاهش وزن طبیعی نوزاد

وزن نوزاد: افزایش و کاهش وزن طبیعی نوزاد

بیشترین نگرانی والدین موضوع وزن گیری و میزان رشد فرزندشان است. برای آن ها مهم است که بدانند نوزادشان در محدوده طبیعی قرار دارد یا خیر (وزن او کم، متوسط یا زیاد است).

تا زمانی که وضعیت عمومی نوزاد خوب باشد، احتمالا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. این مطلب در مورد وزن طبیعی نوزاد هنگام تولد و نحوه رشد او پس از تولد مطالبی ارائه می دهد.

میانگین وزن نوزاد

وزن متوسط نوزادان در بدو تولد چقدر است؟

میانگین وزن نوزادان در نژادهای مختلف متفاوت است. وزن متوسط نوزادان در بدو تولد حدود 3400 کیلوگرم است (این مقدار متوسط یا نرمال در نظر گرفته می شود و ممکن است بسته به نژاد و قومیت نوزاد کمی متفاوت باشد) و طبق آمار از هر 10 نوزاد، وزن 8 مورد بین 2200 کیلو گرم تا 5200 کیلوگرم است.

اگر وزن نوزاد در هنگام تولد در این محدوده قرار بگیرد، احتمالا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در صورتی که وزن او بیشتر یا کمتر از این محدوده باشد، پزشک ممکن است برای اطمینان از سلامت کامل نوزاد یک سری آزمایش یا معاینات اضافی تجویز کند.

چه عواملی در وزن نوزاد نقش دارند؟

در صورتی که نگران وزن گیری نوزاد خود هستید، باید بدانید که عوامل مختلفی در وزن نوزاد نقش دارند، از جمله موارد زیر:

– رژیم غذایی و وزن مادر، پیش از بارداری و در حین بارداری (اگر اضافه وزن دارید، ممکن است فرزند سنگینی داشته باشید. اگر در دوران بارداری مواد مغذی کافی دریافت نکنید، ممکن است وزن فرزندتان کمتر از حد طبیعی باشد).

وزن طبیعی نوزاد

وزن طبیعی نوزاد

– سلامت دوران بارداری، از جمله مصرف الکل، کشیدن سیگار یا ابتلا به دیابت.

– وزن هنگام تولد، افزون بر ژنتیک پدر و مادر (همچنین وزن شما و همسرتان در حال حاضر، هر دو می‌توانند در وزن نوزاد نقش داشته باشند)

– سن مادر (مادرهای بسیار جوان نوزادان کوچک تر به دنیا می آورند)

– جنسیت نوزاد (پسرها معمولا سنگین‌تر هستند)

– فرزند اول خانواده بودن (فرزندان اول کوچک تر از فرزندان بعدی هستند)

– دوقلو یا چندقلو بودن نوزادان (چندقلوها وزن کم تری نسبت به تک قلوها دارند)

– نژاد نوزاد (نوزادان سفید پوست گاهی بزرگ تر از نوزادان سیاه پوست، آسیایی یا آمریکایی هستند)

کاهش وزن نوزاد

پس از ترخیص از بیمارستان، وزن نوزاد نسبت به زمان تولد به طور متوسط 5 تا 10 درصد کاهش پیدا می کند، زیرا نوزاد در طول این مدت مایعات اضافی که در رحم مادر جذب کرده را از دست می دهد. نگران نباشید این کاهش وزن طبیعی است.

نوزاد همچنین در ابتدای تولد به غذای زیادی نیاز ندارد (چند روز طول می کشد تا شیر مادر تولید شود). او پس از 5 روز دوباره شروع به وزن گیری می کند و در عرض 10 تا 14 روز، وزن زمان تولد خود را به دست می آورد.

جهش رشدی نوزادان

پزشک کودکان در طول معاینات به احتمال زیاد در سن 2،1 و 4 هفتگی وزن نوزاد را کنترل می کند. (اگر پزشک فرزند شما قرار ملاقات های کمتری را تعیین کرده است، هر زمان که بخواهید می توانید نوزاد خود را برای معاینه وزن نزد او ببرید). افزون بر این خانه های بهداشت نیز ترازوهای دقیقی دارند و با مراجعه به آن جا نیز می توانید وزن نوزادتان را بررسی کنید.

وزن نوزاد خود را با ترازوهای خانگی اندازه گیری نکنید، زیرا دقت آن ها برای این کار پایین است.

وزن طبیعی نوزاد

به طور معمول، هنگامی که نوزادان به وزن هنگام تولد خود می رسند، آن ها در 4 تا 6 ماه اول هفته ای 113 تا 198 گرم وزن اضافه می کنند. این مقدار معادل 450 تا 900 گرم در ماه است. پس از حدود 4 ماه، نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند، وزن بیشتری نسبت به نوزادانی که شیر مادر می خورند به دست می آورند، زیرا شیرخشک کالری بیشتری دارد. همچنین والدین تمایل دارند تا در طول هر وعده شیشه شیر را به طور کامل به نوزاد بدهند (نوزادانی که شیر مادر می خورند، هر زمان که سیر شوند سینه را از دهان خود در می آورند).
اگر مطمئن نیستید که نوزاد به اندازه کافی شیر دریافت می کند، در ادامه روش های خوبی ارائه شده است، از آن ها استفاده کنید:

اگر نوزاد به اندازه کافی شیر بخورد، روزانه 8 تا 10 پوشک (حداقل 5 پوشک) را خیس می کند ( نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، پوشک کمتری کثیف می کنند).

بسیاری از نوزادان در 7 تا 10 روزگی و سپس دوباره در 3 و 6 هفتگی دچار جهش رشدی می شوند.

تعجب نکنید اگر کوچولوی شما در آن زمان به تغذیه اضافی و وعده های شیردهی طولانی تر نیاز داشته باشد. (تغذیه با شیر مادر به عرضه و تقاضا بستگی دارد. هر چه دفعات تغذیه بیشتر باشد، مادر شیر بیشتری تولید می کند). وزن نوزاد ممکن است در این دوره ها افزایش یابد و در بین جهش های رشدی روند کندتری داشته باشد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات