چگونه استرس در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود

استرس در بارداری و سقط جنین

استرس پاسخ طبیعی بدن ما به خطر یا تهدید است. استرس در اقدامات کوچک ممکن است چندان بد نباشد زیرا می تواند ما را برای انجام بهترین عملکرد انگیزه دهد. با این حال ، یک حالت استرس مداوم یا سطح بالایی از استرس می تواند زمینه ساز چندین مسئله سلامتی باشد. بارداری که بسیاری از تغییرات جسمی و عاطفی را در زندگی یک زن ایجاد می کند ، همچنین می تواند نگرانی های خاصی را در مورد رفاه کودک و تغییرات بعدی زندگی در آینده ایجاد کند. همچنین بیشتر زنان باردار ممکن است این سوال را داشته باشند که آیا استرس می تواند در سه ماهه اول بارداری خود باعث سقط جنین شود.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد زنانی که به طور مداوم تحت استرس هستند یا استرس بیشتری دارند ، ممکن است در معرض خطر بیشتری از سقط جنین باشند ، به خصوص در زمان بارداری و در روزهای اولیه بارداری. دانشمندان بر این باورند که استرس ممکن است یک واکنش زنجیره ای در بدن زن آغاز کند که در طی آن مواد شیمیایی خاصی تولید می شود که روی جنین در حال رشد تأثیر منفی می گذارد. این نظریه احتمالاً می تواند توضیح دهد که چرا برخی از زنان با وجود هیچ دلیل پزشکی مشخص سقط جنین را تجربه می کنند.

استرس مداوم یا افزایش استرس در دوران بارداری می تواند منجر به عوارض احتمالی بارداری شود. با این حال ، هیچ مدرک قطعی در دسترس نیست که بتواند ثابت شود استرس در دوران بارداری منجر به سقط جنین می شود. با این وجود ، زنان باید مراقب باشند تا از استرس در دوران بارداری خودداری کنند تا از عوارض بی مورد جلوگیری کنند.

استرس در بارداری و سقط جنین

استرس در بارداری و سقط جنین

آیا استرس می تواند باعث سقط شود؟

سقط جنین به دلیل استرس – آیا این یک افسانه است یا یک واقعیت؟ پاسخ به این سوال ساده نیست. چندین مطالعه ارتباط بین افزایش سطح استرس در دوران بارداری و افزایش خطر سقط جنین را ایجاد کرده است. اما نتایج این مطالعات بیشتر غیرقطعی است زیرا ارزیابی استرس به عنوان دلیل از دست دادن بارداری دشوار است. علاوه بر این ، هر فردی ممکن است استرس را به طور متفاوتی کنترل کند. برخی از افراد بیشتر از دیگران نگران هستند. آنچه ممکن است برای یک فرد تحریک پیش پا افتاده به نظر برسد می تواند نارسایی عصبی را در شخص دیگر ایجاد کند.

تجربه استرس در دوران بارداری امری طبیعی است. اما بسیار بعید به نظر می رسد که استرس طبیعی منجر به سقط جنین شود. با این حال ، ممکن است استرس و اضطراب افزایش یافته در دوران بارداری منجر به از دست دادن بارداری شود. در هر صورت ، سطح استرس بیشتر در دوران بارداری مطلوب نیست زیرا می تواند منجر به عوارض بارداری شود. بنابراین ، حل مشکلات استرس و تمرین مدیریت استرس هنگام بارداری برای بهبود احتمال بارداری بسیار مهم است.

استرس مزمن و از دست دادن بارداری

طبق یک مطالعه علمی ، هنگامی که فردی تحت استرس شدید است ، مغز چندین هورمون از جمله هورمونی به نام CRH هورمون آزاد کننده کورتیکوتروفین ترشح می کند. CRH همچنین ممکن است در حین زایمان برای ایجاد انقباضات رحمی تولید شود. اما در هنگام استرس مزمن ، هورمون CRH ممکن است به سلولهای ماست سل موجود در رحم حمله کرده و باعث انتشار مواد شیمیایی در آنها شود که باعث سقط جنین می شود. این مطالعه در مقایسه با زنانی که یک بار سقط جنین را تجربه کرده بودند ، سطح بالاتری از CRH را در زنانی که چندین سقط جنین داشته اند ، نشان داد. این مطالعه همچنین نشان داد که هورمون CRH به طور موضعی در رحم یک زن تولید می شود و نه در جریان خون او. اما با وجود چنین مطالعاتی ، این تصور که استرس می تواند باعث سقط شود را نمی توان با قاطعیت بیان کرد.

در حالی که سلامتی شما اولویت دارد ، تغییر عمده سبک زندگی در دوران بارداری نیز توصیه می شود. برای جلوگیری از استرس برای جلوگیری از احتمال سقط جنین ، برخی از نکات را بخوانید.

نکاتی برای جلوگیری از استرس در دوران بارداری

مهمترین و مهمترین ، شناختن علت استرس است. سعی کنید و تحلیل کنید که آیا دلیل استرس شما مالی است ، وضعیت خوب بارداری یا نگرانی در مورد مدیریت پس از زایمان. دلایل آن هرچه باشد ، مهم است که استرس را در دوران بارداری دور نگه دارید. این نکات باید به شما کمک کند سطح استرس خود را زیر نظر داشته باشید:

تنفس عمیق یا تنفس شکمی را در دوران بارداری تمرین دهید تا سطح استرس را کاهش دهید.

استرس در بارداری و سقط جنین

استرس در بارداری و سقط جنین

آموزش های مثبت اندیشی را تمرین کنید.

در دوران بارداری از جستجوی حمایت عاطفی خودداری نکنید. به اشتراک گذاشتن یا صحبت کردن در مورد نگرانی ها و مشکلات خود با خانواده یا دوستان خود ممکن است به شما کمک کند مسائل را از منظر درست ببینید و می تواند تا حدودی تسکین بخشد.

بیاموزید که در دوران بارداری مسائل را آسان بگیرید. از به عهده گرفتن بیش از حد کار خود بپرهیزید و از دیگران بخواهید که هر زمان لازم شد به شما کمک کنند.

اطمینان حاصل کنید که استراحت و خواب کافی دارید. استراحت مکرر باعث می شود که بیش از حد خود را تحریک نکنید.

در صورتی که شما یک زن شاغل هستید و کار شما اساس استرس شما است ، در مورد کاهش حجم کار و زمان کار انعطاف پذیر با رئیس خود صحبت کنید. شما همچنین می توانید در مورد شرایط کار راحت برای تأمین تغییرات بدنی خود با پیشرفت بارداری بحث کنید.

ماساژهای تسکین دهنده ، درمان های آرامش بخش آبگرم ، رفلکسولوژی ، مدیتیشن ، یوگا و حتی گوش دادن به موسیقی آرامبخش در دوران بارداری می تواند به کاهش استرس کمک کند.

همچنین می توانید جلسات درمانی روانشناختی را با یک مشاور حرفه ای در نظر بگیرید تا بتوانید سطح استرس خود را در دوران بارداری مدیریت کنید.

جلوگیری از استرس به طور کامل در دوران بارداری ممکن نیست. همچنین نمی توان با اطمینان نتیجه گرفت که استرس می تواند باعث سقط شود. اما ، همیشه مطلوب است که شما یاد بگیرید که استرس خود را به گونه ای کنترل کنید که در بارداری مانع از سلامتی شما نشود.

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات