اثر هپاتیت C بر بارداری چیست؟

بیشتر افراد مبتلا به هپاتیت C که باردار می شوند، حاملگی سالمی دارند که در آن ویروس هپاتیت C (HCV)به جنین منتقل نمی شود. با این حال، این بیماری ممکن است باعث افزایش عوارض بارداری شود.

احتمال انتقال HCV از یک فرد باردار به جنین حدود 5 درصد است. افراد مبتلا به سیروز کبدی ممکن است در معرض خطر عوارض بارداری قرار گیرند.

در این مقاله به بررسی هپاتیت C در دوران بارداری، اثرات و عوارض HCV، نحوه درمان و مدیریت بیماری و همچنین خطر انتقال ویروس به جنین پرداخته شده است.

هپاتیت C چیست؟

هپاتیت C یک بیماری کبدی ناشی از ویروس HCV است که اغلب از طریق تماس مستقیم با خون آلوده منتقل می شود. HCV بیماری عفونی است، بنابراین مهم است که افراد مبتلا به این ویروس اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتقال آن انجام دهند.

هپاتیت C می تواند حاد باشد، به این معنی که مدت کوتاهی طول بکشد و سپس برطرف شود. این بیماری همچنین می تواند به یک عفونت مزمن تبدیل شود و با گذشت زمان باعث آسیب غیرقابل بازگشت کبد، سیروز و همچنین سرطان کبد شود.

با این حال، درمان های موثر در دسترس هستند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، داروهای ضد ویروسی می‌ توانند بیش از 95 درصد از افراد مبتلا به عفونت HCV را درمان کنند.

هپاتیت C چه اثری بر بارداری دارد؟

عفونت HCV معمولا اثر قابل توجهی بر باروری ندارد و بیشتر افراد مبتلا به هپاتیت C بارداری های بدون عارضه ای دارند.

برخی پژوهش ها نشان داده که میزان لقاح و بارداری افراد مبتلا به هپاتیت C نسبت به افراد دیگر یکسان است، مگر این که فرد درگیر عوارض شدید HCV مانند سیروز کبدی شده باشد. بیشتر افرادی که در مرحله شدیدتری از این بیماری قرار دارند، در دوران بارداری و زایمان خود دچار عوارضی می شوند. این عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

پره اکلامپسی

– نیاز به زایمان سزارین

زایمان زودرس

– وزن کم هنگام تولد

– خونریزی

افراد باردار مبتلا به سیروز کبدی باید در مورد خطرات و عوارض بارداری با پزشک خود مشورت کنند.

اثر هپاتیت C بر بارداری

اثر هپاتیت C بر بارداری

آیا پزشکان می توانند هپاتیت C را در دوران بارداری درمان کنند؟

پزشکان به طور کلی هپاتیت C را در دوران بارداری درمان نمی کنند. دلیل این امر این است که پژوهش های محدودی در مورد خطرات و عوارض بالقوه مصرف داروهای ضد ویروس مستقیم (DAAs) که پزشکان برای HCV تجویز می کنند، بر روی افراد باردار صورت گرفته است.

برخی داروهای DAA مانند ریباویرین (Ribavirin) باعث ایجاد ناهنجاری های هنگام تولد می شوند. خطر عوارض ناشی از مصرف این دارو تا 6 ماه پس از قطع مصرف نیز ادامه دارد.

با این حال، پژوهش های اندکی در رابطه با ایمنی داروهای DAA، از جمله سوفوسبیوویر (sofosbuvir) و لدیپاسویر (ledipasvir) صورت گرفت و هیچ نگرانی ایمنی در رابطه با این داروها پیدا نشد. پزشکان ممکن است درمان با این داروها را برای برخی از افراد باردار در نظر بگیرند.

در صورتی که پزشکان بتوانند قبل از بارداری به درمان موفقیت آمیز هپاتیت C در فرد برسند، دیگر نگرانی برای خطر انتقال آن از مادر به جنین وجود نخواهد داشت. با این حال، ادامه روند درمان در دوران بارداری، به نوع دارو بستگی دارد و می تواند خطرناک باشد.

آیا هپاتیت C از مادر به جنین منتقل می شود؟

در بیشتر موارد هپاتیت C از مادر به جنین منتقل نمی شود، ولی امکان انتقال آن وجود دارد.

با این حال، انتقال عمودی (انتقال از مادر به فرزند) شایع ترین شکل آلودگی نوزادان به ویروس HCV است. در این وضعیت جنین می تواند از طریق تماس با خون مادر در رحم یا در حین زایمان یا دوره پس از زایمان به HCV مبتلا شود.

در حدود 5 درصد موارد، ویروس از این طریق از فرد باردار به نوزاد منتقل می‌شود. اگر فرد دارای بار ویروسی بالا باشد یا HIV نیز داشته باشد، خطر ابتلا افزایش می‌یابد.

هیچ مورد ثبت شده ای از انتقال HCV در دوران شیردهی وجود ندارد. با این حال، اگر نوک سینه های مادر ترک خورد یا دچار خونریزی شده باشد، ممکن است خطر ابتلای نوزاد وجود داشته باشد. بر اساس توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، در صورت بروز این اتفاق، شیردهی باید به طور موقت تا زمان بهبود زخم سینه متوقف شود.

آزمایش HCV پس از رسیدن کودک به 18 ماهگی قابل انجام است. پیش از این زمان امکان انجام این آزمایش وجود ندارد، زیرا همچنان آنتی بادی های مادری در بدن کودک وجود دارد و این امر می تواند منجر به نتیجه مثبت کاذب شود. در صورت تشخیص ابتلای کودک به HCV ، پزشک با نظارت منظم برنامه درمانی اعمال می کند.

آیا درمان HCV عوارض جانبی دارد؟

درمان HCV به سن فرد، شدت عفونت و میزان خطر بستگی دارد. درمان‌های DAA بی‌خطر هستند و برای بیشتر افراد حداقل عوارض جانبی را دارند که از شایع ترین عوارض جانبی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– حالت تهوع

– خستگی

– سردرد

– بی خوابی

خلاصه

در بیشتر موارد هپاتیت C اثر منفی بر بارداری ندارد. در حقیقت برخی افراد متوجه می شوند که بارداری بار ویروسی آن ها را بهبود می بخشد و ویروس به طور خود به خود پس از زایمان برطرف می شود.

با این حال، اگر فردی سیروز کبدی داشته باشد، خطر عوارض بارداری افزایش می یابد و ممکن است HCV به جنین منتقل شود.
بزرگسالان و نوزادانی که نیاز به درمان دارند می‌توانند از داروهایی استفاده کنند که به طور موثر عفونت را از بین می ‌برد و از عوارض طولانی مدت جلوگیری می‌کند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات