آکنه‌ بارداری – بخش دوم

آکنه‌ بارداری - بخش اول

درمان‌های خطرساز برای آکنه‌ی بارداری

ایزوترتینوئین (Isotretinoin) یک داروی خوراکی است که در درمان آکنه‌ی حاد انقلابی برپا کرده است. با این حال، مصرف این دارو در دوران بارداری، خطر بالایی دارد زیرا بر جنین تاثیر میگذارد و نارسایی‌های مادرزادیِ شدیدی در پی دارد.

هرکسی که ایزوترتینوئین را مصرف می‌کند، هر پزشکی که آن را تجویز می‌کند، هر داروخانه‌ای که آن را در اختیار مشتری قرار می‌دهد و هر فروشنده‌ای که آن را توزیع می‌کند باید در طرح بخصوصی نام نویسی کرده و خود را ثبت کند؛ این طرح بخشی از یک طرح کلیِ مدیریت خطر جهت جلوگیری از بارداری و نارسایی‌های مادرزادی است.

چون خطرات احتمالی این قرص بسیار بالا است، زنانی که در بازه‌ی سنی بچه دار شدن قرار دارند باید حداقل یک ماه قبل از شروع مصرف این دارو، از دو روش مختلف جلوگیری از بارداری استفاده کنند. به همین شکل، حداقل یک ماه پس از اتمام دوره‌ی درمان با این دارو باید استفاده از دو روش جلوگیری از بارداری ادامه پیدا کند.

همچنین، زنان باید قبل از مصرف دارو، در حین مصرف و پس از اتمام آن، تست بارداری بدهند.

آکنه در بارداری

آکنه در بارداری
آکنه در بارداری

دیگر راه‌های درمانی و داروهای آکنه که می‌توانند منجر به بروز نارسایی مادرزادی در جنین شوند، عبارتند از:

• هورمون‌ درمانی

این روش درمانی، مصرف داروهایی با هورمون زنانه‌ی استروژن (estrogen) و آنتی آندروژن‌هایی نظیر فلوتامید (flutamide) و اسپیرونولاکتون (spironolactone) را شامل می‌گردد.

• تتراسایکلین‌های خوراکی (tetracyclines)

این دسته از داروها، آنتی بیوتیک‌هایی نظیر تتراسایکلین، داکسی‌سایلین (doxycycline) و ماینو سایکلین (minocycline) را شامل می‌گردند که مانع رشد استخوان‌ها و از بین رفتن رنگ دندان‌های دائمی می‌شوند.

• پمادهای حاوی ریتینوئید (retinoid) نظیر آداپالن (دیفرین/ adapalene (Differin))، تازاروتن (Tazorac) و ترتینوئین (Retin-A)

این داروها نیز همانند ایزوترتینوئین هستند و باید در دوران بارداری از مصرف آن ها خودداری کرد. اگرچه تحقیقات نشانگر آن است که مقدار دارویی که توسط پوست جذب می‌شود کم است، اما باز هم با این حال این نگرانی وجود دارد که همین میزان کم در بروز نارسایی‌های مادرزادی در جنین موثر و خطرساز است. باید روی این محصولات برچسب هشداری چسبانده شود حاکی از آنکه تاثیر مخرب احتمالیِ این دارو بر سلامت جنین در حال رشد یا کودک شیرخواره هنوز مشخص نیست.

به دلایل مشابه، برخی از متخصصان مصرف پمادهای حاوی اسید سالیسیلیک (salicylic acid) را نیز ممنوع می‌کنند. اسید سالیسیلیک، ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی بسیاری از داروهای غیرتجویزی و بدون نسخه به شمار می‌رود.

آکنه در بارداری

دیگر پمادهای درمان آکنه و ارتباط آن ها با بارداری

برخی متخصصان مصرف پمادهای تجویزی حاوی اریترومایسین (erythromycin) یا آزلائیک اسید (azelaic acid) را توصیه می‌کنند. دیگر داروهای قابل استفاده، داروهایی هستند که حاوی بنزوئیل پروکساید (benzoyl peroxide) یا اسید گلیکولیک (glycolic acid) هستند. تنها 5% از دارویی که به صورت موضعی روی پوست مالیده می‌شود، جذب بدن می‌گردد. بنابراین، انتظار نمی‌رود که این مقدار دارو بتواند خطری جهت بروز نارسایی مادرزادی در جنین ایجاد کند.

اما لازم به یادآوری است که در خصوص مصرف بسیاری از پمادهای موضعی در دوران بارداری، تحقیقات کافی صورت نگرفته است. بنابراین باز هم تاکید می‌شود که قبل از مصرف هرگونه دارو برای رفع آکنه با پزشک خود مشورت کنید.

آکنه در بارداری
آکنه در بارداری

روش‌های درمانی، بدون مصرف دارو، برای رفع آکنه‌ بارداری

آکنه‌ بارداری مسئله‌ای طبیعی است که اغلب پس از تولد بچه کاملا از بین می‌رود. بنابراین بهترین کار، نگهداری و مراقبت مناسب از پوست است. در ادامه به برخی روش‌های طبیعی و بدون مصرف دارو، برای درمان یا کنار آمدن با آکنه‌ی بارداری اشاره می‌شود:

• شست و شوی خود را به دو دفعه در روز و بعد از تعرّق بالا محدود کنید.

• هنگام شست و شو از شوینده‌های ملایم، بدون روغن، بدون الکل و لطیف استفاده کنید.

• از نوار یا دستمال پنبه ای لطیف برای شستن صورت استفاده کنید (در هر بار شست و شو از یک نوار یا دستمال نو استفاده کنید.)

• بعد از شست و شو، صورت‌تان را با آب ولرم خیس کنید و سپس به آرامی و به صورت ضربه ای آن را خشک کنید و رویش کرم مرطوب کننده بزنید.

• از شست و شوی بیش از حد خودداری کنید. این امر غدد چربی پوست را تحریک می‌کند.

• به طور منظم موهای خود را با شامپو بشویید. اگر پوستی چرب دارید، بهتر است روزانه موهایتان را شامپو بزنید. از زدن موس مخصوص موهای چرب یا پماد در نزدیکی خط رویش مو، اجتناب کنید.

• گاه به گاه روبالشتی خود را عوض کنید.

• از دست زدن به صورت‌تان خودداری کنید چون روی انگشتان دست باکتری جمع می‌شود.

• از هندزفری استفاده کنید و گوشی تلفن را نزدیک پوست صورت خود نگه ندارید.

مهمتر از همه اینکه از وسوسه‌ی فشار دادن و خالی کردن جوش‌ها خودداری کنید. این کار باعث می‌شود تا جای جوش‌ها به صورت دائمی باقی بماند. اگر جوش‌های سربسته دارید، توصیه می‌شود که مراقبت‌های تخصصی زیبایی و جوان‌سازی پوست صورت انجام دهید.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات