آهن مورد نیاز برای پیشگیری از کم خونی در بارداری

آنمی (کم خونی) در بارداری رایج و متداول است و اغلب به دلیل فقر آهن اتفاق می افتد. آهن یک ماده ی معدنی مورد نیاز برای همه ی افراد است. زنان باردار به دلایل مختلف نیاز به آهن بیشتری دارند. بزرگترین دلیل آن کمک کردن به تولید خون و حمل اکسیژن و مواد غذایی برای نوزاد در دوران بارداری است. در اواخر بارداری، مقدار خون در بدن شما نسبت به شروع بارداری 30 تا 50 درصد افزایش می یابد.

آهن مورد نیاز شما در دوران بارداری حدود 2 برابر پیش از بارداری است. بسیار مهم است که شما در بارداری به میزان کافی آهن دریافت کنید زیرا در اواخر بارداری، نوزاد شما نیز آهن شش ماه اول زندگی خود را از منابع شما ذخیره می کند.

فاکتورهای خطرناک آنمی (کم خونی)

برخی از بانوان در معرض خطر بیشتری برای کم خونی هستند. شما ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا داشته باشید اگر:

شما دارای کمبود وزن هستید

فاصله بارداری های شما نزدیک به 2 سال است

خونریزی های پریود شما سنگین است

غذاها و خوراکی های غنی از آهن را نمی خورید

آزمایش های پیش از بارداری شما نشان دهنده ی کم خونی بوده است

شما کمتر از بیست سال سن دارید

نشانه های کم خونی

کمبود آهن می تواند سبب احساس خستگی بیشتر از حد نرمال در بارداری شود و شما را مستعد بیماری، عفونت و برخی عوارض احتمالی دیگر کند. علائم و نشانه های کم خونی در بارداری شامل:

خستگی، ضعف، سرگیجه، تنگی نفس، احساس سرما به خصوص در دست و پا، سردرد، رنگ پریدگی و مشکل در تمرکز

کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری

آزمایش کم خونی در بارداری

با اینکه شما ممکن است فاکتورها و نشانه های کم خونی در بارداری را داشته باشید، با این وجود برای تشخیص قطعی کم خونی در بارداری باید 2 بار آزمایش انجام شود. اولین آزمایش معمولا در هفته های اول بارداری انجام می شود و آزمایش دوم در حدود هفته بیست و هشتم بارداری.

بین هفته ی بیست و چهارم تا سی و دوم بارداری، حجم خون بدن شما دو برابر بیشتر از پیش از بارداری است. این می تواند سبب رقیق شدن مقادیر آهن در خون شما شود و منجر به کاهش هموگلوبین و هماتوکریت در آزمایش خون هفته 28 بارداری شود. اگر در آزمایش هفته بیست و هشتم بارداری تشخیص کم خونی برای شما داده شود، احتمالا در سه ماهه سوم و معمولا در حدود هفته سی و ششم بارداری، دوباره باید آزمایش دهید.

پیشگیری از کم خونی در دوران بارداری

در حالت طبیعی، بهترین راه برای دریافت آهن مورد نیاز بدن، رژیم غذایی مناسب است. مکمل های آهن برای همه ی افراد جواب نمی دهد. قرص های آهن می تواند باعث اسهال، یبوست و ناراحتی معده شود. بدن به راحتی آهن را از مواد غذایی جذب نمی کند. به طور معمول چند هفته طول می کشد تا مکمل ها سطح آهن بدن شما را تغییر دهند.

اگر به آهن اضافی نیاز دارید و نمی توانید مکمل های استاندارد را تحمل کنید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. بهتر است هنگام مصرف مکمل ها، خوردن ویتامین ث را نیز افزایش دهید.

راه های زیادی برای دریافت بیشتر آهن در رژیم غذایی وجود دارد. افزون بر اینکه می توانید غذاها و خوراکی های غنی از آهن را به برنامه ی غذایی خود اضافه کنید؛ سعی کنید تا غذاها را با تابه ی چدنی بپزید. از مصرف کافئین و مصرف بیش از حد سبوس نیز خودداری کنید.

غذاهای غنی از آهن

با اضافه کردن مواد غذایی غنی از آهن می توانید به دریافت بیشتر این ماده برای بدن تان کمک کنید. مانند:

سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی، اسفناج، سبزی خوردن، کلم پیچ و بوک چوی

توفو

لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی

نان سبوس دار و غلات کامل

تخم مرغ

برنج قهوه ای

ماکارونی غنی شده

گوشت قرمز بدون چربی

نتیجه گیری

آهن فقط در بارداری مهم نیست، همه در طول زندگی خود به آهن احتیاج دارند. پیشگیری یا درمان کم خونی (آنمی) در بارداری سبب می شود تا هم در این دوران و هم پس از آن احساس بهتر و سالم تری داشته باشید. تا جایی که ممکن است تلاش کنید تا راه های برای دریافت آهن مورد نیاز بدن تان از راه تغذیه پیدا کنید.

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات