آزمایش خون برای تعیین عامل Rh خون و بررسی آنتی بادی – بخش دوم

چگونه ممکن است خون جنین وارد خون مادر بشود؟

به طور معمول، در طول دوران بارداری، خون جنین از خون شما جدا می ماند و سلول های خونی بسیار کمی از جفت عبور می کنند. در واقع، خون شما و جنین تا زمان به دنیا آمدن او، به هیچ وجه با هم مخلوط نمی شوند. به همین دلیل است که ناسازگاری Rh در بارداری اول، مشکلی را ایجاد نمی کند. اگر تا زمان زایمان، خون شما با خون جنین مخلوط نشود، قبل از این که سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی تولید کند، نوزاد متولد شده و مشکلی به وجود نخواهد آمد.

با این وجود، در صورتی که پس از به دنیا آمدن نوزاد، معلوم شود که Rh خون او مثبت است، باید آمپول روگام تزریق شود. اگر هنگام زایمان، Rh مثبت وارد خون شما شود، این آمپول از تولید آنتی بادی هایی که به Rh مثبت خون جنین در بارداری های بعدی حمله می کنند، جلوگیری خواهد کرد.

آمپول روگام

آمپول روگام

(تیم پزشکی بیمارستان، بلافاصله پس از تولد نوزاد، یک نمونه خون از پاشنه یا از بند ناف او دریافت می کنند تا موارد زیادی از جمله فاکتور Rh را بررسی کنند.) بدون تزریق آمپول رگام، احتمال تولید آنتی بادی ها در بدن شما حدود 15 درصد است، در حالی که اگر این آمپول را دریافت کنید، احتمال تولید آنتی بادی ها به صفر می رسد.

از آنجایی که در طول سه ماهه سوم بارداری، در تعداد کمی از زنان که Rh خون آن ها منفی است (حدود 2 درصد)، آنتی بادی هایی علیه Rh مثبت خون جنین تولید می شود، باید در هفته ی 28 بارداری هم آمپول روگام تزریق شود که این آمپول، شما را تا زمان زایمان تحت پوشش خود قرار می دهد. در هر زمان دیگری که احتمال وارد شدن خون جنین به خون شما وجود داشته باشد، از جمله پس از انجام یک عمل تهاجمی، مانند آمنیوسنتز یا نمونه گیری از پرزهای کوریونی (CVS) و همچنین در موارد زیر، نیاز به تزریق آمپول روگام وجود خواهد داشت:

سقط جنین غیر عمدی

سقط جنین عمدی

• بارداری خارج از رحمی

• بارداری مولار

• مرده زایی

• نسخه سفالیک خارجی (ECV)

• آسیب های شکمی در دوران بارداری

خونریزی واژینال

در صورتی که با هر کدام از موارد بیان شده، مواجه شدید، به پزشک خود یادآوری کنید که Rh خون شما منفی است و حتما تا 72 ساعت آمپول روگام را دریافت کنید.

آمپول ایمونوگلوبولین Rh چگونه از تولید آنتی بادی ها جلوگیری می کند؟

آمپول ایمونوگلوبولین Rh حاوی مقدار کمی از آنتی بادی هایی است که از اهدا کنندگان خون دریافت می شود. این آنتی بادی ها تمام سلول های خونی با Rh مثبت را در سیستم بدن شما از بین می برند و همین امر سیستم ایمنی بدن شما را از تولید آنتی بادی ها باز می دارد. آنتی بادی های اهدا شده، همانند آنتی بادی های بدن شما هستند، اما مقدار آن ها کم است و مشکلی برای جنین به وجود نمی آورند.

آمپول روگام

به این روش از ایمن سازی، ایمن سازی غیرفعال گفته می شود. برای این که این روش مفید واقع شود، باید آمپول در کم تر از 72 ساعت پس از ورود احتمالی خون جنین به خون شما، تزریق شود. این آمپول، شما را تا 12 هفته ایمن نگه می دارد. در صورتی که احتمال مخلوط شدن خون جنین با خون شما وجود داشته باشد (برای نمونه، اگر تصادف کرده باشید)، باید آمپول دیگری تزریق شود.

تزریق آمپول روگام از ماهیچه های بازو یا باسن، انجام می گیرد. ممکن است در محل تزریق احساس درد کنید یا دچار تب خفیفی بشوید. به جز این موارد، هیچ عارضه ی جانبی دیگری از دریافت این آمپول مشاهده نشده است. فرقی نمی کند که Rh خون جنین شما مثبت باشد یا منفی، در هر حالت آمپول روگام بی خطر است.

آزمایش خون برای تعیین عامل Rh خون و بررسی آنتی بادی – بخش اول

آزمایش خون برای تعیین عامل Rh خون و بررسی آنتی بادی – بخش سوم

مترجم: منیره غفرانی

5 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات