آزمایش ادرار در دوران بارداری – بخش دوم

آزمایش ادرار در دوران بارداری – بخش اول

کتون ها

کتون ها هنگامی تولید می شوند که بدن برای تولید انرژی شروع به شکستن چربی های جذب شده و ذخیره شده می کند. این اتفاق هنگامی رخ می دهد که کربوهیدرات ها را که اصلی ترین منبع انرژی بدن شما هستند، به اندازه ی کافی مصرف نکرده باشید.

معمولا در صورتی که از حالت تهوع و استفراغ شدیدی رنج ببرید یا وزن خود را در دوران بارداری از دست داده باشید، ادرار شما باید از جهت تولید کتون ها مورد بررسی قرار بگیرد. اگر میزان کتون زیاد باشد و شما نتوانید هیچ گونه ماده ی غذایی یا مایعات را مصرف کنید، ممکن است نیاز باشد تا مایعات و داروها را به صورت وریدی و از طریق سرم دریافت کنید. در صورتی که کتون ها به همراه قند یافت شوند، می تواند نشانه ای از دیابت باشد.

آزمایش ادرار در بارداری

آزمایش ادرار در بارداری

باکتری یا سلول های خونی

در اولین مراجعه به پزشک در دوران بارداری، نمونه ی ادرار شما باید از جهت وجود باکتری هایی که نشان دهنده ی عفونت ادراری هستند، از طریق تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی، کشت و تست حساسیت بررسی شود. (کشت نشان می دهد که آیا عفونت ادراری دارید یا خیر و تست حساسیت نشان می دهد که کدام آنتی بیوتیک ها می توانند در درمان عفونت، موثر واقع شوند.)

در صورتی که نتیجه ی این آزمایش اولیه منفی باشد، خطر ابتلا به UTI در ادامه ی بارداری کم خواهد بود. البته در زنانی که سابقه ی ابتلا به UTI مزمن یا مکرر را دارند، خطر ابتلا به UTI همچنان وجود دارد.

بهترین سونوگرافی در تهرانپارس

ممکن است در طول دوران بارداری خود یک یا چند بار تست نوار کاغذی را انجام دهید. در تست نوار کاغذی، یک آنزیم خاص (که توسط گلبول های سفید تولید می شود) و نیتریت ها (که توسط باکتری های خاصی تولید می شوند) مورد بررسی قرار می گیرد، هر دوی این موارد، نشانه ای از UTI هستند. در صورتی که هر کدام از این موارد در تست نوار کاغذی مشاهده شوند، باید یک نمونه ادرار استریل شده را برای تست کشت و حساسیت به آزمایشگاه تحویل دهید.

آزمایش ادرار در بارداری

معمولا برای مشخص شدن نتیجه ی آزمایش حساسیت و کشت ادرار، باید 48 ساعت صبر کنید. با این حال، ممکن است بنا به تشخیص پزشک، قبل از تکمیل آزمایش ها، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک باشد، به خصوص در صورتی که علایمی از عفونت دستگاه ادراری وجود دارد.
پس از درمان UTI ، در صورتی که پزشک تشخیص دهد که در معرض بازگشت UTI هستید، برای مثال، هنگامی که سابقه ی عفونت کلیه یا UTI های مکرر داشته باشید، باید در فواصل زمانی منظمی مورد آزمایش قرار گیرید.

در حالی که ابتلا به UTI در دوران غیر از بارداری معمولا علائم دردناکی را ایجاد می کند، ممکن است این عارضه در دوران بارداری هیچ گونه علامتی نداشته باشد. در صورت عدم درمان، حتی UTI ای که بدون درد و علایم است می تواند منجر به عفونت کامل کلیه شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا کنید.

آزمایش ادرار در بارداری

مترجم: منیره غفرانی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات