آزمایش ادرار در دوران بارداری – بخش اول

زمان انجام آزمایش ادرار در دوران بارداری

روش کار پزشکان مختلف، متفاوت است. به طور معمول، پزشکان در اولین ویزیت دوران بارداری، انجام آزمایش ادرار را برای مادران باردار تجویز می کنند. برخی از پزشکان در هر بار مراجعه و برخی دیگر در هر دوره ی سه ماهه از بارداری، توصیه می کنند که آزمایش ادرار بدهید. برخی نیز به همان یک بار بسنده کرده و در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد، انجام این آزمایش را تجویز نمی کنند. ممکن است پزشک شما تاکید داشته باشد که نمونه گرفته شده، نباید از ابتدا و انتهای جریان ادرار گرفته شود و حتما باید در یک ظرف تمیز جمع آوری شود، در حالی که برخی دیگر، وسواس خاصی در این مورد به خرج نمی دهند.

آزمایش ادرار در دوران بارداری

آزمایش ادرار در دوران بارداری

چگونگی جمع آوری یک نمونه ادرار خوب

هنگامی که برای دادن آزمایش ادرار به ازمایشگاه مراجعه می کنید، یک ظرف مخصوص نمونه گیری و یک دستمال ضدعفونی کننده در اختیار شما قرار گرفته می شود. برای جمع آوری نمونه، باید به دستشویی بروید. ابتدا، دست های خود را بشویید. سپس با دست تمیز و با استفاده از دستمال ضدعفونی کننده، آلت تناسلی خود را از جلو به عقب پاک کنید.

چند ثانیه پس از شروع ادرار، ظرف نمونه گیری را زیر جریان ادرار قرار دهید تا ظرف به اندازه ی کافی پر شود. (از دست زدن به قسمت داخلی لیوان اجتناب کنید). پس از اتمام ادرار، درپوش ظرف نمونه گیری را قرار داده و آن را در اختیار مسئول مربوطه قرار دهید.

معرفی بهترین مرکز سونوگرافی تهران

بهترین سونوگرافی تهران

چگونگی انجام تست نوار کاغذی

کارشناس مربوطه، با فرو کردن یک نوار کاغذی در داخل نمونه و مقایسه ی آن نتایج با نمودار، ادرار شما را بررسی می کند. نتایج به دست آمده بر روی کاغذی چاپ می شود که باید آن را برای بررسی نزد پزشک ببرید.

مواردی که با استفاده از آزمایش ادرار، مورد بررسی قرار می گیرند :

قند

در دوران بارداری وجود مقداری قند در ادرار طبیعی است، اما در صورتی که قند شما در دو آزمایش متوالی بالا باشد، یا در یکی از آزمایش ها بسیار بالا باشد، می تواند به معنای ابتلای شما به دیابت بارداری باشد. ممکن است پزشک شما، برای اطمینان یافتن از نتایج آزمایش ادرار، آزمایش چالش گلوکز را نیز برای شما تجویز کند. (حتی در صورتی که نتایج آزمایش ادرار شما طبیعی باشد، برای تشخیص ابتلا به دیابت بارداری، باید بین هفته های 24 و 28 بارداری یک آزمایش چالش گلوکز را انجام دهید.)

آزمایش ادرار در دوران بارداری

آزمایش ادرار در دوران بارداری

پروتئین

وجود بیش از اندازه ی پروتئین در ادرار، می تواند نشانه ای از عفونت ادراری (UTI)، آسیب کلیه ها یا برخی از اختلال های دیگر باشد. در اواخر بارداری نیز وجود بیش از اندازه ی پروتئین در ادرار، در صورتی که همراه با فشار خون بالا باشد، می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد. در صورتی که در ادرار خود پروتئین داشته باشید، اما فشار خون شما طبیعی باشد، احتمال دارد به منظور بررسی عفونت ادراری، مجبور به انجام دوباره ی آزمایش ادرار بشوید.

آزمایش ادرار در دوران بارداری – بخش دوم

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات