کیست درموئید – علل، علائم و درمان – بخش اول

کیست درموئید

ممکن است در بدو تولد یا اندکی بعد از آن یک سری بیماری های مختلف و مشکلات سلامتی آشکار شود. به عنوان مثال کیست درموئید یکی از مواردی است که ممکن است نقوص هنگام تولد باشد (از بدو تولد وجود داشته باشد). این مقاله اطلاعاتی در مورد کیست های درموئید، علل، درمان و موارد دیگر به شما می دهد.

معنی کیست درموئید چیست؟

کیست درموئید با عناوین کیست پوستی، انسداد اپیدرم یا کیست اپیدرموئید نیز شناخته می شود، این کیست یک توده کیسه مانند است و داخل آن می تواند حاوی چربی پوست، فولیکول های مو، غدد ترشح کننده عرق، دندان و چیزهای دیگر باشد. این کیست ها در هر نقطه از بدن تشکیل می شوند، اما معمولاً در اطراف گردن، صورت، سر یا بالای سینه دیده می شوند. کیست درموئید می تواند به آرامی رشد کند و کاملاً بی خطر باشد، اما به خودی خود بهتر نمی شود و برای برداشتن آن نیاز به جراحی است.

کیست درموئید

علل کیست درموئید

پزشک می تواند کیست های درموئید جنین را در طی سونوی بارداری تشخیص دهد. هنوز مشخص نشده که دلیل پیدایش این کیست ها چیست، با این حال یکی از رایج ترین دلایل می تواند به دام افتادن پوست یا ساختارهای پوستی در طی روند رشد جنین باشد. زیرا لایه های پوستی ممکن است هماهنگ با هم رشد نکنند و این اتفاق در مراحل اولیه رشد جنین رخ دهد. در بیشتر موارد این کیست ها از بدو تولد وجود دارند و بسیار بعید است که بعداً در زندگی فرد ایجاد شوند.

انواع کیست درموئید

انواع کیست درموئید با توجه به موقعیت و محل قرارگیری آن مشخص می شود. در بیشتر موارد کیست ها در نزدیکی سطح پوست تشکیل می شوند، برخی دیگر می توانند در قسمت های عمیق پوست یا داخل بدن ایجاد شوند و قابل توجه نباشند یا برای مدت طولانی تشخیص داده نشوند. در ادامه برخی از انواع رایج کیست های درموئید آمده است:

کیست درموئید

کیست درموئید

1. کیست درموئید چشمی

کیست درموئید چشمی معمولاً در سمت چپ ابروی چپ یا سمت راست ابروی راست تشکیل می شود. اگرچه این نوع کیست از بدو تولد وجود دارد، اما ممکن است تا ماه ها یا سال ها پس از تولد نوزاد مشخص نشود.

علائم: بسیاری از کیست ها ممکن است علائم بسیار خفیفی داشته باشند، اما در صورت وجود هر نوع عفونت در کیست، ممکن است مداخله فوری پزشکی لازم باشد. برخی از علائم کیست درموئید در صورت بروز عفونت، عبارت است از:

– پوست اطراف کیست به رنگ زرد شود.

– سطح پوست متورم شده و باعث احساس ناراحتی شود.

– پوست قرمز و ملتهب شود.

– در برخی موارد کیست پاره شود.

2. کیست درموئید نخاعی

کیست درموئید نخاعی خوش خیم است، در ناحیه ستون فقرات دیده می شود و در مناطق دیگر بدن پخش نمی شود. این نوع کیست بی ضرر است، اما ممکن است به ستون فقرات یا اعصاب نخاعی فشار وارد کند. در این صورت لازم است با انجام جراحی کیست برداشته شود.

علائم: علائم این نوع کیست در صورت بزرگ شدن و تحت فشار قرار دادن اعصاب نخاعی یا ستون فقرات شروع می شود. محل قرارگیری و اندازه کیست تعیین می کند که روی کدام قسمت از بدن تأثیر می گذارد. با این حال برخی از علائم آن شامل موارد زیر است:

– مشکل در راه رفتن

– از دست دادن کنترل مثانه و بی اختیاری ادرار

– احساس سوزن سوزن شدن یا ضعف در پاها یا بازوها

3. کیست درموئید تخمدان

این نوع کیست های درموئید در تخمدان ها ایجاد می شوند. با این حال ممکن است اختلالی در عملکرد تخمدان ایجاد نکند. اما انواع دیگری از کیست تخمدان وجود دارد که می تواند چرخه قاعدگی زنان را تحت تأثیر قرار دهد. این کیست مانند سایر انواع کیست های درموئید از بدو تولد وجود دارد اما ممکن است تا آخر زندگی فرد تشخیص داده نشود.

علائم: علائم ممکن است فقط زمانی برجسته شوند که کیست به اندازه کافی بزرگ شود و برخی از عارضه های زیر را ایجاد کند:

– درد در اطراف ناحیه لگن

– تشدید درد دوره های قاعدگی

کیست درموئید – علل، علائم و درمان – بخش اول

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات