کولپوسکوپی چیست؟ – بخش دوم

تفسیر آزمایش کولپوسکوپی

کولپوسکوپی یک روش ساده برای بررسی وضعیت دهانه رحم است که طی آن پزشک با استفاده از دستگاه کولپوسکوپ، دهانه رحم را مشاهده کرده و در صورت نیاز از قسمت های مشکوک به تغییرات غیر طبیعی نمونه برداری می کند. نمونه‌های تکه برداری شده برای بررسی دقیق به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. نتیجه به پزشک شما ایده‌ای از اقدامات لازم بعدی می‌دهد.

اگر پزشک بتواند تمام سلول های غیرعادی را حین تکه برداری جدا کند، به درمان بیشتری نیاز نخواهید داشت.

پزشک همچنین ممکن است گزینه‌های زیر را برای برداشتن سلول ها و جلوگیری از سرطان گردن رحم پیشنهاد کند:

تکه برداری مخروطی: پزشک تکه ‌ای مخروطی شکل را برای برداشتن سلول های پیش سرطانی بر می‌دارد. این سلول های ناهنجار معمولا پیش سرطانی یا سرطانی هستند.

کریوتراپی: پزشک از یک گاز مایع برای فریز کردن سلول های ناهنجار گردن رحم استفاده می‌کند.

کولپوسکوپی

برش با حلقه الکتروسرجیکال: پزشک سلول های غیرعادی را با یک حلقه سیمی دارای الکتریسیته بر می‌دارد.

پس از تکه برداری، نمونه بافت برای جستجوی تغییرات یا ناهنجاری‌هایی نظیر سرطان زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. اگر سلول های ناهنجار وجود نداشته باشد، نتیجه طبیعی اعلام می‌شود. نتیجه ناهنجار تکه برداری گردن رحم به معنای آن است که در سلول های گردن رحم تغییراتی وجود داشته است.

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

اگر بیمار نمونه برداری و کولپوسکوپی انجام داده باشد، پس از جراحی هیچ مشکل یا محدودیتی ندارد و می تواند بی درنگ به کار و زندگی روزانه اش باز گردد. او ممکن است کمی لکه بینی یا خونریزی از واژن را طی یکی دو روز تجربه کند.

بعد از جراحی نباید چیزی از محصول واژینالی مانند تامپون، کرم و غیره استفاده کرد و حداقل تا 48 ساعت از داشتن رابطه جنسی خودداری کرد.

خطرات کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی یک شیوه روتین و معمول است و به ندرت عوارضی در بر دارد. در اصل کولپوسکوپی از نظر تهاجمی بودن هیچ تفاوتی با پاپ اسمیر ندارد. تفاوت اصلی این روش با پاپ اسمیر در دقت بالای آن است، اگرچه ممکن است بعد از آن دچار درد شوید.

– احتمال دارد در حین نمونه برداری، کمی درد احساس کنید. به طور معمول این درد هنگام بیوپسی اتفاق می افتد. با این حال بسیار درد خفیفی است و حتی از درد آمپول هم کمتر است، اگر مراجعه کننده تحت بیوپسی (نمونه برداری از بافت مشکوک دهانه رحم) قرار گرفته باشد، ممکن است پس از بین رفتن اثر داروی بی حسی، کمی درد همانند درد قاعدگی را تجربه کند.

– ممکن است تا چند روز بعد از نمونه برداری ترشحات قهوه ای یا سیاهی داشته باشید که شبیه به دانه های قهوه باشند. نگران نباشید، این ترشحات در طی حداکثر 5 روز از بین می روند.

کولپوسکوپی

– لکه بینی و خونریزی مختصر در حین کولپوسکوپی توام با بیوپسی هم وجود دارد، بنابراین پیشنهاد می شود همراه خود نوار بهداشتی به همراه داشته باشید.

پزشک ممکن است بعد از انجام عمل جراحی، یک باند مایع را روی دهانه رحم اعمال کند تا هرگونه خونریزی متوقف شود. اگر او این کار را انجام دهد، شما ممکن است ترشحات واژن قهوه ای یا سیاه داشته باشید. حتی ممکن است مانند قهوه به نظر برسد. نگران نباشید ظرف چند روز پاک می شوید. اما در صورت بروز علائم عفونت مانند موارد زیر، فوراً با پزشک تماس بگیرید:

– تب 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر

– ترشحات واژن سنگین، زرد و بد بو

– درد شدید در ناحیه تحتانی شکم وجود دارد که بر اثر مسکن ضد درد تسکین نمی یابد

– خونریزی واژن که بیش از 7 روز ادامه دارد

همیشه این خطر وجود دارد که نتایج آزمایش نادرست باشد ولی به ندرت اتفاق می افتد و این احتمال وجود دارد که سلول های غیر طبیعی دوباره بازگردند حتی پس از آن که پزشک آن ها را حذف کرده است. به همین دلیل مهم است که همچنان به طور مرتب به انجام تست پاپ اسمیر و معاینات ادامه دهید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات