ولع خوردن و انزجار از غذا در دوران بارداری

هر روز طعم جدیدی را تست کنید . در اینجا مواردی که باعث ولع خوردن و بیزاری از غذا در دوران بارداری می شوند و آنچه می توانید در مورد آنها انجام دهید ، آورده شده است.

ترشی ، پای ، بستنی ، …. هوس و انزجار از غذاها در بارداری بسیار معمول است. در حقیقت ، ممکن است 50 تا 90 درصد زنان باردار به یک غذا یا یک غذای خاص تمایل ناگهانی داشته باشند ، در حالی که بسیاری دیگر، غذاهایی را که قبلاً دوست داشتند ناگهان از آن غذاها احساس تنفر داشته باشند.

عموما هوس و انزجار غذایی از چه زمانی در دوران بارداری شروع می شود؟

هوس های غذایی معمولاً در پایان سه ماهه اول شروع به ظهور می کنند ، در طول سه ماهه دوم به اوج خود می رسند و سپس شدت می گیرند و سپس به طور معمول فروکش می کنند. انزجار از غذا غالباً با تهوع صبحگاهی و حالت تهوع همراه است و گرچه ممکن است همزمان اشتیاق شدید به غذای دیگری پیدا کنند ، تحقیقات نشان می دهد این حالات احتمالاً ارتباطی با یکدیگر ندارند.

چه عواملی باعث ولع خوردن و بیزاری از غذا در دوران بارداری می شوند؟

فاکتورهای مختلفی ممکن است در کار باشد:

هورمون ها

هورمون های بارداری ممکن است در بروز این حالات نقش داشته باشند ، به خصوص در اوایل بارداری که بدن شما تحت تأثیر بیشتری است (اگر قبل از بارداری ، به ویژه قبل از پریود ، اشتیاق شدید به مثلا شکلات را تجربه کرده اید ، احتمالاً اکنون نیز همان علاقه را دارید).

تغییر در حواس پنج گانه

حس بویایی و حس چشایی شما ممکن است بسیار قوی یا بسیار ضعیف شوند. البته این اتفاق در دوران بارداری معمول است. ممکن است یک تکه کلم بروکلی در دهان شما بسیار تلخ به نظر برسد .

ولع خوردن و انزجار از غذا در دوران بارداری

سیگنال های غذایی

ممکن است این حقیقت وجود داشته باشد که بدن شما با توجه به نیازی که دارد میل به غذا را نشان می دهد و از آنچه به آن نیاز ندارید دوری می کند . اما دلیل اینکه چرا غذاهای سالمی که قبل از بارداری دوست داشتید در زمان بارداری دوست ندارید را به طور دقیق نمیدانیم. یک نظریه وجود دارد که می گوید به دلیل اینکه انسان در دوران بارداری از زنجیره غذایی خود دور بوده است بدن احساس نیاز نمی کند .

نیاز به غذا

شما ممکن است غذاهای خاصی میل کنید که با فرهنگ و تربیت خود مرتبط باشد (به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که زنان ژاپنی اشتیاق زیادی به برنج دارند) ، خصوصاً در حالی که منتظر رسیدن کودک خود هستید. بنابراین اگر می خواهید غذایی را كه از بچگی دوست داشتید ، میل کنید، دنبال آن بروید!

هیدرآمنیوس در دوران بارداری

مصرف دارو در دوران بارداری

در مورد ولع خوردن و انزجار از غذا در دوران بارداری چه کاری می توانم انجام دهم؟

شما همیشه نمی توانید با این علائم مبارزه کنید ، بنابراین فقط سعی کنید هوس و انزجار را با دلیل پاسخ دهید. به خاطر داشته باشید که بیشتر آنها در ماه چهارم ناپدید می شوند یا کاهش می یابند. گاهی این رفتارها می تواند ، نشانه ای از یک نیاز عاطفی باشد که باید مرتفع کنید. با شریک زندگی خود صحبت کنید، او باید بتواند با در آغوش گرفتن و توجه بیشتر به شما کمک کند . در اینجا چند نکته مفید دیگر آورده شده است:

سعی کنید از زیاده روی در این رفتارها جلوگیری کنید و مثلا اگر دلتان یک سینی شکلات می خواهد خودتان را با یک مینی شکلات قانع کنید .
هنگامی که هوس خوردن چیزی دارید که برایتان مفید نیست، سعی کنید حواس خود را پرت کرده و به مکانی بروید که خبری از آن نباشد .

مثلا به پیاده روی یا باشگاه بروید یا شروع به خواندن کتاب کرده و یا با دوست خود چت کنید . با این کارها ذهن شما از سمت خوراکی هوس برانگیز دور خواهد شد .

هر چند وقت یک بار اگر چیزی هوس می کنید به سراغ آن بروید و دوباره رژیم سالم خود را آغاز کرده و غذای سالم مصرف کنید .

اگر بیزاری از مواد غذایی در دوران بارداری باعث محدود شدن مصرف مواد غذایی می شود ، در حال حاضر بدنبال مواد جایگزین برای غذاهای سالم بگردید.

ولع خوردن و انزجار از غذا در دوران بارداری

آیا می توانم از ولع خوردن و بیزاری از غذا در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

احتمالاً نه ، اما می توانید لیستی تهیه کنید تا بدانید از چه چیزهایی باید اجتناب کنید . به عنوان مثال ، اگر می دانید که تمایل شما به شیرینی (همانطور که 60 درصد مادران باردار می گویند) و محصولات لبنی است ، روی میوه های تازه و ماست تمرکز کنید تا در تهیه شیرهای شکلاتی زیاده روی نکنید (البته احتمالاً یکی دو مورد به شما آسیب نمی رساند)

مسئله دیگر اینکه اگر مادر شما هوس و انزجار از غذاها را داشته ، احتمال اینکه شما هم داشته باشید وجود دارد.

چه زمانی می توانم انتظار داشته باشم که هوس ها و بیزاری از مواد غذایی در من پایان می یابد ؟

اکثر زنان باردار می گویند که هوس غذایی آنها در سه ماهه دوم به اوج خود می رسد. اما اگر علائم عجیب و غریب مرتبط با چشایی شما بدون پیروی از الگوی خاصی فرو ریخت ، شگفت زده نشوید. در سه ماهه سوم بارداری ، اشتها و جوانه های چشایی شما ممکن است به همان شکل قبل از بارداری باشد. در غیر این صورت ، ناراحت نباشید … عادت های غذایی شما به محض تولد کودک به حالت عادی بر می گردد.

چه موقع باید در مورد ولع خوردن و بیزاری از غذا با دکتر تماس بگیرم؟

در صورت تمایل به مواد عجیب و غریب مانند خاک رس ، خاکستر یا پودر ماشین لباسشویی با پزشک خود تماس بگیرید. این نوع ولع مصرف ، که به عنوان پیکا شناخته می شود ، ممکن است نشانه کمبود مواد در بدن ، به ویژه آهن باشد. همچنین ، اگر بیماری صبحگاهی شما برطرف نشد ، با پزشک خود در مورد داروهایی صحبت کنید که می توانند علائم شایع بارداری مربوط به حالت تهوع را تسکین دهند.

آتلیه بارداری در شرق تهران

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات