هیدرآمنیوس در دوران بارداری

هیدرآمنیوس در بارداری

هیدرآمنیوس چیست؟

مایع آمنیوتیک در دوران بارداری از جنین محافظت می کند، کیسه آب در واقع پر از مایع آمنیوتیک است و جنین در این مایع شناور است. با وجود این مایع، جنین از خطراتی مانند نرسیدن اکسیژن به خاطر گره خوردن و مسدود شدن بند ناف، در امان می ماند.

به طور معمول از هفته 12 بارداری، این مایع شروع به تولید شدن می کند و در طول دوران بارداری افزایش پیدا می کند. مایع آمنیوتیک از لحاظ علمی باید در یک حد طبیعی باشد؛ کمبود یا افزایش بیش از اندازه ی این مایع نیاز به مراقبت جدی در بارداری دارد و می تواند عوارض داشته باشد.

افزایش غیر طبیعی حجم این مایع باعث بیماری معروف به هیدرآمنیوس (یا پلی هیدرآمنیوس Polyhydramnios) می شود. تحت نظر بودن مادر و معاینات دقیق در دوران بارداری می تواند مانع از تجمع بیش از حد معمول مایع آمنیوتیک شود.

هیدرآمنیوس چقدر رایج است؟

هیدرامنیوس در یک تا دو درصد از کل بارداری ها اتفاق می افتد.

هیدرآمنیوس در بارداری

هیدرآمنیوس در بارداری

چه افرادی بیشتر در معرض خطر هیدرآمنیوس قرار دارند؟

در حدود نیمی از موارد، هیدرامنیوس هیچ دلیل مشخصی ندارد. اما علل احتمالی خطر ابتلا به هیدرامنیوس شامل دیابت بارداری کنترل نشده، جنین با وزن بالا، بارداری چندقلویی، ناهنجاری جنینی یا نقص های تولد است.

علائم هیدرآمنیوس

علائم هیدرامنیوس می تواند شامل رشد سریع تر از حد طبیعی رحم، دردهای شکمی، مشکلات تنفسی و انقباضات رحمی باشد، اما بیشتر اوقات هیچ علائمی ندارد. این عارضه معمولاً در طی معاینات دوران بارداری، غربالگری NT (سونوگرافی ان تی) و در طی سونوگرافی سنجش میزان مایع کیسه آمنیوتیک تشخیص داده می شود.

آیا هیدرآمنیوس خطرناک است؟

بیشتر اوقات، وجود کمی مایع آمنیوتیک اضافی جای نگرانی ندارد. در چنین موارد خفیفی مشکل بدون هیچ گونه درمانی خود به خود برطرف می شود. اما هنگامی که تجمع مایع شدید باشد، ممکن است نشانه وجود عارضه در جنین مانند اختلال در سیستم عصبی مرکزی، دستگاه گوارش، عملکرد کلیه یا مثانه و مشکل در بلع باشد. افزون بر این، وجود بیش از حد معمول مایعات آمنیوتیک می تواند فرد باردار را در معرض پارگی زودرس غشاها، زایمان زودرس، جدا شدن زودرس جفت، فروافتادگی یا پرولاپس بندناف قرار دهد. این وضعیت همچنین می تواند باعث دردهای شکمی، ورم معده، تورم در پاها و تنگی نفس شود (علائم بارداری که در حالت عادی نیز رخ می دهد).

هیدرآمنیوس در بارداری

هیدرآمنیوس در بارداری

درمان هیدرآمنیوس:

تا زمانی که حجم مایع آمنیوتیک خیلی زیاد نباشد، هیچ گونه درمانی لازم ندارد. وضعیت مادران باردار در طی معاینات بارداری کنترل می شود. پزشک ممکن است در صورتی که مقدار مایع بیش از حد معمول باشد روش درمانی آمنیوسنتز را پیشنهاد بدهد، در طی این درمان مقداری از مایع از کیسه آمنیوتیک خارج می شود تا مقدار آن کاهش یابد.

همچنین پزشک ممکن است برای کاهش تولید ادرار جنین دارو تجویز کند، تا با این کار به کاهش میزان مایع آمنیوتیک کمک کند. اگر کیسه آب مادر قبل از زایمان خود به خود پاره شود، فوراً باید با پزشک تماس گرفت. پارگی زودرس کیسه آب می تواند منجر به افزایش خطر عفونت و زایمان زودرس شود.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

احتمال مرگ جنین روز بعد زایمان هست؟