همگام سازی پریودی چیست؟

یک باور عمومی وجود دارد که می گوید زنانی که در کنار هم زندگی می کنند یا زمان زیادی را در کنار هم می گذرانند ، هر ماه شروع قاعدگی شان در یک روز و تاریخ مشخص اتفاق می افتد. همگام سازی پریودی یا همگام سازی قاعدگی اثر مک کلینتوک هم نامیده می شود. بر اساس این تئوری وقتی شخصی که پریود است با شخص دیگری که او هم در دوران قاعدگی خود به سر میبرد ارتباط جسمی برقرار می کند، سیکل های ماهانه شان بر هم تاثیر می گذارد. این قضیه مخصوصا در زنان آلفا بارزتر است. این قضیه را کسانی که پریود می شوند قبول دارند اما علم پزشکی این قضیه را اثبات نکرده است. در ادامه با این مسئله می پردازیم:

اثر مک کلینتوک:

این نظریه از مادران به دختران منتقل شده است. اما از نظر علمی مک کلینیتوک تصمیم گرفت برای اثبات این نظریه روی 135 زن در خوابگاه که با هم زندگی می کردند تحقیق کند. در این آزمایش فاکتورهای دیگر چرخه مانند آزمایش تخمک گذاری زنان مورد بررسی قرار نگرفت، بعد از انجام آزمایش، مک کلینتوک متوجه شد که این همگام سازی در زمان شروع خونریزی زنان وجود دارد.

اما تحقیقات فعلی چه می گوید؟

با اختراع برنامه های ردیاب دوره ای ، که سوابق پریودی زنان را به صورت دیجیتالی ثبت می کند ، تحقیقات جدید نشان داده که نظریه همگام سازی زنان صحت ندارد. در سال 2006 یک مطالعه جدید بر چرخه قاعدگی همگام در بعضی زنان انجام شد. این مطالعه روی 186 زن در خوابگاه در چین جمع آوری شد . در نهایت به این نتیجه رسیدند که همگام شدن دوره های زنان کاملا تصادفی بوده است . یک منبع مطالعاتی دیگر هم در سال 2017 با تعداد 44 درصد شرکت کننده نشان داد که حتی علائم قاعدگی و پریود زنانی که با هم زندگی می کردند با هم اتفاق می افتاد.

همگام سازی با ماه

کلمه قاعدگی ترکیبی از کلمات لاتین و یونانی است به معنا ماه (موجود در آسمان ) و ماه قمری . مردم مدتهاست بر این باورند که ریتم باروری در زنان مربوط به چرخه ماه قمری آنهاست و برخی تحقیقات هم نشان می دهد که پریود شما با ماه های قمری همگام سازی می شود.

همگام سازی پریودی چیست؟

چرا اثبات قضیه همگام سازی سخت است؟

واقعیت این است که ما به دلایلی نمی توانیم پدیده همگام سازی دوره را واقعی بدانیم. همگام سازی دوره بحث برانگیز است و ما به طور دقیق نمی توانیم این نظریه را حقیقی بدانیم فقط بر اثر تجربه بعضی مسائل را تاثیرگذار می دانیم.

در واقع انسانها هر لحظه سیگنال هایی را به سمت هم می فرستند که از جمله آن می توان به انتقال سیگنال جذابیت ، باروری و یا برانگیختگی جنسی اشاره کرد. اما آیا می توان گفت زمان قاعدگی هم در زنان می تواند از زنی به زن دیگر منتقل شود و همگام سازی قاعدگی حقیقت پیدا کند؟

همگام سازی قاعدگی مسئله ای است که اثبات آن سخت است. چرخه قاعدگی 28 روزه است و دوره پریودی 5 تا 7 روز ادامه دارد .خیلی از مردم هم این شرایط را به این صورت تجربه نمی کنند. یعنی مثلا بعضی از خانمها فقط دو یا سه روز خونریزی دارند و سیکل کوتاهتری دارند . طول دوره تا 40 روز هم اگر باشد هنوز طبیعی است. این مسائل باعث می شود که به مسئله همگام سازی دوره ای بر اساس معیارهای ذهنی نگاه کنیم. همگام سازی پریودی بیشتر به احتمالات بستگی دارد. اگر دوره شما 7 روزه باشد و در این 7 روز با سه زن دیگر زندگی کنید ، شانس پریود شدن حداقل دونفر از شما در همان زمان دوره شما وجود دارد. این احتمالات تحقیقات را پیچیده تر می کند.

نکات

از آنجاییکه مشکلات بهداشتی و سلامت زنان بسیار مهم است، همگام سازی پریود می تواند مسئله مهمی باشد چه قابل اثبات باشد و چه نباشد.

به عنوان یک انسان ، این طبیعی است که تجربیات فیزیکی خود را با تجربیات عاطفی مان پیوند دهیم و ممکن است قضیه همگام سازی دوره ای با کسانی که به آنها نزدیک هستیم و در ارتباط بیشتری با آنها قرار داریم ، صحت داشته باشد. البته نداشتن دوره یکسان با افرادی که با آنها زندگی می کنید به معنای نامنظم بودن و ایجاد مشکل در دوره شما نخواهد بود.

 

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات