هموروئید در دوران بارداری

هموروئید با عنوان بواسیر نیز شناخته می شود، در این مطلب علل، علائم و روش درمانی ایمن و موثر هموروئید در دوران بارداری بررسی می شود.

هموروئید می تواند خارش آور، آزاردهنده و دردناک باشد. اگرچه ممکن است در دوران بارداری درمان نشود، اما شما باید بدانید که آن عارضه ای بی خطر و بسیار شایع در حاملگی است و بیش از نیمی از زنان باردار با آن درگیر هستند.

شما می توانید برای درمان هموروئید در بارداری اقدامات زیادی انجام دهید و خوشبختانه این عارضه پس از زایمان از بین می رود.

هموروئید چیست؟

هموروئید نوعی واریس مقعد است و به دلیل شباهت رگ های متورم بیرون زده آن به توده انگورشکل یا مهره مانند، به عنوان بواسیر شناخته می شود. (با وجود این برآمدگی ها نشستن دشوار است)

هموروئید در دوران بارداری

هموروئید در دوران بارداری

هموروئید چه موقع در دوران بارداری اتفاق می افتد؟

هموروئید به خصوص در اواسط سه ماهه دوم تا سوم بارداری شایع است، هر چند که می تواند در هر زمان از بارداری ظاهر شود.

چه عواملی باعث ایجاد هموروئید در دوران بارداری می شود؟

بزرگ تر شدن جنین از هفته ۲۵ بارداری و فشار رحم بزرگ شده به کف لگن، افزون بر افزایش جریان خون در مقعد، می تواند باعث ایجاد ورم، التهاب و خارش دیواره آن شود. یبوست نیز می تواند هموروئید را تشدید کند یا حتی عامل آن شود (وقتی مدفوع سفت و خشک است، فشار اضافی که برای دفع آن لازم است می تواند منجر به فشار رگ های ناحیه مقعد و تورم و برآمدگی آن شود).

فشار در حین زایمان نیز می تواند عامل بروز هموروئید در مادران شود.

درمان هموروئید در بارداری

. با برنامه پیش بروید:

بهترین درمان هموروئید در دوران بارداری، داشتن رژیم غذایی مناسب است، بنابراین آب زیاد بنوشید و فیبر زیاد مصرف کنید تا از بروز یبوست جلوگیری شود.

. تمرینات کگل انجام دهید:

تمرینات کگل در دوران بارداری افزون بر آماده سازی عضلات کف لگن برای زایمان، می تواند با بهبود گردش خون در این ناحیه از بواسیر جلوگیری کند.

. به پهاو بخوابید:

و نه به پشت (که به هر حال بعد از سه ماهه اول بارداری نباید به پشت خوابید) ، به پهلو خوابیدن فشار ناحیه آسیب دیده را کاهش می دهد. همچنین می توانید در طول روز چند بار به پهلو چپ خود دراز بکشید تا فشار وارده به رگ های مقعد کاهش یابد.

. فعالیت کنید:

در مدت طولانی به حالت نشسته یا ایستاده نمانید، سعی کنید در هر ساعت پنج دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید تا گردش خون ناحیه لگن بهبود یابد و درد آن آرام شود و اگر پزشک تان اجازه داد، تمرینات بارداری ایمن را تا تاریخ زایمان انجام دهید.

. هنگام دفع زور نزنید:

در توالت زیاد نمانید و در زمان دفع خیلی زور نزنید.

. مثل آیینه تمیز بمانید:

بعد از دفع از آب گرم و دستمال دولایه توالت بدون رنگ برای پاک کردن مقعد استفاده کنید. پشت تان را خیلی سفت پاک نکنید، این کار می تواند باعث تحریک بافت های حساس مقعد شود. اگر دستمال توالت برای مقعد حساس شما زبر است، از دستمال مرطوب استفاده کنید.

هموروئید در دوران بارداری

هموروئید در دوران بارداری

. تشت آب گرم را امتحان کنید:

نشستن 10 تا 15 دقیقه در تشت آب گرم به شما کمک می کند تا تمیز بمانید و دردتان تسکین یابد.

. هاماملیس یا کیسه یخ را امتحان کنید:

ماساژ دادن مقعد با گیاه هاماملیس یا نارون کوهی و کیسه یخ، به کاهش سوزش و خارش هموروئید کمک می کند.

. یک بالشت به شکل دونات تهیه کنید:

اگر در هنگام نشستن خیلی اذیت می شوید، قرار دادن یک بالشت حلقه ای در زیر لگن تان فشار این ناحیه را کاهش می دهد.

. در مورد درمان هموروئید با پزشک خود صحبت کنید:

پزشک برای رفع خارش و درد هموروئید ممکن است یک ملین یا پماد موضعی را توصیه کند.

یک روش درمان که از قدیم بوده و مادربزرگ ها انجام می دادند، خوردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون است. روغن زیتون حاوی مواد مغذی ارزشمند برای روان شدن روده است و به عبور راحت تر مدفوع کمک می کند.

چه موقع باید برای هموروئید دوران بارداری به پزشک مراجعه کرد

زنان باردار باید در صورت بروز هرگونه خون ریزی، حتماً به پزشک مراجعه کنند. خون ریزی ممکن است حاصل از عارضه هموروئید (احتمالاً هنگام زور زدن در دفع مدفوع) یا یک شکاف مقعد (پارگی کوچکی در پوست مقعد که بر اثر زور زدن در حین یبوست بوجود می آید و فوق العاده دردناک است) باشد. بهتر است در دوران بارداری با پزشک خود در تماس باشید تا از هرگونه خطر در امان بمانید.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات