همه چیز درباره پارگی کیسه آب در بارداری

گاهی اتفاق می افتد که شما باردار هستید و کیسه آبی که اطراف نوزاد بوده پاره می شود . این کیسه پر از مایع آمنیوتیک است و جنین شما را ایمن و در آرامش کامل در خود حفظ می کند . این کیسه آب باعث رشد جنین شما در دمای مناسب و ثابت می شود و باعث می شود بند ناف فشرده نشود. هنگامی که بدن شما برای زایمان آماده می شود ، کیسه آب کم کم پاره شده و از طریق واژن تخلیه می شود.

این مسئله می تواند قبل از زایمان یا در حین زایمان اتفاق بیفتد. در واقع زمانی که شما احساس منقبض شدن دارید و دهانه رحم شما نازک و باز می شود تا نوزاد بتواند از آن عبور کند، کیسه آب شروع به تخلیه شدن می کند .

اگر قبل از شروع انقباضات کیسه آب پاره شود، مادر دچار پارگی زودرس کیسه آب یا PROM شده است . بارها در تلویزیون این اتفاق را مشاهده کرده اید که مادر باردار دچار پارگی کیسه آب زودرس شده. در حقیقت حدود 10 % از مادران باردار با پاره شدن کیسه آب، درد زایمان را حس می کنند . بیشتر شبیه چکه کردن آب است . یعنی ممکن است آب قطره قطره از رحم خارج شود یا ممکن است این اتفاق بعد از شروع درد زایمان بیفتد . بسیار مهم است که شما علائم پارگی کیسه آب را بدانید.

پارگی کیسه آب در بارداری

پارگی کیسه آب در بارداری

علائم پاره شدن کیسه آب چیست ؟

این علائم برای همه کاملا متفاوت است .

احساس می کنید آبی از واژن شما خارج می شود.

گاهی به صورت چکه چکه و ثابت و تند، گاهی قطره قطره و آرام، چکه چکه شدن آب از رحم که قطع می شود و دوباره شروع می شود.

اگر متوجه شدید کیسه آب شما پاره شده چه اقداماتی لازم است تا انجام دهید :

اگر فکر می کنید کیسه آب شما پاره شده، یک پد بپوشید نه تامپون و سریعا ماما یا پزشک خود را در جریان قرار دهید . پزشک شما به طور حتم از شما می خواهد به بیمارستان مراجعه کنید . اگر پزشک اطمینان حاصل نکند که این آب همان آب آمنیوتیک است یا خیر ، از شما یک آزمایش ساده می گیرد تا مطمئن شود این آب همان آب کیسه شماست یا خیر . اگر در سه هفته مانده به تاریخ زایمانتان قرار داشته باشید ، پزشک شما یا مامایتان ممکن است صبر کند تا ببیند زایمان شما به طور طبیعی اتفاق می افتد یا خیر . یا اینکه ممکن است زایمان شما را انجام دهد . اکثر زنان طی 12 ساعت بعد از پاره شدن کیسه آب، زایمان می کنند. مطالعات نشان می دهد زنانی که مجبور به زایمان می شوند از زنان دیگر کمتر دچار عفونت خواهند شد و حتی به مراقبت های کمتری نیاز دارند و زودتر از بیمارستان مرخص می شوند . در مورد بهترین راه حل با پزشک خود مشورت کنید .

پارگی کیسه آب در بارداری

پارگی کیسه آب در بارداری

پارگی زودرس کیسه آب

حدود 3% از زنان باردار که سن بارداری آنها قبل از 37 هفتگی است، دچار پارگی کیسه آب زودرس می شوند . به این پدیده پارگی زودرس کیسه آب PPROM می گویند .

اگر شرایط زیر را دارید به احتمال زیاد دچار پارگی زودرس کیسه آب خواهید شد :

• اگر کمبود وزن دارید.

• اگر سیگاری هستید.

• اگر دچار زایمان زودرس شدید.

• اگر دچار عفونت ادراری هستید .

• اگر در طول دوران بارداری خونریزی واژینال داشته اید.

• اگر در دوران بارداری دهانه رحمتان مشکل داشته باشد.

اگر از زمان بارداری تان حداقل 34 هفته گذشته باشد، پزشک ممکن است شما را برای زایمان آماده کند تا احتمال بروز عفونت در شما یا کودکتان به طور جدی کاهش یابد.

اگر بین 23 – 34 هفتگی بارداری خود هستید ، بهتر است برای رشد هر چه بهتر نوزادتان زمان زایمان را به تاخیر بیندازید. برای جلوگیری از عفونت ممکن است پزشک برایتان آنتی بیوتیک تجویز کند و یا تا زمان زایمان در بیمارستان بستری بمانید .

اگر سن بارداری شما قبل از 23 هفته گی تان است و کیسه آب شما پاره شده است ، پزشک در مورد ادامه بارداری و خطرات آن با شما صحبت خواهد کرد . در این شرایط معمولا نوزادان به دنیا نمی آیند و زنده نمی مانند . اگر هم زنده بمانند معمولا دچار ناتوانی ذهنی یا جسمی خواهند شد .

پارگی کیسه آب در بارداری

پارگی کیسه آب در بارداری

اگر کیسه آب شما پاره نشود چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

اگر در حال زایمان باشید و هنوز کیسه آب شما پاره نشده باشد، ممکن است پزشک خود اقدام به پاره کردن کیسه آب شما کند. آنها یک قلاب پلاستیکی استریل را در واژن شما قرار داده و کیسه آب شما را پاره می کنند تا آب آمنیوتیک خارج شود . اما تحقیقات نشان می دهد این کار ربطی به سرعت بخشیدن به زایمان ندارد. پزشک فقط زمانی می تواند این کار را انجام دهد که سر نوزاد در موقعیت مناسب لگن شما قرارگرفته باشد. در غیر اینصورت تا زمانی که کودک در موقعیت مناسب قرار بگیرد زایمان ادامه دارد.

مترجم : فاطمه حاج ابوالقاسم

2.3 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات