هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

شما اکنون در ماه پنجم و در سه ماهه دوم بارداری قرار دارید.

جنین شما در این هفته به اندازه ی یک گوجه فرنگی بزرگ است.

وزن جنین حدود 240 گرم و قد او حدود 15 سانتی متر است.

تا پایان بارداری، 21 هفته باقی مانده است.

رشد جنین در هفته نوزدهم

رشد حواس پنج گانه

حواس پنج گانه ی جنین به سرعت در حال رشد هستند و مغز در حال طراحی مناطق ویژه ای برای حواس بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی و لامسه است.

تناسب اعضاء

اندازه ی دست ها و پاها با یکدیگر و با سایر اعضای بدن، متناسب شده اند.

هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

محافظ پوست جنین

یک پوشش محافظ مومی شکل به نام ورنیکس کازیوزا (vernix caseosa) بر روی پوست جنین ایجاد می شود تا از اثرات نامطلوبی که مایع آمنیوتیک می تواند بر روی پوست جنین ایجاد کند، جلوگیری کند.

نشانه های بارداری در هفته نوزدهم

درد در پایین شکم

رشد شکم شما در هفته های آینده سریع تر خواهد بود و در نتیجه، ممکن است دردهایی را در قسمت پایین شکم یا حتی دردهای شدید و منقطعی را در یک یا هر دو طرف شکم خود احساس کنید. این دردها به طور معمول در هنگام تغییر وضعیت یا در پایان یک روز پر کار، بیشتر احساس می شوند. به احتمال زیاد، این دردها مربوط به رباط های دایره ای شکل هستند، این رباط ها که رحم را نگه داشته و از آن پشتیبانی می کنند ، برای انطباق با افزایش وزن رحم، کشیده شده و باعث ایجاد درد می شوند.

تغییرات پوستی

ممکن است به دلیل افزایش سطح استروژن، کف دست های شما قرمز شود. همچنین ممکن است در لب بالایی، گونه ها و پیشانی خود، متوجه نقاط تیره رنگی بشوید که “کلواسما” یا “ماسک بارداری” نامیده می شوند. به طور معمول، رنگدانه های اضافی سبب تیره شدن نوک سینه ها، لکه های پوستی، زخم ها، زیر بغل ها، قسمت داخلی ران ها و آلت تناسلی می شود. خط تیره رنگی هم از ناف تا استخوان پوبیس کشیده می شود که “لینا نیگرا” یا “خط تیره رنگ” نامیده می شود.

کارهایی که در هفته نوزدهم بارداری باید انجام دهید:

شروع تحقیق در رابطه با مراکز نگهداری از نوزاد

هفته نوزدهم بارداری

هفته نوزدهم بارداری

در صورتی که به دلیل مشغله کاری یا هر دلیل دیگری، نیاز دارید تا نگهداری از نوزاد خود را به فرد دیگری بسپارید، بهتر است در مورد گزینه های مختلف تحقیق کنید. از دوستان خود که بچه کوچکی دارند پرس و جو کرده و از منابع آنلاین برای تحقیق کردن استفاده کنید. اگر در مکانی که زندگی می کنید، متقاضی ثبت نام در مهد کودک ها زیاد است، بهتر است سری به آن ها زده و نام خود را در فهرست افراد منتظر ثبت کنید.

برنامه ریزی برای تفریح

بهتر است از فرصتی که تا به دنیا آمدن فرزندتان دارید، استفاده کنید. می توانید به یک تئاتر یا یک کنسرت بروید (برخی از متخصصان توصیه می کنند تا در دوران بارداری از قرار گرفتن در معرض صدای بلند اجتناب شود. اما کنسرت های دیگری که موسیقی های آرامی اجرا می کنند، می توانند برای شما خوب باشند)، به سینما بروید، ساعت ها در فروشگاه های دلخواه خود بگردید، در یک روز جمعه برای تهیه ی صبحانه از مغازه مورد علاقه ی خود، داخل صف بایستید. این ها کارهایی هستند که شاید پس از به دنیا آمدن فرزندتان، تا مدت ها نتوانید انجامشان دهید.

4.5 8 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات