هفته دوم بارداری

رشد جنین در هفته دوم

آمادگی بدن برای رشد جنین

در طی چند روز گذشته، افزایش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون، باعث ضخیم تر شدن دیواره ی رحم شده است تا از تخمک بارور شده پشتیبانی کند. در همان زمان، در تخمدان ها، تخمک ها در داخل کیسه های پر از آب که فولیکول نامیده می شوند، کامل تر شده اند.

آزاد شدن تخمک

هنگام تخمک گذاری، یک تخمک از فولیکول خود بیرون می آید و از تخمدان به داخل لوله فالوپ می رود. (تخمک گذاری لزوما در اواسط دوره ماهیانه شما اتفاق نمی افتد، به عنوان نمونه در زنانی که دوره ی ماهیانه ی آن ها 28 روز است، تخمک گذاری می تواند بین روزهای 9 و 21 انجام گیرد.)

سفر اسپرم

در طول 24 ساعت پس از نزدیکی، اگر یکی از اسپرم هایی که تعداد آن ها حدود 250 میلیون عدد است، بتواند از واژن و از طریق دهانه ی رحم و رحم به لوله فالوپ وارد شده و به داخل تخمک آزاد شده نفوذ کند، این تخمک را بارور خواهد کرد. در طول سفر 10 ساعته اسپرم ها به سمت تخمک، حدود 400 تا از آن ها زنده می مانند ولی معمولا فقط یکی از آن ها موفق می شود از غشای بیرونی تخمک به داخل آن نفوذ کند.

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

ترکیب ژن ها

در طول 10 تا 30 ساعت پس از نزدیکی، هسته اسپرم با تخمک، ادغام شده و مواد ژنتیکی آنها با هم ترکیب می شود. در صورتی که اسپرم، حامل کروموزوم Y باشد، فرزند شما پسر خواهد بود و در صورتی که حامل کروموزوم X باشد، شما یک جنین دختر را باردار خواهید شد. تخمک بارور شده، زیگوت (zygote) نامیده می شود.

لانه گزینی

3 یا 4 روز طول می کشد تا تخمک از لوله فالوپ به رحم برسد که در طول این مدت به بیش از 100 سلول یکسان تقسیم می شود. تخمک پس از وارد شدن به داخل رحم، بلاستوسیست نامیده می شود. یک یا دو روز بعد، بلاستوسیست شروع به سوراخ کردن دیواره ی داخلی رحم کرده و در همان جا به رشد و تقسیم خود ادامه می دهد.

نشانه های بارداری در هفته دوم

نشانه های تخمک گذاری

شما هنوز باردار نیستید، اما ممکن است بتوانید نشانه های تخمک گذاری را تشخیص دهید. شناسایی این نشانه ها می تواند به شما کمک کند تا در صورت تمایل به بارداری، بدانید که در کدام روزها باید اقدام کنید.

لزج بودن مخاط دهانه رحم

مخاط دهانه رحم، همان ترشح های واژینالی است که گاهی در لباس زیر خود مشاهده می کنید. در روزهای نزدیک به تخمک گذاری، این ترشح ها، شفاف و لزج بوده و حالت کشدار دارند (مانند سفیده تخم مرغ).

گرفتگی های خفیف

برخی از خانم ها، در طول زمان تخمک گذاری، گرفتگی خفیفی یا درد شدید و ناگهانی در ناحیه ی شکم یا در یک طرف کمر خود احساس می کنند. این دردها با نام میتل اشمیتز (mittelschmerz) معروف است که یک اصطلاح آلمانی به معنی درد میان دوره ای است.

تمایل به داشتن رابطه جنسی

تمایل به داشتن رابطه جنسی در دوران تخمک گذاری بیشتر می شود و حتی بوی بدن زنان در این دوره، جذابیت بیشتری برای همسرشان خواهد داشت.

قوی شدن حس بویایی

در این دوران بوها را شدید تر از روزهای دیگر حس خواهید کرد. شاید این راهی است تا بتوانید فرومون های مردانه را بیشتر مورد توجه قرار دهید.

حساس شدن سینه ها

تغییرات هورمونی در روزهای نزدیک به تخمک گذاری، باعث می شود تا در سینه های خود احساس پر بودن و دردناکی داشته باشید.

تغییرات دهانه رحم

در هنگام تخمک گذاری، دهانه رحم نرم تر، بالاتر، مرطوب تر و بازتر است. با وارد کردن انگشت به داخل واژن، می توانید این تغییرات را احساس کنید، هر چند ممکن است مجبور باشید تا برای تشخیص تفاوت ها هر روز این کار را بکنید.

افزایش دمای پایه ی بدن (BBT)

می توانید با استفاده از یک دماسنج مخصوص، هر روز صبح دمای پایه ی بدن خود را اندازه گیری کنید. در روز بعد از تخمک گذاری، دمای پایه ی بدن اندکی افزایش می یابد و تا زمان عادت ماهیانه ی بعدی هم بالا می ماند.

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

کارهایی که در هفته دوم بارداری (بر اساس اولین روز از آخرین قاعدگی (FDLMP)) باید انجام دهید:

مصرف ویتامین ها

می توانید مصرف ویتامین های دوران بارداری را از هم اکنون شروع کنید. ویتامین هایی که مصرف می کنید باید حاوی حداقل 400 میکروگرم فولیک اسید باشند تا خطر نقص های مادرزادی فرزندتان را کاهش دهند.

مراجعه به پزشک یا مراقب سلامت

قبل از بارداری باید یک معاینه ی کلی انجام دهید تا از آمادگی بدن خود برای بارداری مطمئن شوید. همچنین باید در رابطه با مصرف یا عدم مصرف داروها و ویتامین هایی که از قبل برای شما تجویز شده بود، اطلاع بیابید.

انجام آزمایش خون

شما و همسرتان باید غربالگری حامل ژنتیک را انجام دهید تا از لحاظ وجود ژن هایی که فرزند شما را در معرض بیماری های ارثی جدی قرار می دهند، بررسی شوید.

زمانی برای عشق ورزیدن

داشتن رابطه جنسی در روزهای غیر از روزهای تخمک گذاری، احتمال بارداری را افزایش می دهد. در برخی از زوج ها، بارداری به زمان و تعداد اقدام های بیشتری نیاز دارد.

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات