مصرف گوجه فرنگی در بارداری – بخش دوم

مصرف گوجه فرنگی در بارداری – بخش اول

آیا زنان باردار می توانند آب گوجه فرنگی بنوشند؟

نوشیدن آب گوجه فرنگی یا سبزیجات پاستوریزه برای زنان باردار بی خطر است.

آب گوجه فرنگی تازه مانند ظروف لیوانی باز که در غرفه های مواد غذایی، بازارهای کشاورزی یا نمایشگاه ها وجود دارد ممکن است پاستوریزه نباشد. زنان باردار باید به دلیل خطر آلودگی باکتریایی از مصرف آن خودداری کنند.

غیر استرلیزه بودن محصولات موجود در فروشگاه و سوپرمارکت ها روی برچسب آن مشخص می شود، بنابراین قبل از خرید حتما نوشته ها را بررسی کنید.

مصرف آب گوجه فرنگی فواید زیادی در دوران بارداری دارد، زیرا باعث بهبود فشار خون و جلوگیری از ضعف مادران می شود. این نوشیدنی مفید همچنین به سلامتی چشم و تقویت موی جنین کمک می کند.

انواع گوجه فرنگی و ایمنی آن در بارداری

گوجه فرنگی بسیار متنوع است، در ادامه خلاصه ای از رایج ترین انواع گوجه فرنگی آمده است:

– گوجه فرنگی خشک شده ( و نیمه خشک) یا برگه گوجه فرنگی

این نوع گوجه فرنگی بهتر است در قوطی یا شیشه بسته بندی شده باشد. از خریداری برگه های گوجه فرنگی که در ظروف غذاخوری یا ظروف “باز” در فروشگاه ها موجود است خودداری کنید، زیرا خطر آلودگی به لیستریا و مسمومیت غذایی در آن ها وجود دارد.

– گوجه فرنگی گیلاسی

خوردن این نوع گوجه فرنگی در دوران بارداری بی خطر است، فقط باید قبل از مصرف حتما شسته شود.

گوجه فرنگی در بارداری

گوجه فرنگی در بارداری

– گوجه فرنگی های زرد، بنفش، سیاه و انواع دیگر

همه این نوع گوجه فرنگی ها در بارداری ایمن هستند، با آن ها مانند گوجه فرنگی های قرمز رفتار کنید.

– گوجه فرنگی های ایرلوم

این نوع گوجه فرنگی بی خطر هستند و اما نکته قابل توجه در مورد شستن آن ها (در صورت خوردن آن به صورت خام) همچنان اعمال می شود.

– گوجه فرنگی سبز

این نوع گوجه فرنگی اغلب سرخ می شود، بنابراین سرشار از چربی های اشباع یا ترانس می شود و کالری های غیر ضروری جذب می کند. در هر صورت خوردن آن بی خطر است.

آیا خوردن سس کچاپ یا گوجه فرنگی در دوران بارداری مجاز است؟

مصرف متعادل سس گوجه فرنگی در دوران بارداری در صورت داشتن تاریخ انقضا مشکلی بوجود نمی آورد.

نگه داری این سس ها پس از باز شدن در یخچال باعث ماندگاری بیشتر آن تا چندین هفته می شود. اگر رنگ سس تغییر و شروع به قهوه ای شدن کرد، آن را دور بریزید و سس دیگری را جایگزین کنید.

یکی از رایج ترین مشکلات در مورد سس گوجه فرنگی محتوای آن نیست، بلکه ماده دلمه شده ای است که اطراف درب بطری جمع می شود. این ماده منبع باکتری است، بنابراین هر چند وقت یک بار قبل از استفاده آن را تمیز کنید.

مصرف نوع دیگر سس گوجه فرنگی که کچاپ (یا سس خرسی) نامیده می شود در بارداری ایمن است. این سس ها معمولاً چاشنی گوجه فرنگی هستند و با ترکیب سرکه، شکر و گوجه فرنگی درست می شوند.

هوس یا تنفر از مصرف گوجه فرنگی در دوران نشانه چیست؟

رفتار زنان باردار در برابر گوجه فرنگی دو جور است. بعضی هوس می کنند، برخی دیگر از آن متنفر شوند!

هوس گوجه فرنگی در دوران بارداری

در حال حاضر شواهد علمی کمی وجود دارد که بتواند هوس خوردن غذاها را به علت خاصی ربط دهد. گزارش های بسیاری نشان داده که بیشتر مادران باردار هوس گوجه فرنگی (همراه با میوه و شکلات) می کنند، اما هنوز علت آن مشخص نیست. مادران در دوران بارداری تمایل شدیدی به خوردن غذاهای تند، ملایم، ترش یا میوه و گوجه فرنگی پیدا می کنند.

طبق گزارشی در مجله پزشکی نیوانگلند در سال 1999، توماتوفاژی یا اشتیاق شدید به گوجه فرنگی با کمبود آهن در ارتباط است. در طول بارداری سطح آهن زنان باردار بررسی می شود. اگر زیاد گوجه فرنگی می خورید حتما به پزشک مراجعه کنید و این مسئله را با او در میان بگذارید، ممکن است دلیل اصلی توماتوفاژی شما بیماری کاروتنمی یا لیکوپنمی (دو بیماری مربوط به خوردن غذاهای زیاد حاوی کاروتن) باشد.

گوجه فرنگی در بارداری

گوجه فرنگی در بارداری

عوارض مصرف گوجه فرنگی در دوران بارداری

از آن جا که گوجه فرنگی محتویات اسیدی دارد، می تواند منجر به ایجاد علائم گوارشی مانند سوزش معده یا ریفلاکس شود، این علائم در دوران بارداری بیشتر است. افرادی که مبتلا به مشکلات گوارشی هستند ممکن است با مصرف گوجه فرنگی دچار سوزش معده و تهوع شوند.

در مصرف گوجه فرنگی اعتدال را رعایت کنید، ولی در صورتی که خوردن آن شما را بیمار می کند، سایر میوه ها و سبزیجات را جایگزین آن کنید. بسیاری از مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی در غذاهای دیگر وجود دارد.

روش های مصرف گوجه فرنگی

گوجه فرنگی مزایای بسیاری برای سلامتی دارد و به روش های مختلفی در رژیم غذایی افزوده می شود:

– سس گوجه فرنگی را می توان در غذاهایی مانند پاستا، پیتزا، ساندویج، سیب زمینی سرخ شده و انواع غذاهای حاضری استفاده کرد. این سس در فروشگاه ها موجود است و منجر به کاهش کلسترول خون مادران باردار می شود.

– رب گوجه فرنگی به عنوان چاشنی برای بیشتر خورشت ها، پاستا و سوپ ها استفاده می شود و مزه غذاها را خوشمزه تر می کند.

– آب گوجه فرنگی را می توان به عنوان آب میوه ای مقوی در رژیم غذایی گنجاند. این نوشیدنی از ضعف و یبوست مادران باردار جلوگیری کرده و منجر به بهبود فشارخون می شود.

به طور کلی گوجه فرنگی که به درستی شسته و تهیه شود، می تواند یک ماده مغذی و سالم برای مادران باردار باشد.

مترجم: محدثه محمدی

1 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات