مصرف شکلات در بارداری

مصرف شکلات در بارداری

آیا می توانم در دوران بارداری شکلات بخورم؟ “بله” در حد اعتدال

لازم نیست هوس بارداری را بهانه کنید تا شکلات بخورید، شکلات ماده غذایی پرطرفدار و لذیذی است. اما سوالی که ذهن بسیاری از زنان باردار را به خود مشغول کرده این است که در دوران بارداری چه خوراکی هایی منع یا محدودیت مصرف دارند؟ خبر خوب این که خوردن این ماده دوست داشتنی در حد متوسط بی خطر است.

خوردن شکلات در دوران بارداری

مصرف متعادل شکلات در دوران بارداری کاملاً بی ضرر است، اعتدال یک قانون کلی خوب در زندگی است.

قند

مادران باید در دوران بارداری دقت و احتیاط بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشند و لازم است بر مصرف مواردی مانند کافئین، قند و مواد افزودنی غیر ضروری کنترل و نظارت دقیق داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از حد کالری و مقدار زیاد قند در دوران بارداری می تواند منجر به پیامدهای منفی سلامتی برای مادر و جنین شود.

رژیم های غذایی با قند بالا در دوران بارداری خطراتی به همراه دارد:

دیابت بارداری

– افزایش وزن بارداری

پره اکلامپسی

زایمان زودرس

به همین دلیل پیشنهاد می شود زنان باردار مصرف قند اضافه خود را به حداقل برسانند تا از این عوارض احتمالی جلوگیری شود. این به این معنا نیست که نمی توان در دوران بارداری شکلات خورد بلکه مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی قند اضافه باید در حد اعتدال باشد.

افزون بر این با انتخاب محصولات شکلاتی که قند کمی دارند، می توان به کاهش مصرف قند کمک کرد.

شکلات سفید و آب نبات شکلات های بسیار شیرین هستند. به طور کلی هرچه شکلات تیره تر باشد، قند آن نیز کمتر است (اما کافئین بیشتری دارد).

مصرف شکلات در بارداری

مصرف شکلات در بارداری

کافئین

شکلات حاوی کافئین است و مصرف میزان متعارفی از کافئین در دوران بارداری خطر سقط جنین را به همراه دارد. در حال حاضر دانشگاه زنان و زایمان آمریکا (ACOG) ، مصرف روزانه 200 میلی گرم کافئین را در دوران بارداری توصیه می کند.

در طول روز کمتر از 200 میلی گرم کافئین مصرف کنید و در عین حال از خوردن شکلات لذت ببرید.

نگاهی به این مقادیر معمول کافئین بیندازید:

– 41 گرم شکلات تلخ، حاوی 30 میلی گرم کافئین

– 44 گرم شکلات شیری ، حاوی 11 میلی گرم کافئین

– یک قاشق غذاخوری سس (موس) شکلات، حاوی 3 میلی گرم کافئین

نوع شکلات هم مهم است. شکلات تلخ میزان کافئین تقریباً سه برابر شکلات شیری دارد. نوشیدن دو فنجان قهوه در طول روز حد مجاز مصرف روزانه کافئین را کامل می کند.

می توان چند روز میزان مصرف روزانه کافئین خود را پیگیری کرد تا به مقدار مجاز و ایده آل آن پی برد.

فواید خوردن شکلات در دوران بارداری

برای خبر خوب آماده هستید؟ بر اساس یک مطالعه ای که در سال 2010 انجام شد مصرف مرتب شکلات می تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی و فشار خون بارداری را کاهش دهد.

در بررسی بیش از 2000 زن باردار، با مصرف شکلات کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی در سه ماهه اول و سوم و کاهش فشار خون حاملگی در سه ماهه اول بارداری همراه بوده است ( البته مطالعات بیشتری برای تأیید این یافته ها لازم است).

تعریف پره اکلامپسی و فشار خون بارداری

پره اکلامپسی وضعیتی است که فشار خون بالای مادر منجر به کاهش جریان خون به جنین، افزایش سطح پروتئین در ادرار و لخته شدن خون می شود، این مشکل می تواند موجب آسیب کبدی یا کلیوی و زایمان زودرس شود و به همین دلیل دکتر زنان به طور مرتب در طول ویزیت های بارداری فشار خون مادر را کنترل می کند.

فشار خون بارداری بالا به عنوان عدد سیستولیک 140 یا بیشتر و عدد دیاستولیک بالاتر از 90 پس از هفته 20 بارداری تعریف می شود .

شکلات تلخ به تنظیم فشار خون کمک می کند، زیرا حاوی مواد معدنی از جمله منیزیم، مس و آهن است.

شکلات تلخ نیز مانند زغال اخته منبع خوب آنتی اکسیدان ها است و برای سلامتی نه تنها زنان باردار بلکه هر کسی مفید است.

در سال 2018 پژوهشگران دریافتند که در مقایسه با روش های درمانی پلاسیبو (دارونما)، مصرف روزانه شکلات تلخ طی 8 روز منجر به بهبود برخی از مارکرهای عملکرد مغز می شود.

مصرف شکلات در بارداری

مصرف شکلات در بارداری

فواید خوردن شکلات در دوران بارداری (برای جنین)

خوردن شکلات در دوران بارداری می تواند تاثیر مثبتی بر جفت و رشد جنین داشته باشد.

در مطالعه ای که در سال 2016 بر روی دو گروه از زنان باردار انجام شد، به شرکت کنندگان به مدت 12 هفته روزانه 30 گرم شکلات با مقادیر فلاوانول مختلف داده شد. در پایان سونوگرافی هر دو گروه با مصرف فلاوونوئید کم و زیاد افزایش جریان خون و رشد جنین را نشان داد.

شکلات با هر مقدار فلاوانول برای رشد جنین مفید است، اسیدگالیک موجود در فلاوونوئید شکلات تلخ یک آنتی اکسیدان مفید است که به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

مادرانی که در طول بارداری شان شکلات می خورند، نوزادان خوش بین، بانشاط و خندان تری خواهند داشت.

مصرف شکلات در سه ماه سوم

در سه ماهه سوم، همان رابطه مثبت بین شکلات و جریان خون می تواند باعث نگرانی بیشتر شود، اگرچه دانشمندان هنوز از این بابت اطمینان کامل ندارند.

یک مطالعه در سال 2014 خوردن شکلات را در سه ماهه سوم بارداری بررسی کرد و نشان داد که مصرف این ماده در اواخر بارداری می تواند اثرات منفی بر مجرای شریانی جنین (DA) داشته باشد. DA رگ خونی بزرگی است که برای رشد جنین مهم است و معمولا پس از تولد بسته می شود و اجازه می دهد خون از ریه ها عبور کند تا اکسیژن بگیرد اما اگر بسته نشود منجر به نارسایی قلبی می شود.

محققان اساساً پیشنهاد کردند زنان باید در مصرف شکلات در این دوره از بارداری احتیاط کنند. اثرات ضد التهابی شکلات ممکن است در سه ماهه سوم نتیجه معکوس دهد.

توصیه هایی برای خوردن شکلات در دوران بارداری

در کل دوران بارداری می توان شکلات، به ویژه شکلات تلخ مصرف کزد و از خوردن آن لذت برد. فواید مصرف آن از جمله کاهش فشار خون و بهبود جریان خون نوزاد و مادر تا حد زیادی ثابت شده است.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف شکلات در سه ماهه سوم مضر است، اما هنوز پزشکان توصیه جدی در مورد آن ندارند.

خوردن مقدار زیادی شکلات باعث می شود که اشتهای فرد برای غذاهای سالم و رژیم غذایی متعادل کمتر شود. شکلات همچنین دارای کالری بالایی است و منجر به افزایش وزن ناسالم می شود.

در نهایت شما می توانید در طول بارداری میزان مصرفی کافئین و قند خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید که به اندازه مجاز این مواد را در رژیم غذایی تان مصرف کرده اید.

مترجم: محدثه محمدی

1.3 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات