ایمنی مصرف استامینوفن در دوران بارداری

مصرف استامینوفن در دوران بارداری

مدت ها است که قرص استامینوفن (معروف به تایلنول) به عنوان داروی بی خطر و ایمن برای زنان باردار شناخته می شود. اما پژوهش های جدید نشان داده که این مسکن می تواند خطر ابتلای کودک به اختلال طیفی اوتیسم (ASD) و کم توجهی بیش فعالی (ADHD) را افزایش دهد.

تحقیقات در مورد استامینوفن چه می گوید؟

مطالعه انجام شده توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جانزهاپکینز قطعی نیست و نیاز به پژوهش های بیشتر دارد. پژوهشگران و متخصصان دیگر بر این باورند که تحقیقات گسترده تری برای درک رابطه مصرف استامینوفن در دوران بارداری و افزایش خطر اختلال اوتیسم و کم توجهی بیش فعالی یا عوارض دیگر در کودکان لازم است.

با این وجود یافته های حاصل از مطالعات اخیر نشان می دهد که ارتباطی بین مصرف استامینوفن در بارداری و اختلالات رشد عصبی در کودکان وجود دارد.

مصرف استامینوفن در دوران بارداری

مصرف استامینوفن در دوران بارداری

بر اساس جدیدترین مقاله منتشر شده در مجله JAMA Psychiatry، محققان میزان استامینوفن را در خون بند ناف حدودا 1000 نوزاد پس از تولد بررسی کردند. تمام نمونه ها نشان داد که مادران در دوران بارداری مقداری استامینوفن مصرف کرده اند ، اما سطح دارو در برخی نمونه ها بیشتر بود. پژوهشگران این تحقیق کودکان را به سه گروه کمترین، متوسط و بیشترین از نظر قرار گرفتن (جنین داخل رحم مادر) در معرض استامینوفن طبقه بندی کردند.

محققان کودکان را در حدود 10 سالگی بررسی کردند. حدود یک چهارم آن ها به اختلال کم توجهی بیش فعالی ، 7 درصد به اختلال اوتیسم و 4 درصد به هر دو مبتلا بودند.

نتیجه گزارش های جدید موجب افزایش نگرانی راجب ایمنی و مصرف استامینوفن در دوران بارداری شده است. کودکانی که بیشترین میزان قرارگیری در معرض استامینوفن را در دوران بارداری داشتند، حدودا سه برابر بیشتر از کودکانی دیگر به اختلال کم توجهی بیش فعالی یا اوتیسم مبتلا بودند.

اما پژوهش ها کامل نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر دارد. در این جا برخی از محدودیت های این مطالعه جدید ذکر شده است:

– نمونه خون بند ناف نوزادان تنها یک بار از نظر قرارگیری در معرض استامینوفن بررسی شده، دقیقاً مشخص نیست که زنان مورد مطالعه در دوره های مختلف بارداری چه مقدار از این دارو مصرف کرده اند.

– این پژوهش تاثیر سایر داروهایی که زنان ممکن است در دوران بارداری خود مصرف کرده باشند را بررسی نکرده است. همچنین عوامل دیگر موثر بر افزایش خطر اختلال کم توجهی بیش فعالی و اوتیسم مانند ژنتیک، سابقه خانوادگی و آلودگی زیست محیطی در این مطالعه در نظر گرفته نشده است.

آیا مصرف عسل در دوران بارداری مجاز است؟

مصرف گوجه فرنگی در بارداری

ولع خوردن و انزجار از غذا در دوران بارداری

آتلیه بارداری در تهرانپارس

– همه زنان شرکت کننده در این پژوهش در دوران بارداری خود مقداری استامینوفن مصرف کرده اند، بنابراین هیچ گروهی از نوزادان که در معرض این مسکن نباشند وجود ندارد، بنابراین نمی توان نرخ اختلال کم توجهی بیش فعالی و اوتیسم را با آن ها مقایسه کرد.

– طبق نوشته روزنامه فیلادلفیا اینکوایرر (Philadelphia Inquirer) نوزادانی که در این مطالعه شرکت داشتند از جمعیت پرخطر بودند که به احتمال زیاد زود به دنیا آمده اند یا وزن تولدشان کم بوده و در نتیجه ناتوانی های رشدی داشتند.

نظر سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد استامینوفن

دستورالعمل های استفاده از دارو در پژوهش های اخیر تغییر نکرده است. سازمان غذا و دارو (FDA) به زنان باردار توصیه می کند قبل از مصرف استامینوفن یا هر نوع داروی مسکنی با پزشک مشورت کنند.

به طور کلی استامینوفن تنها دارویی است که برای درمان تسکین درد و تب در دوران بارداری بی خطر تلقی می شود و طبق تحقیقات به عمل آمده، 65 درصد زنان باردار در ایالات متحده استامینوفن مصرف می کنند. سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد که درد شدید و مداومی که در دوران بارداری درمان نشود، می تواند منجر به مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و فشار خون شود.

مترجم: محدثه محمدی

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات