آزمایش غربالگری چهارگانه یا کواد مارکر در بارداری

غربالگری کواد مارکر

آزمایش غربالگری چهارگانه یا غربالگری کواد مارکر (Quad screen) چیست؟

آزمایش غربالگری چهارگانه ( که گاه از آن تحت عنوان غربالگری سلامت جنین، AFP4 یا غربالگری چند مارکری (multiple marker) نیز یاد می شود) در واقع یک آزمایش خون است که تعیین می کند که جنین در معرض برخی مشکلات و بیماری های خاص قرار دارد یا نه. بیماری هایی که این آزمایش شناسایی می کند، ناهنجاری های کروموزومی نظیر سندروم داون (Down syndrome) و تریزومی 18 (trisomy 18) و نارسایی های لوله ی عصبی نظیر مهره ی شکاف یا اسپینا بیفیدا (spina bifida) است.

این آزمایش غربالگری معمولا در سه ماهه ی دوم بارداری، بین هفته ی 15 و 20، انجام می گیرد. در شرایط ایده آل، این آزمایش باید در راستای آزمایشات غربالگری سه ماهه ی اول انجام شود. ترکیب این آزمایشات تحت عنوان غربالگری جامع یا کامل (sequential screening) شناخته می شوند. اما اگر در سه ماهه ی اول موفق به انجام آزمایشات غربالگری نشوید، غربالگری چهارگانه می تواند اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد.

غربالگری کواد مارکر

این آزمایشات غربالگری به شما کمک می کنند تا بروز احتمالی برخی بیماری های ژنتیکی و نارسایی های مادرزادی را در فرزندتان تشخیص دهید. نتایج این آزمایشات کمک می کند تا در خصوص انجام آزمایشاتی نظیر آمنیوسنتز (amniocentesis) که از آزمایشات تشخیصی تهاجمی است، به درستی تصمیم گیری کنید.

آزمایشات غربالگری به شما نشان می دهند که احتمال ابتلای فرزندتان به برخی بیماری ها چه اندازه است؛ اما تنها آزمایشات تشخیصی نظیر آمنیوسنتز می توانند به طور دقیق مشخص کنند که آیا جنین به بیماری خاصی مبتلا هست یا نه. لازم به ذکر است که گرچه غربالگری چهارگانه هیچ خطری برای مادر یا بچه در پی ندارد، آمنیوسنتز احتمال بسیار کم سقط جنین را به دنبال دارد.

بهترین غربالگری در تهران

بهترین سونوگرافی تهران برای غربالگری

از کجا بفهمم که چه آزمایشاتی برایم مناسب هستند؟

کنگره ی متخصصین زنان و زایمان آمریکا توصیه می کنند که زنان باردار در تمامی سنین باید آزمایشات غربالگری سه ماهه ی اول و دوم و آزمایشات تشخیصی را انجام دهند. پزشک متخصص تان باید تمامی فواید و مضرات این گزینه ها را برای تان توضیح دهد.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید بهتر است که با مشاور ژنتیک یا متخصص طب مادر و جنین ملاقات داشته باشید. اما در نهایت، اینکه آزمایش بدهید یا نه، و اینکه کدام آزمایش ها را انجام بدهید، همگی به خودتان بستگی دارد.

اکثر زنان باردار ابتدا آزمایشات غربالگری را انجام می دهند و سپس بر اساس نتایج اولیه، در مورد انجام آزمایشات تشخیصی تصمیم گیری می کنند. برخی از زنان هم از همان اول برای انجام آزمایشات تشخیصی اقدام می کنند (زیرا ممکن است از قبل اطلاع داشته باشند که احتمال ابتلای فرزندشان به ناهنجاری های کروموزومی یا برخی مشکلات دیگر بالا است؛ مشکلاتی که آزمایشات غربالگری قادر به تشخیصشان نیستند. یا اینکه می خواهند با اطمینان کامل از مشکلات و بیماری های فرزندشان مطلع شوند و برای این کار خطر ناچیز سقط جنین را نیز می پذیرند.) برخی از زنان هم در نهایت به این نتیجه می رسند که هیچ یک از آزمایشات غربالگری و تشخیصی را انجام ندهند.

مترجم: ملوک دانشمند

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات