عوارض جانبی متفورمین

عوارض جانبی متفورمین

موارد استفاده متفورمین HCL

به بخش هشدار نیز مراجعه کنید.

حالت تهوع ، استفراغ ، ناراحتی معده ، اسهال ، ضعف یا طعم فلزی در دهان ممکن است ایجاد شود. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض ، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید. اگر علائم معده دیرتر بازگشت (بعد از چند روز یا هفته با همان دوز) ، فوراً به پزشک خود بگویید. علائم معده که پس از اولین روزهای درمان شما رخ می دهد ، ممکن است علائم اسیدوز لاکتیک باشد.

پزشک شما که این دارو را برای شما تجویز کرده است میزان عارضه و فایده این دارو را سنجیده است، پس تشخیص داده است که این دارو برای شما مفید خواهد بود . بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

متفورمین معمولاً باعث کاهش قند خون (افت قند خون) نمی شود. اگر این دارو با سایر داروهای دیابت تجویز شود ، ممکن است قند خون پایین بیاید. با پزشک یا داروساز خود در مورد اینکه آیا دوز سایر داروهای دیابت نیاز به کاهش دارد صحبت کنید.

علائم افت قند خون شامل تعریق ناگهانی ، لرزش ، ضربان قلب سریع ، گرسنگی ، تاری دید ، سرگیجه یا سوزن سوزن شدن دست و پا است. همراه داشتن قرص یا قند گلوکز برای درمان قند خون پایین عادت خوبی است. اگر این عادت را ندارید ، با خوردن یک منبع سریع قند مانند عسل یا آب نبات ، سریع قند خون خود را بالا ببرید یا آب میوه یا نوشابه غیر رژیمی بنوشید. واکنش را سریعاً به پزشک خود بگویید. اگر مقدار زیادی الکل بنوشید ، ورزش غیرمعمول سنگین انجام دهید یا کالری کافی از غذا مصرف نکنید ، قند خون پایین بیشتر است.

عوارض جانبی متفورمین

عوارض جانبی متفورمین

برای کمک به جلوگیری از افت قند خون ، وعده های غذایی را طبق یک برنامه منظم بخورید و از حذف وعده های غذایی خودداری کنید. با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا دریابید که اگر یک وعده غذایی را فراموش کردید چه کاری باید انجام دهید.

علائم قند خون بالا (هایپرگلیسمی) شامل تشنگی ، افزایش ادرار ، گیجی ، خواب آلودگی ، گرگرفتگی ، تنفس سریع است. در صورت بروز این علائم ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد پزشک داروهای دیابت شما را تنظیم کند.

در صورت بروز این عارضه جانبی بسیار جدی ، مصرف این دارو را متوقف کرده و فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر در واکنش آلرژیک جدی ، بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید: بثورات پوستی ، خارش و تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو) ، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا ، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

به بخش هشدار نیز مراجعه کنید.

قبل از مصرف این دارو ، در صورت حساسیت به متفورمین ، به پزشک یا داروساز خود بگویید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی متفورمین

قبل از استفاده از این دارو ، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید ، خصوصاً مشکلات تنفسی شدید (مانند بیماری انسدادی ریه ، آسم شدید) ، مشکلات خونی مانند کم خونی ، کمبود ویتامین B12 ، بیماری کلیوی ، بیماری کبدی.

قبل از انجام هرگونه عمل جراحی یا انجام هرگونه اسکن اشعه ایکس و اسکن با استفاده از ماده حاجب یددار ، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویز شده ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید. ممکن است لازم باشد این دارو را برای مدت کوتاهی برای جراحی قطع کنید. قبل از جراحی خود از پزشک یا دندانپزشک خود راهنمایی بخواهید.

به دلیل قند خون بسیار پایین یا زیاد ممکن است دچار تاری دید ، سرگیجه یا خواب آلودگی شوید. تا زمانی که مطمئن نشوید می توانید چنین فعالیت هایی را با خیال راحت انجام دهید ، رانندگی نکنید ، از ماشین آلات استفاده نکنید یا فعالیتی را که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام ندهید.

عوارض جانبی متفورمین

عوارض جانبی متفورمین

هنگام استفاده از این دارو ، مصرف الکل را محدود کنید زیرا می تواند خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک و کاهش قند خون را افزایش دهد.

تب بالا ، قرص های مدرر (داروهای ادرار آور مانند هیدروکلروتیازید) ، تعریق زیاد ، اسهال یا استفراغ ممکن است باعث از بین رفتن بیش از حد آب بدن (کمبود آب) شود و خطر ابتلا به اسیدوز لاکتیک را افزایش دهد. در صورت داشتن این علائم مصرف این دارو را متوقف کرده و اگر طولانی مدت اسهال یا استفراغ بودید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. حتماً مایعات کافی بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری کنید ، مگر اینکه پزشک شما را خلاف این امر راهنمایی کند.

هنگامی که بدن تحت فشار است (مثلاً به دلیل تب ، عفونت ، آسیب یا جراحی) ، کنترل قند خون ممکن است دشوارتر باشد. با پزشک خود مشورت کنید زیرا افزایش استرس ممکن است نیاز به تغییر در برنامه درمانی ، داروها یا آزمایش قند خون داشته باشد.

افراد مسن ممکن است در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی مانند کاهش قند خون یا اسیدوز لاکتیک باشند.

در دوران بارداری ، این دارو باید فقط در مواردی که خیلی مورد نیاز است استفاده شود. خطرات و فواید را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک ممکن است شما را به استفاده از انسولین به جای این محصول در دوران بارداری راهنمایی کند. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

متفورمین می تواند تغییراتی در چرخه قاعدگی ایجاد کند (باعث تخمک گذاری شود) و خطر بارداری را افزایش می دهد. هنگام استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده از کنترل بارداری قابل اعتماد مشورت کنید.

متفورمین به مقدار کم به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

3 1 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات