عمل بازگرداندن وازکتومی چیست؟

عمل بازگرداندن وازکتومی

زمانیکه می خواهید صاحب فرزند شوید و پیش از این، برای جلوگیری از بارداری عمل وازکتومی انجام داده اید ، به احتمال زیاد برگرداندن این عمل باعث بارداری شما خواهد شد اما باید بدانید که عمل بازگرداندن وازکتومی سختر از خود وازکتومی است .

در حین وازکتومی، پزشک لوله هایی را که به آنها واس دفرنس vas defrense گفته می شود، بریده یا مسدود می کند، این لوله ها اسپرم را از بیضه ها به آلت تناسلی منتقل می کند. در عمل معکوس وازکتومی، پزشک شما مجبور است دوباره این لوله ها را دوباره به هم بپیوندد تا اسپرم بتواند به مایع منی که هنگام ارگاسم تخلیه می کنید، برسد.

وازکتومی چگونه معکوس می شود؟

این کار را می توان با استفاده از یکی از این دو روش انجام داد. اولین مورد از طریق وازوازوستومی است، جایی که پزشک انتهای وازوره را از بیضه ها به آلت تناسلی به هم می دوزد.

روش دوم وازوپیدیدیموستومی است. در اینجا، پزشک عروق را به اندام کوچک پشت هر بیضه ای که اسپرم را در خود نگه می دارد، متصل می کند. بسیار دشوارتر از وازوازوستومی است. پزشک شما فقط در صورتی می تواند این روش را انتخاب کند که قادر به انجام وازوازوستومی نباشید یا اگر فکر نمی کنند موثر باشد.

برگشت وازکتومی در بیمارستان یا کلینیک انجام می شود. به شما بیهوشی داده می شود تا بیدار نباشید و در حین عمل چیزی احساس نکنید. این کار معمولاً حدود 2 تا 4 ساعت طول می کشد و شما معمولاً همان روز به خانه می روید. بهبودی حدود 2 هفته طول می کشد.

وازکتومی می تواند چندین بار معکوس شود. اما میزان موفقیت ممکن است با هر بار کاهش یابد.

چه کسی باید عمل بازگرداندن وازکتومی را انجام دهد؟

اگر تصمیم به بچه دار شدن دارید و پیش از این عمل وازکتومی را انجام دادید، حالا باید عمل بازگردانی را انجام دهید.

برای تعداد کمی از مردان، این روش ممکن است برای تسکین درد در بیضه های ناشی از وازکتومی قبلی نیز مفید باشد.

عوارض جانبی عمل بازگردانی وازکتومی چه هستند؟

عوارض ممکن است در برخی از افراد بروز کند، این موارد شامل :

خونریزی در کیسه بیضه

تورم دردناک: برای جلوگیری از آن ، حتماً دستورات پزشک خود را قبل و بعد از عمل دنبال کنید.

عفونت: به احتمال زیاد پزشک با آنتی بیوتیک آن را درمان می کند.

درد شدید یا مداوم: اگر دردی دارید که با داروهای بدون نسخه تسکین نمی یابد، بی درنگ با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه می توان فهمید که این عمل موثر است؟

اگر اسپرم بعد از چند ماه در نطفه ظاهر شود، می دانید که تغییر وازکتومی موفقیت آمیز است. پزشک شما 4 تا 6 ماه نمونه ها را جمع آوری کرده و آنها را معاینه می کند.

اگر وازوازوستومی انجام دهید، ممکن است 6 تا 12 ماه قبل از بازگشت اسپرم طول بکشد و اگر وازوپیدیدیموستومی انجام داده باشید، ممکن است حتی بیش از یک سال طول بکشد تا اسپرم در مایع منی شما ظاهر شود.

پس از بازگشت اسپرم، احتمال بارداری شما نیز افزایش می یابد. اما موفقیت در عمل جراحی وازکتومی شما به موارد زیادی بستگی دارد؛ از جمله نوع جراحی که در ابتدا انجام داده اید و اگر عوامل دیگری برای فرزند دار شدن شما و همسرتان وجود داشته باشد.

آیا این عمل بر فعالیت های جنسی من تأثیر خواهد گذاشت؟

معمولا نباید این اتفاق بیفتد که انزال نداشته باشید اما بیشتر پزشکان توصیه می کنند که برای انجام رابطه جنسی 2 تا 3 هفته صبر کنید.

1 2 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

من همسرم بعد از 17 سال عمل بازگشت وازکتومی انجام داد، عملش موفقیت آمیز بود و الان که 9 ماه از عمل بازگشت میگذره اسپرماش 25 میلیون در هر ml هست، امیدوارم بقیه هم نتیجه بگیرن

عزیز کجا مراجعه کردی راهنمایی کن ماهم بریم. ممنون

میشه لطفا اسم پزشکتون رو بفرمایید