علل، تشخیص و درمان آزواسپرمی – بخش پنجم

درمان آزواسپرمی

درمان باروری به نوع خاص آزواسپرمی و علت مشکل بستگی دارد. همچنین وضعیت باروری همسر زن نیز گزینه های درمانی را تعیین می کند. درمان هرگونه عفونت طولانی اگر عفونت فعال وجود داشته باشد ، باید قبل از در نظر گرفتن سایر روشهای درمانی ، این مشکل را درمان کرد. در حالی که برخی از مردان از علائم عفونت رنج می برند (مانند ادرار دردناک) ، از هر چهار نفر یک نفر علائم عفونت ندارند. هنوز هم ، حتی بدون علائم قابل توجه ، عفونت می تواند بر باروری آنها تأثیر منفی بگذارد و باعث اسیب دائمی به دستگاه تناسلی شود.

ترمیم جراحی در برخی از موارد آزواسپرمی انسدادی ، انسداد و اتصالات قطع شده (یا از دست رفته) با درمان جراحی می تواند جبران شود. وقتی جراحی بتواند آزواسپرمی انسدادی را اصلاح کند ، ممکن است تصور کنید این مسئله طبیعی باشد. با این حال ، درمان های جراحی مشکل را یک شبه اصلاح نمی کنند. تجزیه و تحلیل مایع منی سه تا شش ماه پس از جراحی تجویز می شود. اگر سطح اسپرم طبیعی باشد و هیچ مشکلی در باروری در همسر زن وجود نداشته باشد ، ممکن است زن و شوهر بتوانند به طور طبیعی باردار شوند. اگر بعد از جراحی هنوز سطح اسپرم غیرطبیعی باشد ، می توان گزینه های دیگری را در نظر گرفت.

دارو یا پشتیبانی هورمونی در برخی موارد ، آزواسپرمی با دارو قابل درمان است. به عنوان مثال ، انزال رتروگراد گاهی اوقات با داروهایی قابل درمان است که می تواند برداشت طبیعی را امکان پذیر کند. هورمون ها یا داروهای هورمونی که برای درمان باروری مردان استفاده می شود ممکن است شامل تزریق کلومید ، لتروزول ، FSH یا تزریق hCG باشد. از درمان هورمونی می توان برای تحریک رشد اسپرم در برخی از مردان آزواسپرمی استفاده کرد. در موارد دیگر ، این امکان تولید اسپرم را به اندازه کافی فراهم می کند تا سلولهای اسپرم سالم از طریق بیوپسی بیضه از بیضه استخراج شوند. استخراج اسپرم از ادرار پس از انزال در موارد انزال رتروگراد ، اگر خود درمان انزال رتروگراد امکان پذیر نباشد ، پزشک می تواند اسپرم را از ادرار پس از انزال بازیابی کند. سپس ، بسته به میزان اسپرم موجود و هر مسئله باروری زنان ، یا با تلقیح داخل رحمی (IUI) یا درمان IVF اقدام کنید.

درمان آزواسپرمی

تغییر شیوه زندگی یا قطع داروها اگر یک داروی خاص به آزواسپرمی مرتبط باشد ، قطع اولین دارو یا منتظر ماندن تا پایان درمان اولین اقدام است. به عنوان مثال ، شیمی درمانی ممکن است باعث آزواسپرمی شود ، اما پس از درمان سرطان ، اسپرم ممکن است ماه ها (یا سالها) دیرتر برگردد. یا اگر مکمل های تستوسترون باعث آزواسپرمی می شوند ، ممکن است قطع تستوسترون توصیه شود. هرگز بدون گفتگو با پزشک خود ، هیچ دارو یا مکمل را قطع نکنید. اگر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی یا گرمای بیش از حد در محل کار به عنوان دلیل آزواسپرمی مشکوک باشد ، ممکن است تغییر شغل شما توصیه شود (در صورت امکان.) گاهی اوقات ، تماس طولانی مدت با سموم باعث آسیب دائمی می شود. در موارد دیگر ، توسعه اسپرم ممکن است برگردد یا حداقل بهبود یابد و در نتیجه احتمال موفقیت در ترکیب با سایر روشهای باروری بهبود یابد.

استخراج اسپرم بیضه با استفاده از IVF و ICSI از استخراج اسپرم بیضه یا TESE برای استخراج مستقیم سلولهای اسپرم از بیضه ها استفاده می شود. قبل از انجام عمل بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد. پزشک یک برش کوچک در بیضه ایجاد کرده و از بیضه های شما بافت خارج می کند. این بافت از نظر سلولهای اسپرم مورد بررسی قرار می گیرد و اگر بلافاصله استفاده نشود ، از انجماد محافظت می شود. وقتی آزواسپرمی انسدادی مانع از ورود سلولهای اسپرم به داخل انزال می شود می توان از TESE استفاده کرد. TESE همچنین ممکن است در موارد آزواسپرمی غیر انسدادی برای جستجوی برخی از سلولهای اسپرم قابل استفاده و بالغ که ممکن است تولید شوند ، استفاده شود.

سلولهای اسپرم استخراج شده از طریق TESE فقط با IVF و ICSI قابل استفاده هستند. ICSI – مخفف تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی – زمانی است که یک سلول اسپرم مستقیم به تخمک تزریق می شود. اگر لقاح موفقیت آمیز اتفاق بیفتد (که تضمین نشده است ، حتی اگر سلول اسپرم به تخمک وارد شود!) ، جنین حاصل به رحم زن منتقل می شود. با استفاده از IVF-ICSI و TESE ، خطر انتقال ناباروری به یک کودک پسر افزایش می یابد. این موضوعی است که باید با پزشک در میان بگذارید.

درمان آزواسپرمی

مشاوره PGD و ژنتیک در صورت وجود احتمال ارتباط آزواسپرمی با بیماری مادرزادی ، اغلب مشاوره ژنتیک توصیه می شود. در صورت استفاده از IVF با ICSI نیز توصیه می شود. برخی از شرایط فقط در صورت انتقال هر دو والدین ژنتیکی قابل انتقال است. به همین دلیل است که ممکن است هر دو شریک مورد آزمایش قرار بگیرند و نه فقط مرد. اگر متوجه شوید که در معرض خطر انتقال بیماری موروثی هستید ، گزینه احتمالی افزودن PGD به درمان IVF است. PGD مخفف تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی است. PGD PGD به پزشکان امکان می دهد تا جنین را برای برخی شرایط ژنتیکی غربال کنند. سپس ، می توان جنین های سالم تری را منتقل کرد.

گزینه احتمالی دیگر استفاده از اهدا کننده جنین است. جنین اهدا شده به رحم زن (یا یک رحم جایگزین) منتقل می شود. در صورت انتخاب استفاده از اهداکننده جنین ، هیچ یک از والدین مورد نظر از نظر ژنتیکی با کودک ارتباط ندارند. گزینه های جایگزین گزینه های اضافی برای مردان مبتلا به آزواسپرمی شامل در نظر گرفتن فرزندخواندگی ، فرزندپروری یا زندگی بدون فرزند می باشد.

خلاصه درمان ناباروری ، IVF و باروری

تشخیص آزواسپرمی از نظر عاطفی بسیار دشوار است. وقتی این تشخیص با مشکلات اضافی همراه باشد – مانند تشخیص یک بیماری ژنتیکی یا خطر انتقال بیماری ارثی به فرزندان آینده شما – حتی ممکن است ناراحت کننده تر باشد. جستجوی مشاوره با یک درمانگر آشنا به مسائل باروری بسیار توصیه می شود. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا با تشخیص خود کنار بیایید و همچنین به شما کمک می کند تا گزینه های تشکیل خانواده خود را برای آینده در نظر بگیرید. اگر تصمیم دارید از اهدا کننده اسپرم یا جنین استفاده کنید ، به احتمال زیاد کلینیک باروری به شما توصیه می کند که به هر حال ابتدا با یک مشاور صحبت کنید.

آزواسپرمی همچنین می تواند با افزایش خطرات مربوط به مشکلات عمومی سلامتی ، از جمله افزایش خطر مرگ همراه باشد. این فقط مربوط به باروری شما نیست. برخی از مردان ممکن است از وضعیت خود احساس شرم و خجالت کنند و بنابراین در مورد تشخیص ناباروری مردان خود به پزشک اصلی خود اطلاع ندهند. با این حال ، به دلیل افزایش خطر مشکلات کلی سلامتی ، مهم است که با پزشک خود صادق باشید و آنها را در جریان بگذارید.

آزواسپرمی علت مهمی در ناباروری مردان است ، اما گزینه های درمانی احتمالی وجود دارد.

برخی از مردان ممکن است پس از تشخیص آزواسپرمی هنوز بتوانند صاحب فرزند ژنتیکی شوند ، در حالی که ممکن است برخی دیگر نیاز به استفاده از اهداکننده اسپرم یا نگاه به فرزندخواندگی ، فرزندپروری یا زندگی بدون فرزند داشته باشند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات