علل، تشخیص و درمان آزواسپرمی – بخش دوم

انواع آزواسپرمی

در مورد آزواسپرمی دو نوع طبقه بندی وجود دارد:

یا باید بدانیم در کل در چه مرحله ای از تولید مثل اختلال ایجاد شده است ، یا اینکه آیا به دلیل انسداد ایجاد شده است یا خیر. این بحث وجود دارد که کدام سیستم طبقه بندی بهتر است.

آزواسپرمی قبل از بیضه

زمانی است که مسئله عمدتا مربوط به مشکلات هورمونی مربوط به غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس باشد . این کار گاهی اوقات نارسایی ثانویه بیضه نامیده می شود. غدد درون ریز مغز میزان مناسبی از مواد شیمیایی تولید نمی کنند تا رشد سالم اسپرم را تحریک کند.

آزواسپرمی بیضه

زمانی است که مشکل از خود بیضه ها باشد. در این حالت ، بیضه ها ممکن است تستوسترون تولید نکنند یا بیضه ها به هورمون هایی که توسط غدد درون ریز دیگر ترشح می شوند ، پاسخ ندهند. احتمال دیگر این است که ممکن است مشکلی در رشد سلولی اسپرم وجود داشته باشد. نمونه ای از آزواسپرمی بیضه در موارد نارسایی اولیه بیضه خواهد بود.

آزواسپرمی پس از بیضه

هنگامی است که مشکل در درجه اول انسداد یا اختلال در انزال باشد – به عنوان مثال ، انزال رتروگراد (هنگامی که مایع منی و اسپرم به جای خروج از مجرای ادرار در حین انزال به درون مثانه می ریزند) یا انسداد (یا عدم وجود) مجاری رگ دفران یا اپیدیدیم. آزواسپرمی انسدادی زمانی است که اسپرم به دلیل انسداد یا مشکل انزال نتواند به مایع منی وارد شود یا انزال کند.

آزواسپرمی غیر انسدادی زمانی است که علت اصلی آن هورمونی یا مسئله رشد اسپرم باشد.

انواع آزواسپرمی

علائم آزواسپرمی

خود آزواسپرمی – کمبود اسپرم در منی – علائم خاصی ندارد. اگر در مرد تعداد اسپرم صفر باشد ، در زوج هایی که اقدام به بارداری می کنند ، ناباروری خواهند داشت. گفته می شود اگر یک زن و شوهر بعد از یک سال رابطه غیر محافظت شده باردار نشوند ، با ناباروری روبرو هستند. ناباروری اغلب تنها علامت اشتباه بودن چیزی است.

با این اوصاف ، برخی از دلایل آزواسپرمی می تواند منجر به علائم و نشانه های قابل توجهی شود. علائم یا نشانه هایی که ممکن است نشان دهد شما در معرض آزواسپرمی هستید:

حجم انزال کم یا ارگاسم “خشک” (منی کم یا کمی)

ادرار ابری بعد از رابطه جنسی

ادرار دردناک

درد لگن

بیضه های متورم

بیضه های کوچک یا نزول نکرده

کوچکتر از آلت تناسلی مرد طبیعی

بلوغ تأخیری یا غیرطبیعی

مشکل نعوظ یا انزال

میل جنسی کم

رشد موهای مردان را کاهش می دهد

سینه های بزرگ شده

از دست دادن عضله

با این وجود ممکن است هیچ یک از این علائم وجود نداشته باشد و هنوز آزواسپرمی داشته باشید.

علل آزواسپرمی انسدادی

انواع آزواسپرمی

آزواسپرمی انسدادی ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

یک ناهنجاری مادرزادی

عفونت یا التهاب دستگاه تولید مثل

ضربه یا آسیب قبلی (از جمله جراحی)

انزال عقب مانده (حتی اگر از نظر فنی هیچ انسدادی در این شرایط وجود نداشته باشد).

منبع مادرزادی

برخی از دلایل ژنتیکی یا ناهنجاری های مادرزادی وجود دارد که می تواند منجر به آزواسپرمی انسدادی شود. برخی از مردان با انسداد اپیدیدیم یا مجرای انزال به دنیا می آیند ، در حالی که ممکن است دیگران با از دست دادن vas deferens دچلار آزواسپرمی شده باشند . دلایل این ناهنجاری ها همیشه مشخص نیست. گفته می شود مردان فاقد vas deferens در هر دو طرف به طور مادرزادی فاقد مایع رحمی یا CBAVD هستند. عدم وجود vas deferens با ژن فیبروز کیستیک (CFTR) در ارتباط است.

در حالی که تقریباً در تمام مردان مبتلا به فیبروز کیستیک فقدان مجاری انزال وجود ندارد ، اما همه مردانی که فاقد مجاری انزال هستند ، فیبروز کیستیک هم ندارند. برای کسانی که جهش در ژن فیبروز کیستیک دارند ، ممکن است دارای مشکلات تنفسی یا گوارشی خفیف باشند.

انواع آزواسپرمی

اگر شریک زن در مردانی که ناقل ژن CFTR هستند نیز، این ژن را حمل کند در معرض خطر انتقال فیبروز کیستیک کامل به کودک هستند. برای مردانی که از هر دو طرف deferens vas را از دست داده اند ، جهش در ژن CFTR دارند ، اما فیبروز کیستیک کامل ندارند ، گفته می شود که آنها دارای فیبروز کیستیک غیرمعمول هستند.

به دلیل خطر انتقال این اختلال ژنتیکی بالقوه ، در صورت وجود آزواسپرمی به دلیل عدم وجود مجراهای ریز ، آزمایش ژنتیکی در زن و مرد توصیه می شود. فیبروز کیستیک یک اختلال مغلوب است ، به این معنی که برای به ارث بردن کودک ، هر دو والدین باید ناقل باشند.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات