علل، تشخیص و درمان آزواسپرمی – بخش اول

آزواسپرمی: وقتی تعداد اسپرم شما صفر است

آزواسپرمی شرایطی است که پس از ارگاسم، اسپرم در انزال (یا مایع منی) یافت نمی شود. مبتلایان به حدود 1 از 100 نفر از جمعیت عمومی – و 1 از 10 مرد مبتلا به مشکلات باروری – آزواسپرمی نوعی ناباروری در مردان است که غیر معمول اما شدید است. بهترین نوع درمان ازواسپرمی درمان خاص این مشکل همراه با در نظر گرفتن پتانسیل باروری زن است.

بررسی اجمالی

ممکن است تصور کنید که مردان مبتلا به آزواسپرمی نمی توانند فرزندان ژنتیکی (یعنی فرزندان آنها فاقد ویژگی های ژنتیکی خواهند بود) داشته باشند ، اما این لزوماً اینگونه نیست. با کمک فناوری کمک باروری و گاهی اوقات با کمک جراحی ، برخی از مردان مبتلا به آزواسپرمی می توانند فرزندان ژنتیکی داشته باشند. اما این همیشه امکان پذیر نیست. در این شرایط ، استفاده از اهدا کننده اسپرم ، اهداکننده جنین یا پیگیری فرزندخواندگی یا زندگی بدون فرزند جایگزین هستند.

تولید اسپرم

برای درک آزواسپرمی ، داشتن حداقل درک اساسی از نحوه تولید اسپرم و ورود به انزال می تواند به شما کمک کند. سلول های اسپرم سفر خود را در بیضه ها شروع می کنند ، که اندکی خارج از بدن در کیسه بیضه نگه داشته می شود. بیضه ها کمی خارج از بدن هستند زیرا اسپرم به گرما حساس است. دمای بدن یک مرد برای زنده ماندن سلولهای اسپرم بسیار زیاد است. سلولهای اسپرم فقط در یک استخر مایعات در بیضه شناور نیستند. بلکه ، آنها در داخل لوله های ریزی ایجاد می شوند که به لوله های اسپرم ساز معروف است.

سلولهای اسپرم نیز به شکل قورباغه مانند خود ، با سر و دم شروع نمی شوند. آنها به صورت سلولهای گرد کوچک شروع می شوند. فقط وقتی در معرض هورمون های تولید مثل همانند تستوسترون ، FSH (هورمون تحریک کننده فولیکول) و LH (هورمون لوتئین ساز) قرار بگیرند ، بالغ می شوند و به سلولهای اسپرم که با آنها بیشتر آشنا هستید تبدیل می شوند. این هورمون ها توسط غده هیپوفیز و بیضه ها کنترل و تولید می شوند.

آزواسپرمی

بلوغ اسپرم

سلولهای اسپرم پس از رسیدن به بلوغ مشخصی در لوله های منی یا اسپرم ساز ، به داخل اپیدیدیم ، یک ناحیه لوله پیچیده و طولانی ، منتقل می شوند. آنها چندین هفته در اینجا به توسعه بیشتر ادامه می دهند. بعد از اپیدیدیم ، سلولهای اسپرم به داخل مجاری دفران حرکت می کنند.

بعد از وازدفرنس ، اسپرم در وزیکول منی حرکت می کند ، همچنین به عنوان غده منی شناخته می شود. در اینجا اکثر مایعاتی که منی را تشکیل می دهند تولید می شود. این مایع سلولهای اسپرم را تغذیه می کند.

توقف بعدی غده پروستات است ، جایی که مایعات پروستات به مخلوط منی کلی اضافه می شود.

غده پروستات آخرین توقف اسپرم قبل از حرکت در مجرای خروجی در انزال است. مجرای ادرار از مثانه ، از طریق غده پروستات و در نهایت از طریق آلت تناسلی مرد حرکت می کند.

درست در زیر غده پروستات دو غده به اندازه نخود فرنگی نشسته که به غده پیوندی یا غده کاوپر معروف است. در حالی که اسپرم مستقیماً از طریق این غدد عبور نمی کند ، قبل از انزال ، غدد مایعی آزاد می کنند که اسیدیته مجرای ادرار قبلی را از بین می برد. چه چیزی باعث می شود تا ادرار در حین انزال از طریق مجرای ادرار خارج نشود؟ عضلات اطراف “گردن” مثانه در هنگام نعوظ یک مرد سفت می شود. این باعث می شود ادرار در هنگام تحریک مردانه از مثانه خارج نشود.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات