عفونت هایی که می توانند بر بارداری تأثیر بگذارند

عفونت در بارداری

در دوران بارداری، وقتی بیماری رخ می دهد اولین نگرانی مادر درباره ی سلامتی جنین در حال رشد است؛ مادران آنقدر که نگران فرزندشان هستند؛ نگران خودشان نیستند. البته شاید در برابر برخی از بیماری ها مصون باشید و با واکسیناسیون نیز از برخی بیماری ها در امان بمانید.

این واقعیت وجود دارد که خیلی از بیماری هایی که برای مادر به وجود می آید بر جنین اثر سوئی نمی گذارد؛ اما بعضی از عفونت ها می توانند از طریق جفت یا هنگام تولد به نوزادان منتقل شوند و در صورت بروز چنین اتفاقی، ممکن است عواقب جدی برای نوزاد به همراه داشته باشد. افزون بر این، برخی از عفونت ها می توانند در هنگام بارداری شما را بیمارتر کنند یا منجر به عوارضی مانند زایمان زودرس شوند.

در حین بارداری نمی توانید از همه منابع عفونت دوری کنید. اما می توانید اقدامات خاصی را انجام دهید تا احتمال ابتلا به بیماری کمتر شود و در صورت ابتلا به عفونت؛ خطر ابتلا به مشکلات جدی، برای خود یا نوزادتان را کاهش دهید.

عفونت در بارداری

مراقبت از دوران بارداری بسیار مهم است. به عنوان مثال، یک آزمایش خون ساده می تواند به شما بگوید که آیا در برابر عفونت های خاصی مانند آبله مرغان و سرخچه مصون هستید. همچنین می توانید از نظر عفونت هایی که احتمالاً نمی دانید از جمله عفونت ادراری، گروه B، هپاتیت B و HIV استفاده کنید، آزمایش شوید. اگر فکر می کنید در معرض یک عفونت جدی قرار گرفته اید یا بیمار شده اید؛ در اغلب موارد، مراقبت به موقع می تواند به جلوگیری از عوارض کمک کند.

شما می توانید برخی کارها را به راحتی برای پیشگیری از بیماری ها انجام دهید. اقدامات اساسی مانند شستن دست ها، عدم استفاده ی مشترک لیوان یا ظروف آشامیدنی، عدم تعویض بستر حیوانات خانگی، استفاده از دستکش هنگام باغبانی و دور ماندن از هر کسی که مبتلا به بیماری مسری باشد، سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری می شود.

عفونت در بارداری

عفونت در بارداری

رابطه ی جنسی با رعایت اصول بهداشتی به جلوگیری از بسیاری از عفونت های مقاربتی کمک می کند. می توانید برای جلوگیری از عفونت های ناشی از غذا نیز اقدامات لازم را انجام دهید؛ مانند عدم خوردن غذاهای خاص، شستن میوه و سبزیجات، اطمینان از اینکه گوشت، ماهی و تخم مرغ شما به خوبی پخته شده باشد و سطوح کاری شما در آشپزخانه آلوده نباشد.

عفونت در بارداری

در اینجا لیستی از برخی از عفونت هایی که می توانند بارداری را تحت تاثیر قرار دهند، آورده شده است:

واژینوز باکتریال

آبله مرغان

چیکونگونیا

کلامیدیا

سیتومگالوویروس

تب دنگ

بیماری پنجم (پاروویروس)

آنفولانزا

سوزاک

گروه B

هپاتیت B

تبخال (هرپس)

ایدز

لیستریا

سرخچه (سرخک آلمانی)

عفونتهای مقاربتی

سیفیلیس

توکسوپلاسموز

تریکومونیازیس

عفونت ادراری

ویروس زیکا

اگر بیمار هستید یا فکر می کنید در معرض یک بیماری مسری هستید، به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت لزوم تحت آزمایش و معالجه قرار بگیرید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات