طول دهانه رحم در دوران بارداری

هر زن بارداری یک کودک سالم می خواهد. طول دهانه رحم یکی از عواملی است که می تواند در دوران بارداری عوارض ایجاد کند. این مقاله به شما همه چیز را در مورد طول دهانه رحم و اینکه چگونه می تواند بر بارداری شما تأثیر بگذارد ، می گوید.

طول دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم یک کانال به طول سه سانتی متر است که رحم را به واژن متصل می کند. طول دهانه رحم به سادگی طول کانال ، از جمله دهانه رحم است. در زنان باردار ، طول دهانه رحم باید به مقدار مشخصی برسد تا جنین بتواند رشد کافی داشته باشد.

چرا طول دهانه رحم اهمیت دارد؟

دهانه رحم تا زمان بارداری تقریباً قابل انعطاف نیست. با باردار شدن ، نرمتر و کوتاهتر می شود و عضله رحم گشاد می شود. این همان گردنه رحم است که به شما اجازه می دهد جنین در هنگام تولد در داخل کانال دهانه رحم قرار گیرد. با این حال ، اگر طول دهانه رحم شما خیلی کوتاه باشد ، ممکن است در معرض خطر زایمان زودرس و تمام عوارضی باشید که همراه با زایمان زودرس به همراه دارد.

آیا کوتاهی دهانه رحم و نارسایی دهانه رحم با هم ارتباط دارند؟

خیر ، کوتاهی دهانه رحم و نارسایی دهانه رحم مسائل کاملاً متفاوتی هستند. دهانه رحم کوتاه فقط به طول کانال دهانه رحم اشاره دارد. از طرف دیگر ، نارسایی دهانه رحم به ضعف بافت های دهانه رحم اطلاق می شود که باعث بروز زایمان زودرس و یا سقط جنین می شود. در کل می توان گفت نارسایی دهانه رحم می تواند منجر به کوتاه شدن دهانه رحم شود.

عواملی که بر طول دهانه رحم تأثیر می گذارند

عوامل مختلفی بر طول دهانه رحم تأثیر می گذارد. مانند :

آناتومی

بعضی از خانم ها دهانه رحم کوتاه دارند. در واقع این نوع آناتومی بدن این خانم است .

رحم منبسط شده

در عرض چند بارداری ، رحم بیش از ظرفیت خود کشش می یابد. به سمت پایین گردن رحم فشار می آورد و از طول آن می کاهد.

نارسایی دهانه رحم

نارسایی دهانه رحم یا دهانه رحم ناتوان ، وضعیتی است که به دلیل ضعف عضلات دهانه رحم ایجاد می شود و می تواند بر طول دهانه رحم تأثیر بگذارد.

طول دهانه رحم در دوران بارداری

طول دهانه رحم چگونه اندازه گیری می شود؟

اسکن فرا واژینال سونوگرافی می تواند به اندازه گیری طول دهانه رحم کمک کند. در حالت ایده آل ، طول دهانه رحم در هفته 24 باید حدود 3.5 – 5 سانتی متر باشد ، در حالی که در هفته 28 ، 3.5 – 4 سانتی متر باشد. در هفته 32 ، طول دهانه رحم 3 – 3.5 سانتی متر است. دهانه رحم کوتاهتر از 2.5 سانتی متر احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد.

آیا اندازه گیری طول دهانه رحم یک امر ضروری است؟

پزشکان معمولاً اسکن طول گردن رحم را به زنانی که دوقلو یا چندقلو دارند یا دارای سابقه پزشکی از تولد زودرس و سقط هستند توصیه می کنند.

نکاتی برای مقابله با دهانه رحم کوتاه

1. استراحت در رختخواب

نباید از استراحت در تختخواب غافل شد. دراز کشیدن از فشار جنین بر روی دهانه رحم جلوگیری می کند ، بنابراین از زایمان زودرس جلوگیری می کند.

2. سرکلاژ

این یک عمل جراحی جزئی است که در آن پزشک با دوخت و بخیه ، دهانه رحم شما را بخیه می زند. این روش سریع و تحت بیهوشی انجام می شود. این عمل برای زنانی انجام می شود که زایمان زودرس قبلی داشته اند. برخی از پزشکان معتقدند که سرکلاژها می توانند منجر به عفونت و التهاب شوند ، اما با داروهای مناسب می توان این موارد را کنترل کرد.

3. درمان هورمونی

در این روش درمانی ، پزشک هورمون بارداری ، پروژسترون را در ناحیه گردن رحم قرار می دهد. پروژسترون می تواند به آرامش رحم کمک کند.

4. پساری

از دستگاه سیلیکونی معروف به پساری می توان برای حمایت از دهانه رحم و بسته نگه داشتن آن استفاده کرد.

مهم است که تغییراتی را که بدن شما در طول بارداری ایجاد می کند ، درک کنید. طول دهانه رحم در دوران بارداری نقش اصلی را بازی می کند ، بنابراین لازم است که در مورد آن مطلع باشید. اگر در طول بارداری نگرانی از نظر طول دهانه رحم دارید ، با متخصص زنان خود مشورت کنید.

3 3 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات