شرح تصاویر سونوگرافی جنین در بارداری

تصاویر سونوگرافی جنین

سونوگرافی جنین می تواند نماهای مختلفی را از جنین به شما ارائه دهد، اما فقط برای این منظور انجام نمی شود و هدف اصلی بررسی وضعیت سلامتی جنین است. سونوگرافی جنین می تواند به پزشک کمک کند تا رشد و پیشرفت جنین شما را ارزیابی کند و روند بارداری شما را نیز بررسی کند. در بعضی موارد، سونوگرافی جنین برای ارزیابی مشکلات احتمالی یا کمک به تأیید جنسیت استفاده می شود.

سونوگرافی فقط به دلایل پزشکی باید توسط پزشک یا سونوگرافیست مجاز انجام شود.

در اینجا به تصاویر واقعی سونوگرافی جنین و همچنین نکاتی برای درک تصاویر می پردازیم. مساله ای که برای بیشتر والدین هیجان انگیز است.

جنین در هفته یازدهم بارداری

تصاویر سونوگرافی جنین

تصاویر سونوگرافی جنین

برای سونوگرافی جنین، سونوگرافیست به روش سونوگرافی ترانس واژینال یک مبدل را در مهبل شما قرار می دهد یا به روش سونوگرافی شکمی آن را روی شکم شما قرار می دهد. امواج صوتی به الگویی از مناطق روشن و تاریک تبدیل می شوند و تصویری از جنین روی مانیتور ایجاد می شود.

در این تصویر، جنین را در هفته 11 بارداری مشاهده می کنید. سر جنین در این مرحله تقریبا نیمی از طول او را تشکیل می دهد.

قلب جنین

تصاویر سونوگرافی جنین

این تصویر نمای چهار گوشه ای از قلب جنین و همچنین دریچه های قلب را ارائه می دهد. این تصویر معمولاً در طول سونوگرافی استاندارد، بین هفته های 18 تا 20 بارداری گرفته می شود. سیستم قلبی و عروقی جنین، 5 هفته پس از بارداری یا سه هفته پس از بارداری رشد می کند. قلب بعد از مدت کوتاهی شروع به تپش می کند.

مغز جنین

تصاویر سونوگرافی جنین
تصاویر سونوگرافی جنین

در اینجا پایه مغز جنین را می بینید که به مخچه معروف است. شکل مخچه (قسمتی از مغز که هماهنگی و تعادل عضلات را کنترل می کند) در تشخیص نقایص لوله عصبی بسیار مهم است. این تصویر معمولاً هنگام سونوگرافی استاندارد گرفته می شود.

لوله عصبی در چند هفته اول بارداری شکل می گیرد. قسمت بالای این لوله به مغز جنین تبدیل می شود و بقیه به نخاع تبدیل می شوند. مشکلات در توسعه لوله عصبی می تواند منجر به شرایطی مانند اسپینا بیفیدا شود که در آن بخشی از لوله عصبی نتوانسته به درستی رشد کند. این باعث نقص در نخاع و استخوان های ستون فقرات می شود.

سر جنین

تصاویر سونوگرافی جنین

تصاویر سونوگرافی جنین

این نمای سر جنین است. خطوط سفید ضخیم که یک دایره در نزدیکی بالای تصویر تشکیل می دهند، جمجمه جنین را نشان می دهد. خط سفید در وسط دایره ساختار خط میانی است که مغز جنین را به یک نیمه راست و چپ جدا می کند.

اندازه گیری سر جنین به همراه سایر اندازه گیری ها می تواند به پزشک شما در تعیین سن جنین کمک کند.

دست جنین

تصاویر سونوگرافی جنین

در اینجا دست و انگشتان دست جنین را مشاهده می کنید که یکی دیگر از نشانه های اطمینان بخش رشد و پیشرفت طبیعی است.

چشم جنین

تصاویر سونوگرافی جنین

این لنز چشم جنین است. هفته 23 بارداری، جنین شروع به حرکات سریع چشم می کند. پلک های او در هفته 28 بارداری شروع به باز شدن می کنند.

تصاویر سونوگرافی جنین

گردن جنین

تصاویر سونوگرافی جنین

این تصویر بخشی از ستون فقرات گردن جنین است. ستون فقرات که از پایه جمجمه شروع می شود؛ از نخاع محافظت می کند و از جمجمه نیز حمایت می کند.

ستون فقرات جنین

تصاویر سونوگرافی جنین

کشف این تصویر ساده تر از سایرین است. با دقت نگاه کنید، می توانید منحنی ستون فقرات جنین را ببینید.

استخوان ران

تصاویر سونوگرافی جنین
تصاویر سونوگرافی جنین

حالا شما در حال نگاه کردن به استخوان ران هستید. این استخوان ران بزرگترین و قویترین استخوان بدن است که از باسن تا زانو امتداد دارد.

زانو و ساق پای جنین

تصاویر سونوگرافی جنین

در این صفحه، قسمت پایینی پاهای جنین را می بینید. زانوی جنین در سمت راست هر تصویر قرار دارد و مچ پا در سمت چپ است. همچنین می توانید استخوان قلم پا و استخوان کوچک در قسمت خارج مچ پا را مشاهده کنید.

بند ناف نوزاد

تصاویر سونوگرافی جنین

این فلش به محلی که بند ناف به شکم جنین وصل شده اشاره دارد. با بررسی این ناحیه، سونوگرافیست می تواند شرایطی مانند برآمدگی محتویات شکمی داخل طناب نافی (آمفالوسل) و باز شدن دیواره شکم جنین (گاستروشزی) را شناسایی یا رد کند.

تصویر کلی جنین

تصاویر سونوگرافی جنین

برای والدین، این ممکن است ملموس ترین تصاویر سونوگرافی جنین باشد.

سونوگرافی سه بعدی جنین 3D

تصاویر سونوگرافی جنین

سونوگرافی سه بعدی می تواند تصاویری با جزئیات و کیفیت عکس بالای جنین را ارائه دهد. این نوع سونوگرافی گاهی اوقات برای کمک به پزشک برای تشخیص ناهنجاری های صورت یا نقص لوله عصبی استفاده می شود.

2.4 5 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

بسیارعالی ومفید