سونوگرافی مایع زجاجی پشت گردن (سونوگرافی ان‌ تی NT)

سونوگرافی nt

نوکال ترانس لوسنسی (ان‌ تی) (Nuchal translucency) چیست؟

نوکال ترانس لوسنسی (ان‌ تی) مایع جمع شده زیر پوست، پشت گردن فرزندتان است و میزان آن با استفاده از سونوگرافی فراصوتیِ ان‌تی اندازه گرفته می شود. این سونوگرافی در دوره های زمانی زیر انجام می گیرد:

• بین هفتۀ 11 و هفتۀ 14 بارداری؛

• وقتی فرزندتان بین 45 میلی متر و 84 میلی متر است.

تمام جنین های در حال رشد، مقداری مایع در پشت گردنشان دارند. اما ضخامت این مایع در بسیاری از بچه های مبتلا به سندروم داون بیشتر است. به همین دلیل سونوگرافی ان‌تی به تشخیص و تصویربرداری از سندروم داون کمک می کند.

سونوگرافی nt
سونوگرافی nt

چرا باید سونوگرافی ان‌تی بدهم؟

از تمام زنان باردار خواسته می شود سونوگرافی NT بدهند تا به این واسطه به تشخیص و ارزیابی ابتلای احتمالی بچه هایشان به سندروم داون کمک شود. برای هر خانمی این احتمال وجود دارد که بچه ای مبتلا به سندروم داون به دنیا بیاورد. هرچه سن بالاتر رود، این احتمال افزایش پیدا می کند.

این سونوگرافی سعی دارد تا احتمال ابتلای فرزندتان به سندورم داون را به شکلی واضح تر تخمین بزند. اما جواب آن قطعی نیست. برای مثال، اگر نتیجۀ سونوگرافی تان نشانگر احتمال یک به هزار باشد، به این معنی است که از هر هزار بچۀ مشابه بچۀ شما، یک بچه به سندروم داون مبتلا خواهد بود. احتمال یک به 150 یا کمتر، احتمالی بالا محسوب می شود.

سونوگرافی nt

تست های تشخیصی تهاجمی نظیر نمونه گیری از پرزهای جفتی (CVS) و آمنیوسنتز می توانند به طور قطع مشخص کنند که آیا فرزندتان به سندروم داون مبتلا هست یا خیر. با این حال، این گونه تست های تشخیصی خطر احتمالی سقط جنین را در پی دارند. به همین دلیل، پزشک متخصص زنان و زایمان قبل از اینکه از شما بخواهد تست های تشخیصی را انجام دهید، به شما تست سونوگرافی می دهد.

تست سونوگرافی، نتایج بدست آمده از سونوگرافی ان‌تی را با آزمایش خون و عوامل دیگر نظیر سن تان ترکیب می کند. این تست به گونه ای طراحی شده است که بیشترین اطلاعات ممکن را در اختیارتان قرار دهد تا بنابر نتایج آن بتوانید درخصوص انجام یا عدم انجام تست های تشخیصی تهاجمی، بهتر تصمیم بگیرید.

سونوگرافی nt
سونوگرافی nt

سونوگرافی ان‌ تی چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی NT باید در دورۀ خاصی از بارداری تان انجام گیرد. این دورۀ زمانی، بین هفتۀ 11 بارداری و هفتۀ 13 بارداری، و اگر بخواهیم دقیق بگوییم، هفتۀ 13 بارداری به علاوۀ شش روز است یا زمانیکه طول فرق سر تا دنبالچه (CRL) بین 45 میلی متر و 84 میلی متر باشد. بنابراین سونوگرافی ان‌ تی همراه با سونوگرافی معمول برای تعیین تاریخ زایمان انجام می شود.

انجام سونوگرافی ان‌تی قبل از هفتۀ 11 بارداری مشکل است چون جنین هنوز خیلی کوچک است. همچنین برای ترکیب نتایج آن با نتایج تست خون سه ماهۀ اول بارداری تان خیلی زود است. همچنین انجام سونوگرافی ان‌ تی بعد از هفتۀ 14 بارداری نیز خیلی دیر است، زیرا مقدار اضافی این مایع زجاجی پشت گردن ممکن است توسط سیستم لنفاویِ در حال رشد جنین جذب شود.

سونوگرافی nt دکتر علیرضا رضوانی زاده

این سونوگرافی اغلب از روی شکم و توسط تجهیزات فراصوتی معمول و متداول انجام می گیرد. فردی که سونوگرافی را انجام می دهد (مسئول سونوگرافی)، کمی ژل روی سطح شکمتان می مالد و یک دستگاه کوچک (مبدل) را با دست روی پوست شکمتان حرکت می دهد. این فرایند درد ندارد، گرچه ممکن است زمانیکه مسئول سونوگرافی دستگاه را به شکمتان فشار می دهد تا تصویر واضح تری بدست بیاورد، تا حدی احساس فشار کنید.

سونوگرافی nt
سونوگرافی nt

گاهی بدست آوردن تصویری واضح از طریق شکم دشوار است و مسئول سونوگرافی از شما اجازه می خواهد تا سونوگرافی واژینال انجام دهد. این مسئله بیشتر زمانی روی می دهد که رحم‌تان به سمت عقب متمایل شده یا وزنتان از حد معمول بالاتر باشد. سونوگرافی واژینال برای خودتان و فرزندتان خطری ندارد و نباید هم خیلی برای انجام آن معذب باشید.

برای تعیین تاریخ دقیق بارداری، مسئول سونوگرافی، فرزندتان را از نوک سر تا انتهای ستون فقرات اندازه می گیرد. سپس ضخامت مایع زجاجی جمع شده پشت پوست گردنش را محاسبه می کند. پوست گردن به صورت خطی سفید و مایع جمع شدۀ زیر آن به رنگ سیاه در سونوگرافی دیده می شود.

غالبا می توانید سر، ستون فقرات، اندام های زیرین، دست ها و پاهای فرزندتان را در تصویر ببینید. مسئول سونوگرافی قادر است در این نوع سونوگرافی ناهنجاری‌های اصلی و نیز مشکلاتی که ممکن است در ناحیۀ دیوارۀ شکمی، شکم و جمجمۀ فرزندتان باشد را تشخیص بدهد.

همچنین از شما خواسته می شود تا بین هفتۀ 18 و 21 بارداری‌تان برای بررسی ناهنجاری‌های ممکن در جنین یک سونوگرافی آنومالی (غربالگری آنومالی جنینی) بدهید. در این جلسۀ سونوگرافی، مسئول سونوگرافی اندام بچه را بهتر می‌بیند، به همین دلیل سونوگرافی آنومالی تصویر و اطلاعات دقیق‌تری از چگونگی رشد فرزندتان به شما می‌دهد.

همراه بودن همسر یا یکی از دوستانتان در این جلسۀ سونوگرافی می‌تواند برایتان مفید باشد چون در صورت داشتن همراه می‌توانید تجربۀ خود را با آن ها در میان بگذارید و هنگام دریافت نتایج نیز در کنارتان حضور دارند.

سونوگرافی NT در تهران

 

مترجم: ملوک دانشمند

 

4.5 4 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 کامنت
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

سلام من توی هفته آخر ۱۲ هفتگیم گفتم مایع پشت جنین زیاده دوجا انجام دادم اولی ۲.۳۷ بود دومی ۲.۲۷ بود گفتن زیاد هست ولی باید آزمایش امینوسنتز بدم جای نگرانی هس ؟؟؟؟