سونوگرافی هفته چهاردهم بارداری

سونوگرافی هفته چهاردهم بارداری

حالا که دیگر وارد سه ماهه دوم بارداری شده اید احتمالا از خیلی عوارض بارداری مانند تهوع و بیماری های صبحگاهی، خستگی و سایر علائم ناخوشایند از بین رفته است و شکم کم کم حالت برجستگی خود را پیدا می کند. در داخل رحم، جنین کامل تشکیل شده است و اندازه ی آن حدود 8.5 سانتی متر و وزنش حدود 42 گرم است. به عنوان برخی از بررسی های معمول ممکن است پزشک متخصص زنان و زایمان، سونوگرافی در این هفته را برای شما پیشنهاد کند.

در این مقاله، ما در مورد لزوم انجام سونوگرافی در هفته 14 صحبت خواهیم کرد.

چرا سونوگرافی هفته چهاردهم بارداری انجام می شود؟

همه زنان باردار مایل به دیدن چگونگی رشد فرزندشان در رحم هستند. برای اطمینان از رشد مناسب جنین، متخصص زنان و زایمان هر از گاهی سونوگرافی را توصیه می کنند. در اینجا دلایل دیگر برای ضرورت سونوگرافی در هفته 14 بارداری را توضیح می دهیم:

برای دیدن حرکت جنین:

در هفته 14 ، شما خواهید دید که جنین دست و پا را خیلی بیشتر حرکت می دهد و حتی ممکن است انگشت شست خود را نیز مکیده باشد.

برای نظارت بر ضربان قلب:

در این هفته، سونوگرافی، ضربان قلب جنین را رصد می کند تا از عملکرد طبیعی آن اطمینان حاصل کند. در صورت انجام سونوگرافی داپلر می توانید ضربان قلب کودک را نیز بشنوید. همچنین وضعیت جریان خون از بند ناف برای رسیدن به سایر اعضای بدن جنین نیز اندازه گیری می شود.

سونوگرافی هفته چهاردهم بارداری

سونوگرافی هفته چهاردهم بارداری

برای بررسی رشد استخوان:

استخوان های جنین در فرآیندی به نام مرحله های تشکیل استخوانی شروع به سفت شدن می کنند. در سه ماهه دوم قادر خواهید بود استخوانهای درخشان را در سونوگرافی ببینید. چیزی که در اسکن سه ماهه اول مشاهده نمی شود. سونوگرافیست رشد طبیعی استخوان را بررسی خواهد کرد.

برای نظارت بر عملکرد اندامها:

تمام اعضای بدن جنین در هفته 14 کامل تشکیل می شوند و همچنین شروع به کار می کنند. در این سونوگرافی کلیه، کبد، قلب و مغز جنین شما بررسی می شود.

برای دیدن حالت های چهره:

در هفته چهاردهم، مغز جنین نسبت به سه ماهه اول رشد یافته است. او قادر خواهد بود عضلات صورت خود را به حرکت درآورد تا عباراتی مانند اخم، لبخند یا حالت های دیگر را ایجاد کند. شما قادر خواهید بود این حالت های صورت را در سونوگرافی مشاهده کنید.

برای بررسی نقایص هنگام تولد:

تکنسین سونوگرافی علائم نقایص هنگام تولد و ناهنجاری های مادرزادی را نیز بررسی می کند.

برای نظارت بر سطح مایع آمنیوتیک:

در این سونو بررسی می شود که آیا مقادیر کافی مایع آمنیوتیک در رحم برای رشد سالم جنین وجود دارد یا خیر.

برای تأیید بارداری چندقلویی:

سونوگرافی در این مرحله همچنین می تواند تأیید کند که آیا شما دوقلو یا سه قلو باردار هستید.

هفته چهاردهم بارداری

تصاویر سونوگرافی در سه ماهه ی دوم بارداری – هفته چهاردهم تا هجدهم

چگونه برای سونوگرافی هفته 14 آماده شوم؟

سونوگرافی به صورت شکمی انجام می شود که مستلزم پر شدن مثانه است، زیرا به سونوگرافیست کمک می کند تا تصاویر واضح تری از جنین یافته شود. حدود 30 تا 45 دقیقه قبل از سونوگرافی چند لیوان آب بنوشید تا مثانه شما پر شود. همچنین می توانید مجموعه ای از سوالات در مورد سلامتی و رشد جنین خود را برای پرسیدن از سونوگرافی تهیه کنید.

زمان انجام سونوگرافی چقدر طول می کشد؟

سونوگرافی حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. ممکن است در صورت بارداری چند قلویی یا اگر جنین در موقعیتی باشد که اندام های داخلی اعضای او به وضوح دیده نشوند، شاید طولانی تر شود.

چگونه سونوگرافی انجام می شود؟

درست مانند هر سونوگرافی بارداری دیگر ، باید روی تخت دراز بکشید و شکم خود را در معرض دید خود قرار دهید. سونوگرافیست مقداری ژل روی شکم شما قرار داده و از یک مبدل سونوگرافی برای گرفتن تصاویر از جنین استفاده می کند. در بعضی موارد، اسکن ممکن است به صورت واژینال انجام شود به شکلی که یک پروب نازک به داخل واژن وارد می شود تا تصاویر واضح تری از جنین دریافت کند. این روش دردناک نیست و قابل اطمینان ترین تصاویر را ایجاد می کند.

در سونوگرافی هفته 14 حاملگی چه چیزهایی دیده می شود؟

جنین در سونوگرافی 14 هفته ای، تقریباً به اندازه ی یک لیمو یا هلو است. آنچه در سونوگرافی مشاهده می کنید:

استخوان های جنین سخت تر شده اند، بنابراین در اسکن بزرگتر و روشن تر به نظر می رسند.

جنین دستها و پاهای خود را بیشتر از قبل حرکت می دهد و حتی ممکن است شما او را در حال مکیدن انگشت شست خود ببینید.

می توانید ضربان قلب جنین را ببینید و بشنوید.

می توانید انگشتان دست و پا، ناخن ها و موهای کودک را به وضوح ببینید.

اکنون دستگاه تناسلی به خوبی توسعه یافته است.

جنین اکنون اثر انگشت های منحصر به فرد خود را دارد، اگرچه شما نمی توانید آنها را در اسکن سونوگرافی مشاهده کنید.

جنین حالت های صورت دارد و شما می توانید لبخند، اخم یا حالت های دیگر چهره ی او را مشاهده کنید.

پوست دیگر شفاف به نظر نخواهد رسید و با لانگو (کرک جنینی) که موهای خوب جنین است، پوشیده شده است. لانگو به جنین کمک می کند دمای ثابت بدن را حفظ کند.

سونوگرافی هفته چهاردهم بارداری

سونوگرافی هفته چهاردهم بارداری

جنین اکنون دارای ابرو، مو و بازوهای متناسب است. همه آنها در سونوگرافی قابل مشاهده هستند.

گردن جنین بزرگ شده و سبب می شود تا چانه او از سینه فاصله بگیرد.

گوش و چشم تقریباً در محلی است که باید در بدو تولد باشد. چشم ها هنوز کاملا محکم بسته شده اند و تا هفته 28 بارداری باز نمی شوند.

اگر در هفته چهاردهم بارداری ناهنجاری ها تشخیص داده شود، چه می شود؟

در طول سونوگرافی جنین در هفته 14 بارداری، در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری، پزشک به شما توصیه می کند برای تایید ناهنجاری، آزمایش های بیشتری را انجام دهید. در صورت شک به نقص قلبی، متخصص زنان ممکن است آزمایشاتی مانند اکوکاردیوگرافی جنین را توصیه کند. پزشک حتی ممکن است آمنیوسنتز، آزمایش خون یا نمونه برداری از پرزهای جفتی CVS را برای تشخیص اختلالات ژنتیکی توصیه کند.

برای مادرانی که در سه ماهه اول سونوگرافی ان تی (NTS) نداشته اند، این آخرین فرصت برای انجام NTS است زیرا پوست گردن بعد از 14 هفته شفاف نمی ماند. تا هفته 14 بارداری، خطر سقط جنین کاهش می یابد و جنین با سرعت ثابت شروع به رشد و توسعه می کند. بنابراین، سونوگرافی در هفته 14 بارداری به تشخیص سالم بودن و رشد خوب جنین کمک می کند.

مترجم: نفیسه اسلامبولچی

3.4 8 رای
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 کامنت
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات